Jump to content

TIG Svets


Jalle

Recommended Posts

Jag har tittat på den svetsen också fast på en annan site som jag har handlat från tidigare. Där hittade jag den här.

http://www.aliexpress.com/product-fm/554590093-New-4-in-1-arc-welding-machine-plasma-cuter-pulse-tig-welder-520TSCP-wholesalers.html

Det är väldigt bra pris på den så det verkar ju intressant.

Jag har en kina svets som jag har kört lite med och är nöjd med hur den svetsar. Nu fick jag ett fel på den men hoppas på att kunna få igång den igen. Jag fick överslag i kontakten till handtaget.

Jag har hittat ett motstånd som har gått sönder. Så jag hoppas det bara är det felet. Så jag slipper handla igen.

Link to comment
Share on other sites

Är det en AC/DC?

Antar det eftersom dom säger att det går att svetsa aluminium....

Dom AC/DC jag sett tidigare har en brytare för val av AC eller DC, det har inte denna!?

Link to comment
Share on other sites

Köp INTE! Eller köp om du vill ha en DC-maskin.

I exemplet de visar där de svetsat ihop två kylflänsar har de bara smält ihop dem utan tillsatsmaterial.

"This is a DC machine so you can brute force melt aluminum together but that is not a good thing."

Läs kommentarerna på dessa två youtubeklipp:

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktist inte om det är det. Det är som du säger att det borde finnas en brytare att ställa med. Jag hittade en ratt som det står Ac frekvens på så det verkar vara en ac maskin.

Men hur dom fungerar har jag ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Min är köpt på samma ställe och en Jasic WSE315P för mig med. :thumbsup: Mycket nöjd, har haft den några år och svetsat rätt mycket, både alu, rf och stål.

Ska du svetsa alu så SKA det vara en ac-maskin och pedal underlättar nåt otroligt.

Vad dom pulade med på videosarna som länkades ovan kan man ju undra. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag har lånat en tig ett par veckor för att prova och samtidigt laga ett klippaggregat och korta styrväxeln.

Det var så skoj/lätt/snyggt att jag idag köpte en egen WSE200 AC/DC, får se om den fungerar lika bra.

Jag har sett att det finns olika färger på elektroderna, röda, gråa osv...

Dom jag använda var röda. Vad är skilnaden på dom?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder röda (2% Thoriated) för DC (rostfritt och svart) och gröna (Pure Tungsten) för AC (Aluminium), sen finns det andra färger. http://www.thefabricator.com/article/arcwelding/guidelines-for-tungsten-electrodes

Hittade ett bra dokument http://www.esab.se/se/se/support/upload/Tigsvetsning.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Väcker tråd från de döda.

Känns som att det är bra med svets om man skall bygga bil även om man skulle välja ett "lego kit". Har ofta funderat på svets i vilket fall så kan ju vara en knuff. Lära sog något nytt skadar inte heller (räknar inte det lilla jag svetsat för 30+ år sedan).

Kinasvetsarna verkar ju vettiga. En undring bara. Verkar ju finurligt om man kan få med plasmaskärare men när man tittar på ebay så känns det som att om man vill ha det så tar man ett kliv ned i "kvalitet" och får en funktion extra. Verkar ju vara en dum kombination.

Är det dumt att ha en sådan kombimaskin? Skulle inte köpa både och, plasmaskärare skulle jag troligen/kanske använda om jag hade men skulle inte betala för en apparat till.

Link to comment
Share on other sites

Att får fler funktioner i samma maskin för samma peng så skulle jag säg att kvaliteten överlag blir lägre. Behöver du plasma eller är det coolt ? ;)/>

Att bygga "lego kit" är inte OK för att klassas som amatörbyggt fordon, men man kan lyckas ändå genom att fixa kvitton på rätt sätt. Så när du köper delar, blanda från flera olika leverantörer, skrotar osv för att göra det enklare. Sen skulle jag säga att du inte kommer kunna klara sig utan svets oavsett "lego" eller ej....sen om du väljer att leja bort arbetet eller ej är ju upp till dig.

Med SAAB motor så resonerade jag att en del aluminium skall svetsas (tråg, insugningsrör, ev IC, IC-rör,...och att kunna stå hemma och mäta, punkta, mäta, svetsa, justera etc etc är så mycket enklare än att lämna bort en hög delar till någon som skall svetsa. Troligtvis kostar det en hel del pengar att lämna bort detta också.

Så köpet av min kina TIG AC/DC (3-fas) är nog "betald" skulle jag tro....sen att svetsa svartstål så föredrar jag MIG/MAG men det är nog mest pga kunskapen på TIG'en. Hade aldrig svetsat TIG innan men fuskat för många år sedan med gas-svets. Det blir inga svetsar som vinner pris men funktionen har funnits så här långt :)/>

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Lego kit var lite missvisande men menade just det att man köper grundkitet och sedan köper man resten av delarna från andra källor. Löjligt att det blir skillnad på detta även om det också nog är gränsfal.

