Jump to content

Bromsar???


Anders.Lj

Recommended Posts

Jag behöver lite hjälp på vägen.

Har beslutat mig för att bygga pedalställ men det är ju inte Bara... Man måste ju veta vilka delar man ska sätta i.

Jag har aldeles för överdimensionerade bromsar fram, 314mm skivor från en Saab 93 Aero (de var billiga så ja kunde inte motstå)

Nu kommer mina problem.

1. Ska man ha bromsvåg eller inte?

2. Hur stora huvudbromscylindrar ska man ha? och hur räknar man ut det?

3. Ska det vara olika storlek på fram krets och bakkrets?

4. Om Ja på 3 Hur fungerar det när man (vad jag har förstått) kopplar bromskretsen men Höger framhjul - Vänster bakhjul och andra kretsen Vänster fram - Höger bak.

5. Om man har en bromscylinder med två kretsar i samma hur fungerar dem?

Känner att jag är ute på djupt vatten och att bromsar är en rätt så viktig funktion på bilen...

Hjäpl tack! :)

Link to comment
Share on other sites

1. Ska man ha bromsvåg eller inte? Jag bromsvåg på båda mina bilar men nästa bil kommer troligen inte få det. Jag har ställt vågen 1 gång sedan är den inte rörd. Bromsvåg bort och nästa bil / bilar få en bromsreducerare till bakvagnen istället. Där finns det två typer eller sätt att reducera. En sätt som är dyrare och ett billigare. Så kommer troligen bilstandard på CealmSeven bilar. Hoppas någon på forumet mer kan utveckla de olika typerna av reducering och dess för och nackdelar. Den billiga typen är i princip en "hålreducerare" den dyrare fungerar på annat sätt.

2. Hur stora huvudbromscylindrar ska man ha? och hur räknar man ut det? Jag har .625 fram och .75 bak på båda bilarna. Många har den setupen. Till kopplingen har .70. Jag har 240 ABS ok fram och vanliga 740 ok bak. Andra ok kan kräva andra cylindrar. Inom intervallet .625 och .75 tror jag du hamnar oavsett.

3. Ska det vara olika storlek på fram krets och bakkrets? Se ovan

4. Om Ja på 3 Hur fungerar det när man (vad jag har förstått) kopplar bromskretsen men Höger framhjul - Vänster bakhjul och andra kretsen Vänster fram - Höger bak. Varför? Antingen har du fram i ena kretsen och bak i andra eller så bygger du en riktig triangelkrets. Tror inte ens du kommer igenom SFRO med ditt förslag om någon upptäcker det. Hinner inte läsa på om ditt förslag men jag tror faktiskt det är förbjudet. Kolla VVFSen.

5. Om man har en bromscylinder med två kretsar i samma hur fungerar dem? Det funkar och blir en mindre enhet, billigare. Helt ok.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ang fråga 4 så är det det så transportstyrelsen lär ut att ett bromssytem fungerar till alla som tar körkort :)

googlade på tvåkrets bromssytem och det var detta var den första bilden som dök up.

post-3367-0-12181800-1334405795_thumb.jpg Ungefär som jag försökte förklara.

Men hur som helst.. De flesta av er har altså en cylinder till båda framhjulen och en cylinder till båda bakhjulen?

Link to comment
Share on other sites

Bromsar bak då ? Det är ju en balans mellan skivor, kolvar, belägg etc ,

Men våg tycker jag du skall ha även om du bara justerar den en gång , speciellt när du är helt ensam i bromsar och inte kan kopiera någon annan.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Har läst på i VVFS men kan faktiskt inte hitta orden som direkt förbjuder ditt förslag.

tex 7 § Färdbroms skall vara så inrättad att hjulen på en och samma axel bromsas med samma kraft när bromsens samtliga kretsar fungerar och när friktionen mellan hjulen och vägbanan är lika stor för hjulen på samma axel.

När det står samtliga kretsar skulle det kunna tolkas som ok men eftersom bromskraften mellan fram respektive bak är på en normal bil (inga specialinställningar) fördela inom intervallen cirka 60-75 procent fram och 25-40 procent bak då borde den idén falla platt till marken. Fast det står "samtliga kretsar" så .....

Läser man sedan

14 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem

Då verkar det som bromsreducerare inte längre är tillåtna. Bromsvåg måste vara ok så länge den inte är byggd för att justera under färd, men reducerare? Manuellt manövrerbara ------ får inte finnas. En reducerare med en ratt som man inte når under körning verkar vara otillåten men en reducerare som du kanske måste lossa ett lock på och innanför finns en insexskruv som man vrider lite det kanske är ok. Den är ju iså fall manuell men kräver verktyg för att ändra. Bara en hand räcker inte.

Det här blev lite intressant vad som får och inte får ha i en amatörbyggd bil. 41 kap talar om vilka § som skall tillämpas i 12 kap.

Vi kan säkert trösta oss att för min del in mina bilbesiktningar har vad jag minns bara fått frågan om 2 krets. Inte vilken typ av tvåkrets.

Jag kommer fortsätta med en krets för fram och en för bakbroms, utan bromsvåg men en reducerare. Så får jag väl se om någon inom SFRO har synpunkter eller om någon inom SBP , eller Transportstyrelsen har synpunkter.

