cealm Posted July 22, 2013 Share Posted July 22, 2013 Både ja och nej. Du skall ha en framvagn som fungerar (sid 32 i röda SFRO boken) och det finns angivet värden på 20 till 30 grader på sid 32. Samtidigt vet jag mycket väl att just detta diskuterats ingående i ett par trådar där SFRO hade en åsikt och en byggare en annan åsikt. Det som dock kunde konstaterats var att i det fall byggaren och SFRO var oense om vinkeln fanns andra byggen där SFRO sagt ok. REglerna är lika i hela landet det är bara tillämpningen som kan variera något. Av exakt det skälet finns det bara ett råd att ge = kontakta din SFRO besiktare, vi övriga kan tycka och informera hur mycket som heslt men det är ändå SFRO som skall skicka pappren vidare i besiktningshirarkin. Observera att det är inte SFRO som bestämmer SFRO skriver sitt protokoll som underlag för vidare besiktningshandläggning. Det är alltid Transportstyrelsen som i sista hand tar myndighetsbeslutet att godkänna en bil men det blir lite tungt om man inte har med sig SFRO i början............ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 Från ett problem till ett annat, Måste höja upp motorn för att den inte ska ta i marken :) har väl tänkt mig typ såhär, 5mm plåt är det enda jag har hemma så det blir det jag använder. Kommer troligen behöva förstärka den plåten som allt kommer att svetsas i sedan. träklossen är bara istället för motorkudden. :) Åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Ett tips är att luta kuddarna inåt motor så blir det mycket stadigare. (original på dom flesta äldre bilar med vanliga gummikuddar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 (edited) Delar Gerhards åsikt, luta kuddarna bara växellådskudden som möjligen får stå rakt fast bara möjligen..... Kolla även på kuddar till V8-motorer, det finns en särskild sort som är "platta". De är väldigt stabila, kanske för stabila men de tar litet utrymme. I alla fall som jag minns dem till min V8a. Fast det kanske bara såg små ut på en V8.......... Edited July 23, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 23, 2013 Share Posted July 23, 2013 Man kan luta dem i längsled också så motorn inte åker fram vid hård inbromsning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 23, 2013 Author Share Posted July 23, 2013 (edited) Jo, jag har läst det i någon tråd på detta forum, dock vill jag helst slippa göra om konstruktionerna mellan kuddarna och motorn om det går. Ska kika lite på det i morgon. Edited July 23, 2013 by Sleiper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 Hur mycket måste du höja motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 (edited) --- dock vill jag helst slippa göra om konstruktionerna mellan kuddarna och motorn om det går ---- Jag har funderat på konstruktionen och har bara ett råd. Gör om. Det kommer inte blir bra med stående motorkuddar och om du sätter in det i ett sammanhang så kommer stående innebära att du kommer vara garanterat missnöjd redan från början du får en "ostabil konstruktion plus att kuddarna inte kan göra ett bra dämpningsjobb dvs du kommer få fler än ett fel i konstruktionen och du kommer inte ha någon att lägga ansvaret på. Bara en sådan sak är trist...... I detta skede är det "toklätt" att bygga om, det är ju bara vinkel och några fästen som skall göras om. När bilen är klar och du ändå kommer bli tvungen att bygga om då är det inte lika enkelt längre. Fortfarande "görligt" men inte kul för under hela den processen kommer du vara irriterad på dig själv att du inte gjorde ombyggnationen nu. Jag har ett bra tips hur du enkelt kan bygga fästena med de kuddar du har, inte hur det skall se ut direkt utan en metod. - Sätt fast kudden på motorn med lämplig vinkel - Sätt fast en tillräckligt stor plåtplatta på kuddens motsatta sida, plåtbrickan skall sticka ut extra framåt eller bakåt - Nu hänger kudden i luften med rätt vinkel om du har motorn på rätt höjd och sittandes rätt i X-Y och Z-led. - Gör likadant