ktm_micke Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 (edited) Har en 240 styrväxel som jag tänkt att ha till mitt Hult bygge. Frågan är nu kan man skarva genom att svarva ner aluminiumen vid de oranga pilarna, styrväxlen skall kapas vid de oranga strecken (192mm kortning) och sedan svarva en hyls av stål som man krymper på dessa som skarv. Tänkte sätta upp hela växlen i svarven mellan dubbar och svarva vid pilarna innan den kortas. Eller ska man svarva en hylsa i aluminium som krymps och svetsas? Edited March 21, 2012 by ktm_micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Har en exakt likadan styrväxel. Jag kapade min som jag ville ha den och fick den svetsad rakt upp och ner, inga hylsor eller något. Rejäl kortning förresten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Om man har stålaxeln i medans man svetsar så blir det ju centrerat ändå. Man bör ju bulta fästena i något också så att dom linar upp mot ett plant underlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 Jag hade tänkt att spänna fast den på en platta när den sätts ihop igen för att fästena skall ha samma vinkel. Frågan är kan man bara krympa på ett rör (stål) utan att svetsa, växlen kommer ju att sitta fast på båda sidor om skarven i fästena? Det lär ju inte bli någon större belastning på högra sidan. Ja den blir inte så lång :) //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 21, 2012 Share Posted March 21, 2012 Det får nog någon SFRO kille svara på. Men om det är ok så borde man nog försöka svarva ytorna innan man kapar, har för mej att den inte är så rund som den ser ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 21, 2012 Author Share Posted March 21, 2012 Precist den är varken rund eller rak den konar ner i diameter på mitten samt är lite oval. Det är därför jag vill svarva ytorna innan kapning. Kanske en fråga för Therealpinto? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Jag skulle säga att det inte är alldeles enkelt att fundera ut hur krafterna fördelas i en styrväxel. Därför är min utgångspunkt att den bör sitta ihop som original, dvs röret mellan fästena ska sitta ihop och kunna ta last. Att svetsa aluminium är ju sådär, men jag vet inte om jag skulle lita på en krympt lösning heller. Bäst är att skaffa styrväxeln med stålhus istället... Men, en duktig aluminiumsvetsare klarar nog det där också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 23, 2012 Author Share Posted March 23, 2012 Kortade av styrväxlen igår blev med en aluhylsa utanför som ska svetsas. Se bilder i min Healey tråd. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9805&pid=112211&st=50entry112211 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted March 27, 2012 Author Share Posted March 27, 2012 Korrigering av ovan inlägg blev utan hylsa. Han som svetsade menade att det behövs inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.