Plasman är nog i detta läge mest "cool" men samtidigt verkar det vara en rätt bra funktion. Har tillräckligt med apparater i mitt liv så en svets får lösa alla mina svetsbehov. Har länge varit sugen på att skaffa men aldrig haft tillräckligt bra anledning. Tidigare har det främst varit Alu jag velat svetsa.

Hittade faktiskt svetsar som hade plasma men där det kändes som en utökning av befintlig svets och därmed också höjde priset. Lockande men risken ökar ju alltid att det blir skräp med saker som skall klara för mycket.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 6 months later...

Kanske lika bra att fortsätta med mer TIG-frågor i denna tråd.

* Var brukar folk handla tigtråd så man får det till en relativt billig penning?

* Har till min svets ett ganska stort handtag. Var, utanför proffsbutikerna, hittar man ett mindre handtag. Gärna ett som går att vinkla så man slipper hitta nya leder i handen.

* Går det att "återanvända" tigtråd när man har 10-20cm kvar på den? Känns lite som slöseri att slänga dem för att de blir för korta för att hantera.

* Har någon en länk till någon sida där det finns någon bra tabell man kan skriva ut för att hitta ungefärlig ström vid olika godstjocklek? Helst i millimeter (hur jänkarna kan jobba med bråkdelar av tum övergår mitt förstånd). Vill ha en bra sida så man kan skriva ut och tejpa fast på svetsen. Sedan får man justera den lite när man lärt sig men behöver något som start.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lika bra att fortsätta med mer TIG-frågor i denna tråd.

* Var brukar folk handla tigtråd så man får det till en relativt billig penning?

* Har till min svets ett ganska stort handtag. Var, utanför proffsbutikerna, hittar man ett mindre handtag. Gärna ett som går att vinkla så man slipper hitta nya leder i handen.

* Går det att "återanvända" tigtråd när man har 10-20cm kvar på den? Känns lite som slöseri att slänga dem för att de blir för korta för att hantera.

* Har någon en länk till någon sida där det finns någon bra tabell man kan skriva ut för att hitta ungefärlig ström vid olika godstjocklek? Helst i millimeter (hur jänkarna kan jobba med bråkdelar av tum övergår mitt förstånd). Vill ha en bra sida så man kan skriva ut och tejpa fast på svetsen. Sedan får man justera den lite när man lärt sig men behöver något som start.

30-40 amp per millimeter i rostfritt, svart lite mer är väl en bra grundregel. Beror lite på svets och användare också :-)

10-20 cm kvar på tillsatsen!!! Varför lämna så långa?? Byt ut cm mot mm :-) annars så kan du ju loppa ihop dom....

Link to comment
Share on other sites

Verktygsboden har tillsatsmaterial i 1-5kg förpackningar till vettigt pris.

Kolla deras ergoflex tigbrännare, flexibelt huvud i både stora och lilla linde-serien.

Jag använder dem (lilla linde) och är helnöjd med dem.

Du kan även köpa tillsatsmaterial hos Swedol, betalade 300:- för 5 kg tigtråd (stål, ER70-S6)m, de har mindre sortiment än Verktygsboden.

Svetskompaniet i Kinna har stort sortiment.

Tools har det mesta också (kan ju variera mellan butikerna)

Miller har en bra app till telefonen för att hjälpa till med svetsparametrarna, länk till android:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.millerwelds.weldsettings&hl=sv

Håller med om att 10-20 mm är vad man brukar anse som förbrukad tråd ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Får nog skaffa bättre handskar för så nära kan jag inte hålla utan att det blir för varmt.

Millers sida och deras app var ett typiskt exempel på att de använder tum istället för millimetrar. Givetvis kan jag konvertera men hade varit enklare om man hade en färdig tabell.

Angående stora/lilla linde. Forskat lite och min är stora linde (WP-26).

Går det att bara byta handtag? Dvs använda det slangpaket jag har och byta till tex WP-9 handtag (lilla linde). Eller är slangpaketen en del i ekvationen? De kanske inte ens är "kompatibla" mellan märkena.

Link to comment
Share on other sites

Vore jag dig så skulle jag köpa tillsatsmaterialet på Svetsmaskinservice. Dom har ganska stort sortiment och kunskap så du får bra hjälp.

Om de är dyrare eller inte så antar jag att det inte är jättemängder du skall ha och det ligger väl nästan hemma hos dig :)

http://www.svetsmaskinservice.se/goteborg.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...