Jump to content

Spindlar Bak


DIRAVI

Recommended Posts

Vad finns det för nackdelar med att använda spindlar från en framhjulsdriven bil på bakaxeln, när man bygger med delad axel?

Finns ju en hel del med dubbla A-armar fram.

Då borde man ju kunna ta bromsar med från samma bil.

Link to comment
Share on other sites

Faktiskt inte så dum tanke....... På Omegan vi hade förut så var spindlarna bak typ framspindlar, med "styrstag" etc. Enkelt att ställa toe-vinkel, och A-armarna får ta ungefär lika mycket moment.

Annars gäller ju samma regel som fram, att inre leden på styrstaget skall sitta på rätt ställe för att inte få bumpsteer. Men det vet du väl redan..... :whistling:

Vilka spindlar har du i åtanke?

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag personligen hade ingen i åtanke, de två jag idag vet som har dubbla A-armar är Saab-99-900 och Citroen CX.

De har ju dessutom bra bromsar(CX har fyrkolvs Alu-ok med extra pads för handbroms), men jag tror begge kan vara lite tunga, så det finns säkert andra som är mer lämpade.

Möjligheten att ställa toe på bakhjulen borde ju inte vara någon nackdel.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit inne på samma tanke som du. Jag fixade ett par CX-spindlar. Hela paketet är i alu, så det är inte tungt jämfört med t ex sierra. Blästrat blir det riktigt läckert!

Min bil skall ut på vägen om ett par veckor, så den här sommaren kör jag med sierra trummor och egna spindlar bak. Men till nästa säsong skall jag nog försöka använda CX-spindlarna, om det går. Det är t ex lite annan splines-delning jämfört med sierra-axlarna. Men ingenting är omöjligt.....

Link to comment
Share on other sites

Hmm, undrar om Peugot 505 har samma splines som Citroen CX, de har ju en hel del annat gemensamt.

Peguot 505 (diffklumpen) har ju ofta lamelldiff, och är både stark och lätt.

Hmm... det vore ju intressant. Jag vet var det står en 505 Turbo. :) Gäller bara att det finns lite kul utväxlingar också... (kul för mig = ca 4:1)

Vad är det för bultmönster på Cittrans nav?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Sierra 4x4 2.0 framspindlar bak.

Dom är tyvärr inte så lätta som man skulle önska, men man kan inte få allt...

Jag fick tag på komplett bakaxel och fjäderben från samma bil, så på den vägen är det ....

Loop: Borde det inte gå att ta ett par fjäderben?

Det går utmärkt, det var min första tanke, ibland ångrar jag att jag inte använde hela fjäderbenen; det hade varit mycket enklare.

/Tomas

post-4-1088287830.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...