Jump to content

Biltemas härdfärg.


Antas

Recommended Posts

Jag har sprutmålat karossen med Biltemas svarta härdfärg.

Igår skulle jag slipa till några skador på ena bakskärmen (GRP).

Tog tryckluften för att blåsa bort slipdammet.

Döm om min förvåning när färgen blåste bort som en plastfilm från skärmen!!!!! Det gick att skrapa bort färgen i stora flak med naglarna.

Efter lite blåsande var hela skärmen fri från färg.

OBS! Underbehandlingen har skett på sedvanligt rekommenderat sätt. Grundfärgen sitter fast utan problem.

Grannen som är yrkesmålare är mycket frågande till orsaken. Han ska nu hjälpa mej att måla om skärmen, denna gång med sprayflaska med färdigblandad härdfärg (hållbar 5 tim efter blandning).

Antas

Färglös.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kanon! Tål tom bromsvätska under en längre tid. Har både ramen och karossen till min Cobra lackad med den färgen. Skitjobbig att pensla på för den hugger för fort. Jag sprutade karossen med ett rätt halvtaskigt resultat men efter lite våtslip och polering så blev det bättre. Men det går inte att polera upp högglans utan den blir lite halvmatt, ungefär som gammal oxiderad färg. Den blir liksom inte riktigt stenhård. Jag är skitnöjd ändå för en gubbe kom och frågade mig om det var orginalfärgen!smile.gif

Om du lyckas spruta den med ett bra resultat så blir den högblank. Kanske att den skulle vara lättare att polera nu när den härdat ett par år? Men vem ids?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på att jag faktiskt använde deras grundfärg i samma serie på ramen, vet inte hur det är med färgen direkt på. Tror jag målade utan grund på vissa delar och än så sitter allt kvar.

Finns en tråd om mina lackbestyr här på forumet om jag minns rätt. Grunden är epoxibaserad så den borde vara helt diffusionstät.

Link to comment
Share on other sites

Folk i den tråden verkar köra med runt 40 % förtunning. Ovanligt mycket låter det som, men det verkar krävas. Nån körde 50 % och fick mycket bra resultat. För att undvika missförstånd så menas med 50 % förtunning 1 liter färg och 0,5 liter förtunning (vilket egentligen är 33,3 % förtunning :icon_smartass1:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Varför använda Biltemas färg överhuvetaget? Att snåla in på slantarna på färgen när man lagt en smärre förmögenhet på o bygga bilen är ju bara dumt.

Riktig bil-lack är inte så dyrt, med tanke på det lilla som ska lackas på en 7:a.

Är det skärmar, noskon mm, saker i plast så matta ner det med en fin skuffduk eller sandpapper, typ 800-1500 i kornstorlek. torka det med plastrengöring eller silicon-borttagare. lägg på en plastgrund, och inte för tjockt. utan tunnt, tunnt oftast bara 10-20 my. låt det vädra ur en kvart.

Vill du ha en superfinnish så lägg på en slipgrund 2-3 varv. låt den torka och slipa den sen med 600 eller 800 papper. annars lägg på topplacken på plastgrunden.

Toplacken kan man ju välja 1. bas + klarlack. ( mest metallic färger ) eller 2. solid lack dvs en klarlack med färgpigment i. ( endast solida färger ).

Blandas ofta 2:1 eller 3:1 med härdare ( dvs 3 delar färg och en del härdare), och en ca 10% förtunning efter tycke och smak, dock max 20%.

Applicering:

Solid: lackas oftast i 2 varv varav det första lite tunnare och det andra för finnishen. viktigt att låta det vädra några minuter mellan varven.

Bas + klarlack: Bsen läggs oftast i ett fullvarv och ett "dimmvarv" för att alla metallicspån ska ställa sig på samma håll. dvs motverka flammighet. låt den vädra ur till den blivitt matt/torr. Lägg sedan på klarlacken, ett lite tunnare varv och ett fullvarv för finnishen.

En spruta med 1.3 munstycke för basen och 2 kilos tryck i sprutan brukar va bra.

och en spruta med 1.4 munstycke med 2,3 - 2,5 kilos tryck för solid och klarlack.

Brukar bli ett bra reept för en bra lackering :)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller lackering så gäller verkligen det gamla ordspråket: Man får vad man betalar för.

Väljer man en billigare färg så täcker den ofta sämre, vilket resulterar i att man måste lägga mer färg än om man hade köpt den dyrare. Och det är det samma med vidhäftning, sättningar, färgskilnnader m.m.

Jag kör bara Standox. Dom kostar lite mer, men man har lätt igen det i slutändan. + att man får ett lättare material att jobba med.

Och fett med cred till alla som provar att lackera sin bil själv :) har man gjort allt det andra jobbet med bygget så ska man prova lackering oxå.

De finns ett gammalt djungelordspråk till: Det är bara färg.. De värsta som kan hända är att man får måla om det..

Link to comment
Share on other sites

Skulle aldrig lackerat med topcoat. Då kan man ju ta vanlig gelcoat och blanda i 2% vax också. Det bondar aldrig bra med plåt utan kommer lossna.

Topcoat är till för båtar och inte bilar ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag "fullackade" en skåpbil till jobbet. Åkte till colormix i Malmö och köpte teknodur 0190 polyuretanfärg. Den blir hård och slipbar när den härdat och riktigt blank och fin.

Runt 250:-/litern med förtunning och härdare. Typ samma pris som Biltemas.

De bröt den t.o.m. i rätt kulör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...