på motorns andra sida - Sätt en plåtplatta vid "borrhålet" i ramen där motorfästet andra del skall sitta, låt även den platta vara för stor åt samma håll som övre plattan - Gör likadant på motstånde sidas motorfäste - Ta ett plattjärn, behöver inte vara jättetjockt och kraftigt men det skall heller inte vaja som ett grässtrå i vinden - Punkta fast eller svetsa fast tillräckligt stadigt fast plattjärndet ordentligt mellan kudden plåtplatta och ramens plåtplatta. - Gör likadant på motstående sida. - Har du motorn i exakt rätt läge när du svetsade plattjärnen? Då har du en bra konstruktion i X-Y och Z led två i förhållande till ram-motor och sig själva. Dvs korrekta vinklar och en korrekt placering av motorfästena. De är dock inte hållbara motorfästen" än bara rätt inställda. - Därefter "klär du" mellanrummet mellan kuddens plåtplatta och ramens plåtplatta med lämpliga profiler, rör, plattjärn, plåt eller vad du väljer - Tänk på att börja påklädningen på motstående sida av det nyss svetsade plattjärnet så kontruktionen inte "slår sig" - När du klätt på fästena tillräckligt kan du slipa bort, skära bort plattjäret och den extra plåten där plattjärnet satt och ersätta den delen med "klädsel" De blev tretton punkter och därför ser metoden komplicerad ut. Jag skulle säkert kunna få till ett par punkter till för att riktigt stadfästa komplexiteten men det är tvärt om. Det enda som är komplicerat det är att få motorn på sin rätta X-Y och Z-plats men det är svårt vilket fäste man än bygger allt annat är "toklätt" och går fort att göra plus det fungerar. Jag har tillverkat fästen på detta sätt flera gånger. Det går inte att jämföra enkelheten och funktionen mot att börja från ramsidan och bygga mot motorn, här gör man tvärt om börjar från motorn och låter mellandelen av fästet ansluta till ramplattan. Jag brukar bygga KRAFTIGA fästen som kanske är mer kraftiga än estetiskt designade, du kan bygga lagom stora fästen som blir jättesnygga. Jag skall se om jag hittar en länk bland alla sidor i CealmSeven V8a tråden för där syns hur motorfästes-tornen blev till. Det finns troligen ocskå på någon sida den rörkonstruktione jag valde för CealmSeven 6x4. 6x4 motrofästen är förmodligen dimensionerad för 500 plus hk ock ser mer ut som en konst-installation med alla rören. Kort sagt den ser lite egendomlig ut men trots det var den "toklätt" att bygga. Jag tog det jag hade gott om just då, rör....... Kan som parentes nämna att motorfästena till CealmSeven V8 hade sitt plattjärn som höll konstruktionen inne i tornen så dessa fästen har dubbla delar mellan motorplåtplattan och ramplåtplattan och minns jag rätt så är det ett kraftigt vinkeljärn inne i tornen. Det vinkeljärnet kunde säkert ensamt vara ett torn mellan plattorna, i alla fall om jag känner mig själv någorlunda bra....... Skall du ha torn då kan du göra på samma sätt. Då är konstruktionen ändå lättare att göra....... Är du övertygad eller behöver jag skriva mer? Edited July 24, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 För att komma helt ovanför chassiet, ca 3,5cm vilket medför att huven kommer få modifieras men det har jag räknat med ändå. Hur mycket måste du höja motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 24, 2013 Author Share Posted July 24, 2013 --- dock vill jag helst slippa göra om konstruktionerna mellan kuddarna och motorn om det går ---- . ............. Massa text .......... Skall du ha torn då kan du göra på samma sätt. Då är konstruktionen ändå lättare att göra....... Är du övertygad eller behöver jag skriva mer? Du la iaf några starka argument där ibörjan, anledningen till att jag vill slippa göra om dom är att jag och alla sorter av metallbearbetning fungerar inte ihop. Har märkt det under tiden jag hållit på med detta. Men kommer göra om dom. Borde ju lära mig nån gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 24, 2013 Share Posted July 24, 2013 --- Men kommer göra om dom. --- Bra val, du kommer inte ångra dig. Tvärtom. Plus att även om du och metallbearbetning är lite osams just nu så vet jag vem som kommer vinna till sist. Det är inte metallbearbetningen den kommer få ge med sig och bli mer "medgörlig" för varje dag du utmanar den..