Jump to content

Kortning styrväxel


ktm_micke

Recommended Posts

Har en 240 styrväxel som jag tänkt att ha till mitt Hult bygge.

Frågan är nu kan man skarva genom att svarva ner aluminiumen vid de oranga pilarna, styrväxlen skall kapas vid de oranga strecken (192mm kortning) och sedan svarva en hyls av stål som man krymper på dessa som skarv.

Tänkte sätta upp hela växlen i svarven mellan dubbar och svarva vid pilarna innan den kortas.

Eller ska man svarva en hylsa i aluminium som krymps och svetsas?

Foto0001_s_p.jpg

Edited by ktm_micke
Link to comment
Share on other sites

Jag hade tänkt att spänna fast den på en platta när den sätts ihop igen för att fästena skall ha samma vinkel.

Frågan är kan man bara krympa på ett rör (stål) utan att svetsa, växlen kommer ju att sitta fast på båda sidor om skarven i fästena?

Det lär ju inte bli någon större belastning på högra sidan.

Ja den blir inte så lång :)

//Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att det inte är alldeles enkelt att fundera ut hur krafterna fördelas i en styrväxel. Därför är min utgångspunkt att den bör sitta ihop som original, dvs röret mellan fästena ska sitta ihop och kunna ta last.

Att svetsa aluminium är ju sådär, men jag vet inte om jag skulle lita på en krympt lösning heller. Bäst är att skaffa styrväxeln med stålhus istället... Men, en duktig aluminiumsvetsare klarar nog det där också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...