_coffe_ Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Hejsan! Det är dags för servicen då det ska till ett kamremsbyte, men den vägrar jag att låta en verkstad göra för de hutlösa priserna dom tar. Rent principiellt gillar jag inte att dom gör service överhuvudtaget, men jag vill ha stämpeln så jag har inget val. Är det någon här som har testat att byta remmen på en V70? Har googlat lite och läst i haynes manualen, och det verkar väl inte skitknepigt, bara trångt. Men jag tar gärna emot handfasta tips på vad man kan göra effektivare än vad det står i haynes. Har läst att man i vart fall inte behöver dra av remskivan och lite sånt myssel pyssel, och det är jag tacksam över. Kollade även runt på biltema, och där kostade remkitet 1200:-, vilket är alldeles för dyrt i min smak. Tips på vart man köper enbart remmen, och de delar man kanske behöver separat? Om jag behöver så byter jag ju spännare, vattenpump och annat smått och gott som jag kan kolla när ändå remmen är borta, men jag vill då inte köpa ett helt kit om jag inte behöver byta sakerna. Så, nån som har lite tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 17, 2012 Share Posted March 17, 2012 Köp ett helt kit för även om vattenpumpen och löphjul m.m känns bra nu så lär de inte hålla tills nästa kamremsbyte,går pumpen eller nåt av hjulen och remmen kuggar så är det ventilras och mycket kostsamt. Remhjulet villjag minnas måste lossas men inte navcentrumet utan ta de yttre skruvarna som bara håller remhjulet mot kamdrevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted July 11, 2012 Share Posted July 11, 2012 Jag bytte på min v70 tdi utan problem. Byt allt när du ändå byter. Jag köpte min sats på mekonomen. Mest för att de hade någon typ av rea och fick bra pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 11, 2012 Share Posted July 11, 2012 Åker du till märkesverkstan så byter dom inte vattenpump, med hopp om att den inte ska rasa innan nästa gång, eller innan garantitiden på jobbet gått ut. Ofta debiteras pumpbytet lika förbannat, det har jag en kompis som råkade ut för, pumpen var asglapp 2000 mil efter kamremsbytet, och tillverkad samma år som bilen. En annan gång när jag skulle ha ett kamremshjul till en Renault, så hade Rejmeskoncernen aldrig sålt något sådant, reservdelskillen blev lite generad när jag frågade hur dom bytte kamremmar.. Byt allt, jag har sett resultat av dumsnålhet och märkesverkstadsservice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted July 11, 2012 Share Posted July 11, 2012 Denna Polo köpte jag med havererad kamrem och tillhörande ventilsallad. Kamremmen bytt för mindre än 1000 mil sedan, men ena löphjulet byttes inte. Kostade 236:-, snacka om dumsnålt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.