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Hur mycket lutning behöver man ha? Både in mot motorn och i längsled? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Jag har bara lutning på motorkuddarna inåt och växellådskudden är stående sedan har jag en extra liten kudde som på mon bil sitter i höjd med toppen på ett ledigt hål som jag hittade. Den går sedan ner mot ramen. Med det lilla extra så sitter allt still. Här syns den lilla extra kudden och dess profiler till vänster om plastkåpan för kamrem. Försökte hitta en bild i min byggtråd för CealmSeven men det fanns ingen på motorkuddarna och dess vinkel. Finns inte bild finns heller inte motorkudde. "Den gyllne reglern om bilder". Måste ut och kolla..... Återkommer med bild........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Nu finns det bilder på båda motorkuddarna så nu finns de alltså.......(och jag som varit ute och kört idag....) Det är inte så stora vinklar men tillräckligt stora. Jag hade nästan glömt bort den där lilla kudden men kommer ihåg att innan den monterades så rörde sig motorn en hel del trots vinklade motorkuddar men med den lilla kudden = Perfekt! Därefter blev det standard på samtliga kommande modeller inom CealmSeven Industries produktprogram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 25, 2013 Author Share Posted July 25, 2013 Tackar för bilderna!, var fick du tag på dessa kuddar? Nu går jag ut och fabrikerar :) (börjar dock med kartong) Smidigt det här om att fråga först och göra sedan :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 25, 2013 Share Posted July 25, 2013 Samtliga kuddar från Biltema. Kom ihåg att om du köper de stora Biltemakuddarna så finns det en extra "klutt" som om dessa skall sitta på en bil styr i ett motsvarande hål troligen för att man skall kunna dra fast och lossa kuddarna enkelt. "Klutten" blir ett mothåll. På våra bilar behövs den inte. Vinkelslip = tas bort. Skall du ha den kvar måste du borra motsvarande hål i de fästen du skall bygga. PS, hoppas ingen svimmar men slipar du bort den då sparar du vikt...... men framförallt enklare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Nu har jag efter några dagars uppehåll i byggandet gjort 2 nya motorfästen. Höger sida Vänster sida Inget under av metallkonst men jag tror att det håller, eller ja när det är färdigsvetsat alltså :) Har även haft besök av SFRO, Ingemar uppe från Östersund hadde vägarna förbi och kom in och tittade lite, han tyckte motorfästet såg bra ut, hade bara gjort det på ena sidan då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Sitter det en mutter svetsad innanför röret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted July 31, 2013 Author Share Posted July 31, 2013 Yes det gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 31, 2013 Share Posted July 31, 2013 Sleiper: Ser fint ut med de nya vinklade fästena och dessutom bra att din SFRO kontakt gillade dessa. Nu kommmer motorn också att trivas på ett helt annat sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted August 2, 2013 Author Share Posted August 2, 2013 Så nu raskt vidare till nästa problem/fråga. Ingemar ville att jag skulle öka caster, med en någorlunda mätning ligger den på min bil på ca 3 grader vilket är lite och med en snabb räkning så ska den övre leden flyttas bakåt ca 2,5cm för att få 10 grader(Inte jag som räknat :icon_oops:, men min bror är ganska bra på matte så jag litar på honom i detta fallet.) Eftersom det är svårt att säga direkt hur mycket caster man ska ha så har jag tänkt mig att på något sätt få detta justerbart. En ide jag har är att göra fästena i chassiet bredare och shimsa så att a-armen på så sätt kan ställas olika beroende på hur mycket