Jump to content

Större bakbromsar volvo 740 axel


tobbeflyer

Recommended Posts

Hej ! Har funderat ett tag på hur man kan fixa större bromsskivor bak på en Volvo 740 axel utan att förlora handbroms funktionen.

Har jämför andra bromsskivor från olika märken men hittar inget så jag fick en annan ide som skulle kunna funka.

Det finns ju lösa bromsskivor att köpa som man sätter på bromsnav (Bell Housing).

Så jag satte och mixtrade lite i Solidworks och kom fram till detta:

Bromsnav 1.bmp

Bromsnav 2.bmp

Bromsnav 3.bmp

Bromsnav 4.bmp

Naven har samma mått som orginalskivorna bara att själva friktionsytan är borta. Så handbromsfunktionen är kvar.

Kan säkert inte tillverkas i aluminium då handbromsbackarna inte tar lika bra. Men kan ju funka i aluminium.

De yttre små hållen går att ändra mellan 10 och 12 hål beroende på hur många hål skivan har.

Samma sak med cc på de yttre hålen skiljer lite mellan olika skivor.

Tror ni det skulle funka ?

mvh

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

Hur många procent av den totala bromskraften ligger på bakaxeln? På en vanlig bil tex 740/940 är väl ofta felet på besiktningen att bakbromsarna "rostar ihop" pga att de inte används i någon egentlig mening. Kanske så mycket fördelning som 75 procent broms fram.

På en Seven kanske det är annorlunda?

Mot den bakgrunden är jag också nyfiken på din fundering om ökad bromskraft bak.

Link to comment
Share on other sites

Saab 9-5 har större skivor, 160 mm innerdia på trumman för P bromsen, samma som 940. Finns även som ventilerad 300x 20mm man får svarva/kapa bort flänsen som går inåt mot axeln och svarva ur trumman några mm mot navet pga backarna sitter närmare axeln på Saaben. Så tänkte jag från början, men använder Opel Astra G ok med P broms i. 110 mm bultcirkel, jag borrade bara upp hålen 2 mm.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=71706

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Hur många procent av den totala bromskraften ligger på bakaxeln? På en vanlig bil tex 740/940 är väl ofta felet på besiktningen att bakbromsarna "rostar ihop" pga att de inte används i någon egentlig mening. Kanske så mycket fördelning som 75 procent broms fram.

På en Seven kanske det är annorlunda?

Mot den bakgrunden är jag också nyfiken på din fundering om ökad bromskraft bak.

Men ligger väl på 70/30% idag mot 60/40% förr

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag tog stora bromsskivor är mest för att jag kan lätta bilen efter besiktningenohmy.gif, samt det går åt mindre pedalkraft på större dia på skivorna pga hävarmseffekten. Rost på en 7a borde vara ytterst litet problem eftersom man (de flesta) inte kommer att köra på saltade vintervägar, och det är förmodligen så att körstilen kan inbjuda till bättre användning av bromsarna än en trött bruks 940.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det var mest en ide jag fick.

Ser bättre ut om man uppgraderar bromsar fram och så.

Ser lite sportigare ut med :D

Sen om bromskraften ligger på 70/30% så kanske det inte är någon praktisk sak att uppgradera bromsarna bak mest utseende :P

Det finns det väll reduceringsventiler som man kan öka bromskraften bak va?

Sen är ju frågan hur man drar nytta av större bromskkraft bak.

Saab 9-5 har större skivor, 160 mm innerdia på trumman för P bromsen, samma som 940. Finns även som ventilerad 300x 20mm man får svarva/kapa bort flänsen som går inåt mot axeln och svarva ur trumman några mm mot navet pga backarna sitter närmare axeln på Saaben. Så tänkte jag från början, men använder Opel Astra G ok med P broms i. 110 mm bultcirkel, jag borrade bara upp hålen 2 mm.

http://www.locostswe...indpost&p=71706

Det var nått som verkar funka ! Lite smidigare att köpa sånna skivor istället för att svarva nav och det. Ska kolla upp det :D

Vilken årsmodell tog du skivor ifrån? eller är det samma bak på alla 9-5:or?

MVh

Edited by tobbeflyer
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det var mest en ide jag fick.

Ser bättre ut om man uppgraderar bromsar fram och så.

Ser lite sportigare ut med :D

Sen om bromskraften ligger på 70/30% så kanske det inte är någon praktisk sak att uppgradera bromsarna bak mest utseende :P

Det finns det väll reduceringsventiler som man kan öka bromskraften bak va?

Sen är ju frågan hur man drar nytta av större bromskkraft bak.

Det var nått som verkar funka ! Lite smidigare att köpa sånna skivor istället för att svarva nav och det. Ska kolla upp det :D

Vilken årsmodell tog du skivor ifrån? eller är det samma bak på alla 9-5:or?

MVh

olika 98 och 99- Skiljer på skivans offset i förhållande till navet. Måste ha den senare och svarva av flänsen som går inåt, för att skivan ska gå fri mot okfästena i axeln. Finns både solida 286x10 4,8 kilo och ventilerade 300x20 (Aero)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ju Volvo 1030-axel med skivor från Opel Vectra -95 ( 260x10mm ) och ok från Audi 100..... funkar ganska bra... Enda man kanske skall tänka på är reduceringen... Jag har en reduceringsventil från en Opel Astra 2.0 -92 och en extra Wilwood reducerventil.

Wilwooden ger max 57% minskning men trots att den är justerad så mycket det går åker jag periodvis (beroende på däcktemp osv...) på bakhjulslåsning vid "inspirerad" körning på bana.....

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ju Volvo 1030-axel med skivor från Opel Vectra -95 ( 260x10mm ) och ok från Audi 100..... funkar ganska bra... Enda man kanske skall tänka på är reduceringen... Jag har en reduceringsventil från en Opel Astra 2.0 -92 och en extra Wilwood reducerventil.

Wilwooden ger max 57% minskning men trots att den är justerad så mycket det går åker jag periodvis (beroende på däcktemp osv...) på bakhjulslåsning vid "inspirerad" körning på bana.....

Ja reduceringen är ju en viktig sak det med. Hur vill SFRO ha det med reducering och sånt?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...