nuzze Posted June 16, 2004 Share Posted June 16, 2004 Jag har planer på att beställa en ram från www.Dala7.nu och klämma ner en 1,8l turboladdad bmw snurra, har en bmw 318iK som donator, sedan smeta samma bakvagn och framvagn med egna a-armar med volvo 140spindlar. Någon som tror att detta kommer att gå att besikta? Håller på med mitt första bygge nu och vill gärna ha synpunkter. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 17, 2004 Share Posted June 17, 2004 Hej Ja, så länge du håller dig inom 15 kW/100 kg tjänstevikt och bygger vettigt i övrigt ska det nog gå bra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuzze Posted June 17, 2004 Author Share Posted June 17, 2004 Men hur blir det med om man ändrar motorn? Den e ju ändrad och inte längre avgascertifierad. Täcker avgasdispansen in detta? samt vad kostar den? (7000:- enligt bygghandboken) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted June 17, 2004 Share Posted June 17, 2004 så länge den klarar avgaskraven o miljökraven så slipper du 7000kr men om du vill köra utan kat, kolanoister o höga avgasvärden så kan du pröja engångsavgiften 7000kr.. men jag känner inte nån som har behövt betala den summan än.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuzze Posted June 17, 2004 Author Share Posted June 17, 2004 Fett nice nu kommer det att byggas på, Kommer med bilder, har spånat och trånet efter detta bygge hur länge som helst, men nu ska jag prata med min bank :whip: och tigga ett par kronor så jag kan köpa mig en ram från dala7. :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 17, 2004 Share Posted June 17, 2004 Funderade på en sak... ska du ha 140-spindlar blir det ju fembultat fram och fyrbultat bak, eller ska du göra om bultcirkeln? Det du tänker på när du säger att motorn är ändrad osv är nog reglerna för ombyggt fordon. Så om du senare vill bygga om din Locost till att använda en annan motor så måste den vara oförändrad för att du ska slippa betala miljöavgiften då istället. Men för amatörbyggt fordon gäller som sagt andra regler. Gäller bara att man bygger med rätt motor från början så att säga... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nuzze Posted June 18, 2004 Author Share Posted June 18, 2004 Nu blev jag osäker, Kan man besikta med denna motor eller inte? :icon_blink: Angående bultcirkel så har jag 2 + 2 cromespoke fälgar liggandes, dem ena med volvons bultcirkel med 15" och dem andra med bmwens cirkel med 17". kommer att bli snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 18, 2004 Share Posted June 18, 2004 HejJa, så länge du håller dig inom 15 kW/100 kg tjänstevikt och bygger vettigt i övrigt ska det nog gå bra. /Gustaf Som sagt, det går att besikta ett amatörbyggt fordon med denna motor, bara du håller dig inom effektgränsen. Har du kvar fungerande katalysator, lambdasond etc. och klarar utsläppskraven för kattade bilar, behövs ingen dispensavgift. Om du däremot av nån anledning inte fixar det, måste du betala avgiften (7000:-). Amatörbyggen har helt andra regler än ombyggda fordon och andra bilar. /Gustaf Ulander, SFRO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 Funderade på en sak... ska du ha 140-spindlar blir det ju fembultat fram och fyrbultat bak, eller ska du göra om bultcirkeln?Det du tänker på när du säger att motorn är ändrad osv är nog reglerna för ombyggt fordon. Så om du senare vill bygga om din Locost till att använda en annan motor så måste den vara oförändrad för att du ska slippa betala miljöavgiften då istället. Men för amatörbyggt fordon gäller som sagt andra regler. Gäller bara att man bygger med rätt motor från början så att säga... ;) Motorn behöver inte vara oförendrad, utan *tillverkaren* behöver certifiera just denna kombination och installation. Och Då är det ju frågan om det skall vara biltillverkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 23, 2004 Share Posted November 23, 2004 I ett ombyggt fordon, som omfattas av krav på avgascertifierad motor (1976 och framåt), så krävs det vid motorbyte att nya motorn är i avgascertifierat utförande. Givetvis skulle en tillverkare teoretiskt sett kunna genomföra en ny avgascertifiering på en modifierad motor, men sånt är dyrt och därför lär det inte hända. För att tillverkaren ska kunna intyga att en viss motor är i avgascertifierat utförande, så måste den ju vara oförändrad. Enda "undantaget" är ju om den som skriver intyget antingen fuskar (vet/ser att motorn är ändrad men intygar ändå att den är i avgascertifierat utförande), eller blir lurad (ser inte/får inte veta att motorn är ändrad). Men, det rör ju inte amatörbyggen ;-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Hur skall du göra med hjulspindlarna bak? Jag bygger ju själv med BMW-delar, och jag kom fram till att dom hjulspindlarna inte var särskilt lämpliga alls. Men det går förstås att lösa, så det vore intressant att veta hur du hade tänkt dig det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.