caster man ska ha. Snabb paintbild på hur jag tänkt: Tomrummet som är inringat kommer jag att shimsa. Fungerar detta? Är det något som godkänns? Sedan vet jag inte om jag kommer att förlänga fästet 2,5 utan jag flyttar troligen tillbaka fästet en cm och sedan förlänger det 1,5cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Det funkar. Jag har en sån lösning på min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 --- Fungerar detta? Är det något som godkänns? ---- Helt ok, det är så många har det för att kunna schimsa enkelt. Det vad jag vet ytterst få Sevenbilar som får bra återstyrning med mindre caster än 5 eller 6 grader. Mer vanligt är 6 till 9. Jag har 10,5 på CealmSeven som fungerar mycket bra för mig på den bilen, rapp och fin återstyrning men tusan så tung att styra på konbana. Eftersom jag är på vanlig väg mer än konbana blir det rätt i alla fall. CealmSeven V8 var så tung i nosen att den återstyrde bra redan på 6 eller om det var 7 grader kanske. Och den gick ju mer mil på Towbar än för egen maskin. Vid Tow-bar dragning är castervinkel extremt viktig och det fungade helt klanderfritt. Kör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 (edited) Chimsa är ju engelsk bilbyggar konst vanligaste ord. Har en ethelroad byggd bil och det är nog ett kilo chims på ( allt är chimsat) inklusive precis det du tänker göra Edited August 2, 2013 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Glider in med en liten fråga då jag funderat i liknande banor. Vad schimsar man vanligen med i detta fall? Några planbrickor på var sida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 2, 2013 Share Posted August 2, 2013 Vanliga brickor för 12mm för du har troligen 12mm skruv som håller bärarmarna. Dessa finns (i Arboga) i tjocklek, 2, 3 och 6mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted December 25, 2013 Author Share Posted December 25, 2013 Ja då var det väl dags för en uppdatering. Har gjort klart version.. ja typ 3 eller är det 4?! av framvagnen. Nu vill jag inte göra om dom nå mer :) Annat som har börjats med är att jag sänkt handbromsen samt börjat med kardanfångare, inte klar med den fämre än. På bild ett har jag ritat in lite streck som ska visa på hur styrväxeln ska sitta, dock har jag lite funderingar på detta. Som jag läst mig till så ska ledpunkterna på styrväxeln sitta i en linje(Rött streck) mellan fästpunkterna för a-armarna och sedan ska styrväxelns armar även följa dom undre a-armarnas lutning(Gult streck). Är det något mer som man ska tänka på? Köpte en stryväxel från Tiger och jag tror att det är från en Escort av något slag. Vet inte hur Tiger gör här men den är för lång om jag monterar den på dom fästen som finns. Ska mäta lite mer men nu ska det bli middag med släkten. God fortsättning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Hej Niclas Kul att se din uppdatering - det där ser riktigt bra ut. Syurväxelplaceringen kommer du att lösa lätt, gör fäste gärna lite "lägre" än du har tänkt, det går lätt att höja styrväxeln med mellanlägg så att du får bort bump-steer. God fortsättning på julhelgen kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted January 3, 2014 Author Share Posted January 3, 2014 Tack Kenneth, det blir nog bra till slut. Idag har det blivit lite styrning, dock inte så mycket som jag tänkt att det skulle bli :icon_oops:/> På denna bild har jag bara satt dit den på "mitten" och den ska upp någon cm för att komma i linje med styrarmen på spindeln. Som jag förstått det så vill man ha hela styrväxeln så rak som möjligt? eller var det att den skulle följa den under a-armen? Nu blev jag osäker, någon som kan bringa klarhet i detta?? Sedan kommer styrväxel-"armarna" behöva vinklas lite bakåt pga att chassiet sitter lite ivägen, spelar detta någon roll, har för mig att jag läst att det inte ska spela så stor roll någonstans i någon tråd?! men jag är inte säker. Här syns det kanske att den ska upp någon cm. Sedan kommer det nog