RCM Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 Vad kostar det att gatregistrera en fordorn i dag SFRO, Ursprungskontroll, SBF mm.?? Jag har en race ginetta G20 som jag funderar på att ev gat regga eller om det blir en trackday ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 I korthet: SFRO-besiktning 4500 kr Bullerprov 1250 kr Ursprungskontroll 700 (?) kr Kontroll för enskilt godkännande (tidigare registreringsbesiktning) 2000-10000 kr beroende på hur besiktningsorganet agerar Har jag glömt något? Tänk på att en rejs-Ginetta inte per automatik är amatörbyggt fordon, är det en cup-bil som är serietillverkad av Ginetta måste den byggas om så att den är tillräckligt mycket "hembyggd" för att kunna klassas som amatörbygge. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 En tanke? Nu när besiktningen är avreglerad (även privata aktörer) borde man kunna begära offert på "Kontroll för enskilt godkännande". Det borde vara lite konkurans eller var det inte det som var meningen, att det skulle bli billigare för oss konsumenter. //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 ---- lite konkurans eller var det inte det som var meningen, att det skulle bli billigare för oss konsumenter ---- Jo så är alltid tanken, men så har aldrig skett. (mer än möjligen på flygpriser enligt Antas) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Visst kan man göra det. Jag har hört att olika besiktningsorgan har olika taxa och tar olika mycket tid på sig så visst ska man jämföra. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svenneboy Posted June 21, 2012 Share Posted June 21, 2012 Tydligen är Fordonsprovarna i Gbg rimliga i sitt pris! Tänker boka tid där om ett par veckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 hyfsat gammal tråd.. men är det någon som lyckats med att regga en ginetta på något sätt? i så fall, hur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Om man kan reg besiktiga nåt annat amatörbyggt eller ombyggt fordon så borde det ju gå. Det är klart att om dessa byggdes seriemässigt då behöver du göra en del modifieringar för att den ska bli ombyggt fordon kanske ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dreamer Posted March 30, 2021 Share Posted March 30, 2021 On 2021-03-26 at 07:23, Kjelland28 sade: Om man kan reg besiktiga nåt annat amatörbyggt eller ombyggt fordon så borde det ju gå. Det är klart att om dessa byggdes seriemässigt då behöver du göra en del modifieringar för att den ska bli ombyggt fordon kanske ?? Då blir det väl hela drivlinan och hela broms systemet, tex? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 31, 2021 Share Posted March 31, 2021 11 timmar sedan, Dreamer sade: Då blir det väl hela drivlinan och hela broms systemet, tex? Eftersom det handlar om att den ska klassas som amatörbyggd (inte ett ombyggt serietillverkat fordon, eftersom den ju inte är registrerad från början) så handlar det mer om att förändra grundkonstruktionen, dvs ram/stomme. Men det beror lite på om G20 fanns som "kitcar" också, då kan det gå att lösa enklare. Jag rekommenderar direktkontakt med din närmste SFRO-besiktningsman (du har ju Ludde i Alingsås) om du vill resonera i detalj, då kan han hjälpa dig med hur det går att hantera saken. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.