En lite kul sak i VVFSen: 22 § Parkeringsbromsen skall ha ett från färdbromsen helt skilt manöverorgan. Den skall utan att skadas kunna ansättas vid hastigheter upp till 20 km/h. Den skall vara så konstruerad att den kan kvarhållas i ansatt läge på helt mekanisk väg.

Är det inte bra -- "utan att skadas" ......Jag gillar den skrivningen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det är inte så ovanligt med kretsindelning "diagonalt", flera bilar har så original. Bromskraftfördelningen mellan fram- och bakaxel kan man ju ordna ändå, det är ingen skillnad mot Volvos triangelindelning eller för den delen ett enkretssystem. Antingen löser man det med rätt balans mellan axlarnas bromsar (storlek på ok/skivor resp. hjulcylindrar/trummor), eller så har man två reduceringsventiler till bakhjulen, en för varje krets (som Volvo har i sin triangelkrets).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kan vi få ett klargörande av detta:

"14 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem".

Theralpinto - vad avses?

Link to comment
Share on other sites

Kan vi få ett klargörande av detta:

"14 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem".

Theralpinto - vad avses?

Tolkningen brukar väl bli du får INTE komma åt dem under färd ( där en del av oss fuskar).

Link to comment
Share on other sites

Jo, så har jag också tolkat det men om man läser texten i 14§ så avviker den från den vedertagna praxisen.

Texten ger enl mitt förmenande inget stöd för att bromskraftsbegränsningsventil (vilket ord!) är tillåten om den ej är åtkomlig under färd.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tolkningen brukar väl bli du får INTE komma åt dem under färd ( där en del av oss fuskar).

Jag har monterat min "bromsvåg" i motorrummet för att inte fastna i denna tolkning - skall också ordna så att den kan plomberas, vill inte ha någon diskussion med SBP

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag har monterat min "bromsvåg" i motorrummet för att inte fastna i denna tolkning - skall också ordna så att den kan plomberas, vill inte ha någon diskussion med SBP

kenneth

Man kanske skall hålla isär att bromsvåg INTE behöver betyda justerbar bromsvåg..

Och då går det ju inom bygget av bilen, tar man en vanlig våg och inte monterar dit en vajer är den ju tämligen LÅST. man får ju åla ner på golvet för att justera den.

Link to comment
Share on other sites

DEt var det jag reagerade över, texten säger "ej tillåten" men möjligen tillåten om det krävs verktyg, Ref ordet Manuellt.....

"Manuellt" anger inte om det är med/utan verktyg.

För många kan detta tyckas vara hårklyverier men jag kan försäkra att 40-års yrkeserfarenhet inom lagvrängeriet har gjort mej luttrad.

Om texten inte är exakt finns tyvärr risken att t.ex. SBP gör egna tolkningar efter eget gottfinnande och vi är utelämnade till besiktningsmannens godtycke och dagsform (humör!). Iofs har jag alltid haft positiva kontakter med SBP men det gör inte ev. osäkerhet mindre.

Link to comment
Share on other sites

Antas: DEt är precis där som tolkningen är. Vad egentligen betyder manuell.

Å andra sidan så är det så mycket annat som inte ens kollas i besiktningarna, tro mig, i lite olika andra trådar har redovisat många konstigheter. Så det skulle nästan vara ett nöje att åka på ett problem med en installerad reducerare som någon sorts "uppvägning" mot allt annat som slinker igenom som kameler. Oj, nu blev jag kanske för kritisk, jag borde vara glad som kommit igenom, med tex trasiga hastighetsmätare eller hastighetsmätare som sitter så långt ifrån synfältet så man knapp ser den ens om man vet var de finns..

Jag kommer ha reducerare på nästa bil......

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Willwood reducerare monterad dold under bagagerumsgolvet, reduceraren är täckt av en omärkt fastkruvad lucka.

Hmm...undrar om den är tillräckligt oåtkomlig från förarplatsen eller tillräckligt osynlig för en skarpsynt besiktningsman?

Antas

Skillnaden mellan en död jurist och en död katt på motorvägen är att det är bromsspår framför katten.

Link to comment
Share on other sites

Igår kväll beställde jag Rally Design tre st bromscyilndrar .625, .700, .750 så kan man testa sig fram :) samt en bromsvåg 107£ + frakt inte helt farligt tycker jag.

Tack för alla svar :)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller "justerbarheten" så är det en ständigt återkommande källa till diskussion. VI (SFRO) tycker att skrivningen är tokig eftersom det i praktiken är ett måste för många amatörbyggen att kunna justera in bromsverkan. Under lång tid har det varit praxis att det är helt OK med justerbara reduceringsventiler eller bromsvåg, så länge den inte kan justeras under färd och helst kräver verktyg för justering.

Emellanåt stöter man dock på besiktningsmän som "gnäller" men det brukar lösa sig. Bland annat brukar jag förklara att typgodkända produktionsbilar har anordningar som är manuellt justerbara, det handlar bara om att veta hur man gör (ändra vinkeln på retardationskännande ventilen i Ford, skruva på Volvos reduceringar, ändra viloläget på lastkännande ventiler etc.).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...