komma lite frågor om kortning av styrväxeln, tror jag har skaplig koll på hur jag ska gå till väga, men jag har ju en liten förmåga att krångla till det lite :racesmile:/> :thumbsup:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 (edited) En annan fråga fast samma.. typ. Jag vet inte hur man läser ut vilken gänga det är på en skruv, jag har gängtolk och ett skjutmått. Tex på min styrväxel så har jag mätt fram till 14mm och på gängtolken är det märkt SAE 13, Perfekt men vad betyder det?? Detta är mätt på gängen där den yttre styrleden ska sitta. Har läst här på forumet att det ska vara m14x1,5 eller m14x2. (i denna tråden: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8057) Är den någon som kan förklara lite fort eller har någon länk dit det förklaras bra?? edit: Misstänker att SAE har kanske något med tum att göra?? Edited January 4, 2014 by Sleiper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 En material-handbok kan vara bra att ha. Där kan du läsa lite om olika gängor. Förmodligen är det tätare stigning på din gänga, så det går inte att prova med en vanlig mutter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 En material-handbok kan vara bra att ha. Där kan du läsa lite om olika gängor. Förmodligen är det tätare stigning på din gänga, så det går inte att prova med en vanlig mutter. Vilken sorts bok menar du då och Är det någon speciell bok du tänker på? Nä har provat med lite muttrar och det går ej, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 M14x2 är nästan 14 mm i diameter och har 2 mm mellan spetsarna. Jag brukar mäta 3-4 spetsar och dela måttet med samma antal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted January 4, 2014 Author Share Posted January 4, 2014 Tack Rickard, då stämmer det bättre, hittade en annan gängtolk där metric 20 fanns med(det gjorde det inte på det första måttet jag använde) och då stämde det. Ska nu lägga ner detta för ikväll då jag är lite för förvirrad för att fortsätta :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 4, 2014 Share Posted January 4, 2014 Jag tänkte närmast på Karlebo Handbok. http://www.idg.se/2.1085/1.236493/karlebo-handbok---en-verkstadsbibel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted January 5, 2014 Author Share Posted January 5, 2014 Jag tänkte närmast på Karlebo Handbok. http://www.idg.se/2.1085/1.236493/karlebo-handbok---en-verkstadsbibel då blir det nog att köpa in en sådan, om inte annat går det nog lära sig mycket där, dock får det nog vänta någon månad då det är lite tunt med kronor på kontot just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 en liten updatering. Har varit sjuk i några dagar så har gjort typ tre saker, surfa på nätet, titta på OS och sovit. Problemet med att surfa på nätet(allra främst typ ebay) är att det har en förunderlig förmåga att kosta pengar och göra mig förvirrad. :icon_oops: :racesmile: Har iaf handlat på mig lite grjer som inte kommer behövas på lång tid men det är ju kul att handla, Först och främst ett GSXR 1000 spjällhus sedan lite delar till växelspaks arrangemanget. När jag ändå höll på att handla spjällhus kan det ju vara bra att kolla på motorstyrning mm. Har ju tänkt att köra med Megasquirt ända från början så jag har läst på i ett antal timmar men finns ju lite frågor ang detta. Vilka funktioner ska jag välja till när jag beställer MS? Om man tittar på http://www.msextra.com/feature-xref.html så finns det en del under "Optional Hardware(DIY)". Jag vill iaf ha varvräknare :) sedan vet jag inte om det är något mer som behövs?! Är det något mer ni skulle ta med? Jag hade tänkt låta MS sköta både bränsle och tändning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted February 13, 2014 Share Posted February 13, 2014 vad ska du köra för tändning? och vilket ms funderar du på att köpa? köper du ms3 så kan du köra cop spolar utan att löda om boxen.fords edis tändning är annars enkelt. sen kanske du vill styra fläckten med