Matts Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Hej, Finns det någon som sänkt (eller känner till någon som sänkt) uteffekten i en Zetec 2.0, utan att motorn gått dåligt? Kan man byta kam, eller strypa/byta insug, eller liknande? Om man byter kammen, måste man mappa om styrningen då också eller fungerar det ändå? -Jag vill alltså inte att motorn börjar hacka eller gå dåligt på så sätt, utan bara sänka effekten på den! Bilen ska gå att använda som vanligt efteråt, men med lägre effekt på motorn! Knasigt va? Ja kanske i vanliga fall... Men i mitt fall handlar det om att en 2.0:a ligger för högt i uteffekt, för att godkännas i besiktningen. Vridmässigt är det OK, men effekten måste sänkas från 130hk till ca 110hk. (En 1.8 på 114hk fungerar rakt av, men då missar jag vridmoment). Mvh //Matts Quote
Morty Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Varvtalsbegränsning borde fungera, men är kanske inte en godkänd variant? Quote
therealpinto Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Kamaxlar och kanske insug från en 1.8 105/115 hk borde fungera. Man gör tvärt om för att höja effekten i 1.8 till cirka 130 hk. Hur lågt man kommer är svårt att säga förstås. Varvtalsbegränsning brukar inte accepteras utan det ska vara mekaniska, bestående ingrepp för att man ens ska kunna diskutera sänkt effekt. Men inte ens då är det självklart att det accepteras. /Gustaf Quote
Matts Posted May 16, 2012 Author Posted May 16, 2012 Hej igen, vad bra, Tack för snabba svar! Jag tycker bäst om din lösning Gustaf, med att byta insug och kam. -Passar dessa, rakt av, mellan motorerna? Om man byter kam... behöver man ny programvara/mappning då, med tanke på att kanske tiderna ändras? Jag är orolig för att motorn börjar gå dåligt, typ misstända, om inte gnistan kommer i rätt läge? Eller kanske det räcker att sänka kompet i motorn, typ jättetjock topplockspackning/mellanlägg? Blir det rätt effekt och skulle det fungera? :blink: Tändning och spruttider borde väl fortfarande stämma vid en sådan åtgärd, eller tänker jag fel? Får man andra problem istället kanske? (Svårstartad, eller att den skulle "sota igen" av ngn anledning, eller liknande)? Vad tror ni? :huh: Mvh //Matts Quote
svante Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Det spelar ingen roll vad du gör, dom går på motorkoden. Du får vikta upp bilen istället, det är mycket lättare. Min Zetec 2,0i har motorkod NGA och har 100-101kW. Jag fick vikta upp min en aning så jag hamnade under 15kW/100kg bil. Quote
Matts Posted May 16, 2012 Author Posted May 16, 2012 Hej igen! Svante: Jag vet inte om det du avser är för att tävla/köra på bana? Jag har en besiktigad bil, för vanlig trafik, som jag ska byta motor i. Det jag kommer att behöva göra då jag är klar, är att få godkända papper på vad motorn i bilen har för effekt. Är motorn innan för ramarna för vad som är OK, kommer jag att kunna åka och besiktiga min bil på Svensk Bilprovning tillsammans med papperen. Altså är jag bara intresserad av att få ner effekten till rätt värden, men att den inte börjar "gå dåligt" (dvs hacka och hosta, krångla vid kallstart, sota igen, osv). Det är en "bruksbil" och ska fungera som en sådan. Jag vill kunna använda bilen som en vanlig bil, typ åka och handla, ta mig till och från jobbet och vara säker på att komma fram i tid, osv :hypocrite: Frågan är bara vilket sätt som är det bästa/enklaste att gå tillväga för att komma dit? Helst utan att behöva "mappa" om osv. (Dvs helst endast mekaniska ingrepp, för då kan jag pilla på själv). Typ byte kam/grenrör, eller sänka kompet via "inverterad topplaning"... Om det fungerar? Jag vill alltså gå från ca 130hk till ca 100hk. Mvh //Matts Quote
therealpinto Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Såvitt jag vet passar kammar etc. Rakt på. Mapp in skulle vara bra men är knappast ett absolut måste. Tänk bara på att det inte är säkert att besiktningsorganet accepterar en strypt motor. Gustaf Quote
svante Posted May 16, 2012 Posted May 16, 2012 Jag bytte motor för ca 1,5 år sen, från Pinto till Zetec på en inregistrerad sjua. Jag fick göra en kompletterande SFRO2 besiktning samt en registreringsbesiktning på bilprovningen. Men om det inte är ett amatörbyggt fordon vet jag inte hur man gör... Quote
Micael Posted May 17, 2012 Posted May 17, 2012 varför inte köra på en 1.8 direkt. samma motor, men mindre borr och lite annorlunda förbränningsrum. sen är det stämplat 1.8 på blocket. gamla zetecar kastar dom ju efter en idag, så kostnaden är ju i princip noll. ångrar att jag bytte bort mina. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.