sprutet samma där på ms3 tror jag de funkar men ms1-2 måste du löda om(eller beställa med de klart) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted February 13, 2014 Author Share Posted February 13, 2014 Hade väl tänkt att köra på fords spolar men det är väl öppet för annat än. Lödning är inte några problem det är ju till och med kul :) Har mailat lite fram och tillbaka till DIYautotune och dom kommer att hjälpa mig att ta fram det som behövs bara jag kommer fram till vad det är jag vill ha. vilket inte är så lätt. Hur mycket kostar COP spolar, vilka är att rekomendera, har hört att vag 1,8t brukar användas. Fläktstyrning kan ju va bra. Mer åsikter, allt tas emot med öppna armar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted February 14, 2014 Share Posted February 14, 2014 (edited) Tycker man det är kul att löda är det en smal sak att lägga till saker som fläktstyrning och utgång för varvräknare. Rör sig om 2-3 komponenter. VAG 115r tändspolar ska vara bra: http://shop.vems.hu/catalog/active-p-112.html Många nyare volvo har också cop-tänspolar med inbyggt drivsteg. EDIT: Finns ju superbilligt på Ebay om man vågar köra eftermarknads: http://www.ebay.com/itm/NEW-Audi-Volkswagen-Ignition-Coil-06B-905-115R-D-/370778124469?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item56541930b5&vxp=mtr Edited February 14, 2014 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted February 14, 2014 Author Share Posted February 14, 2014 (edited) Om man köper eftermarknadsspolar, misstänker att kvalitén är lite sämre än märkesspolar, men om man går på det finns det någon risk att dom felar på så sätt att motorn tar skada?? Sedan sitter jag och försöker komma fram till hur vvt ska fungera, en del säger att den bara är on/off medan andra säger att det inte är så, är det någon som sett/vet info om detta? Edit: det verkar som om det är on/off fast på flera punkter i varvtalsregistret Edited February 14, 2014 by Sleiper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted May 31, 2014 Author Share Posted May 31, 2014 Uj här var det stiltje :huh:/> :turtle:/> Har inte blivit så mycket alls gjort dom senaste månaderna men någon bild på vad som hänt kan jag ju visa. Dock kanske lite tvivelaktig kvalitet på bilderna men skyller på min telefon. :icon_oops:/> Satt fast bensintanken, spikband(heter det så??) med liggunderlag mellan band och tank. Sedan ligger det liggunderlag på dom ställen där tanken har kontakt med chassiet. Hoppas att det håller och fungerar som det ska. En bild till Sedan är styrningen "klar", Styrväxeln är iaf kortad och inmätt. Och jag tror jag har mätt rätt, det kommer väl visa sig vid byggbesiktningen. Ska tillverkas nya styrledsförlängare då det just nu bara sitter gängstång och skarvmutter på. Sedan har jag också provat att sätta dit karossen för att mäta upp lite hur den sitter och hur långt det är på vissa ställen mellan kaross och chassi. Räcker det med liggunderlag eller måste det vara något tjockare? Nästa grej är väl trepunktsbältet, Var på autoexperten och köpte ett universal men har insett att det kommer nog bli svårt att använda eller få på plats så att det sitter som det ska. Detta köpte jag: http://www.autokatalogen.se/afw/hudiksvall/view_article_info.do?articleIdNo=17272&nodeIdNo=295706 Funderar på ett sån här istället: http://www.securon.co.uk/images/products/254.jpg Dels är rullen ställbar på Securonbältet och sedan sitter rullen direkt vid axeln så jag slipper en fästpunkt/vändpunkt för bältet. Kan dock tänka mig att det kan vara bra att ha bältet från rullen upp till vändpunkten då den kan röra sig lite och därmed justera sig lite mot den som sitter i stolen. Hur har ni gjort med bältesinfästningarna? Har letat lite på forumet och sett någon lösning, men inte någon som jag direkt vet att kan klara av att tillverka. Blev nog ett ganska svårläst inlägg detta, är lite trött i bollen efter gårdagens eskapader. Jag ber om ursäkt men ni får leva med det idag ;)/> (Jag också för den delen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted June 1, 2014 Share Posted June 1, 2014 Om det går sakta så är det bättre än att det inte händer något, varje liten del som du gör innebär att du kommer närmare målet. Jag tycker det ser bra ut. När det gäller säkerhetsbälten så fegade jag och köpt "vanliga" 3-punktsbälten - så här med facit i hand så skulle jag naturligtvis satsat på rullbälten direkt - snålheten bedrar Kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted June 2, 2014 Author Share Posted June 2, 2014 Om det går sakta så är det bättre än att det inte händer något, Det har du väldigt rätt i :) Har för övrigt tänkt att ringa dig för att se om vi kunde försöka ta den bortregnade åkturen från förra året någon gång, eller om du vill ta en liten nätt tur på en timme söderut för ett garagebesök/fika så är det bara att höra av dig, här eller på telefon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted June 2, 2014 Share Posted June 2, 2014 Om det går sakta så är det bättre än att det inte händer något, varje liten del som du gör innebär att du kommer närmare målet. Kenneth Kloka ord! Eller som en annan stor tänkare uttryckte sina tankar om progress: It does not matter how slowly you go as long as you do not stop.Confucius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted August 14, 2014 Share Posted August 14, 2014 Kloka ord! Eller som en annan stor tänkare uttryckte sina tankar om progress: Tack för garagebesöket. Du hade hämtat tanken. Hur har det gått? Skulle vara kul med en rapport om hur ditt byggprojekt går vidare, gärna många fotografier kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted August 14, 2014 Author Share Posted August 14, 2014 Tack Kengren för att jag fick komma :) Provkörningen var trevlig :racesmile: Har tänkt att jag skulle uppdatera tråden men det har inte blivit av riktigt, men det har hänt lite iaf. Men detta är ju några veckors jobb men har tagit lite bilder so here they comes. Renoverat spindlarna och bytt hjullager. Här sitter dom på plats(tyvärr suddig bild) Stol och ratt sitter på plats Tanken har fått sig en liten låda under Vad har jag gjort mer... ja just det en plats för batteriet. Just nu sitter jag och väntar på mina soppafilter och bränsletrycksregulator och sedan tar jag med mig allt och åker till hydroscand och ser till att fixa alla kopplingar jag behöver. Vill gärna ha bränslesystemet "färdigt" till sfro1. Annars så är det väl inte så mycket kvar innan första besiktningen tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 (edited) Har varit ut i garaget igen för att fixa till så att sfro kan kontrollera bromspedal/cylindrar mm.Har pluggat utgångarna från cylindrarna och kopplat in behållarna. Har dock ett litet problem med läckage vid anslutningen där behållarna ska sitta.Det sitter kopplat så här, behållare -> stålomspunnen slang(honor i båda ändar) -> "adapter" -> cylinder.Bild på "adaptern":Bild på cylindern:Jag misstänker att adaptern inte sluter tätt mot konan som är i cylindern på in-anslutingen(7/16"-20 UNF).Är det någon som har något bra förslag på hur det ska göras för att få tätt, har dragit åt så mycket det går/jag vågar och det blir ju bättre men det blir inte helt tätt.Ska det till något mer, någon bricka eller något?Fick adaptern och cylindrar med när jag köpte pedalstället, Har bromsvåg och läckaget finns på båda dock mycket mer på den ena än den andra. Edited January 1, 2016 by Sleiper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 (edited) 7/16"-20 UNF skall inte sluta till i Konan utan den skall tätas med en kopparbricka på "ovansidan" - som oljepluggen på en bil kenneth Edited September 14, 2014 by kengren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleiper Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Ok, tack för svaret Kenneth, då behöver jag inte fundera något mer :thumbsup: :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.