tobbeflyer Posted March 2, 2012 Posted March 2, 2012 (edited) Hej ! Har funderat ett tag på hur man kan fixa större bromsskivor bak på en Volvo 740 axel utan att förlora handbroms funktionen. Har jämför andra bromsskivor från olika märken men hittar inget så jag fick en annan ide som skulle kunna funka. Det finns ju lösa bromsskivor att köpa som man sätter på bromsnav (Bell Housing). Så jag satte och mixtrade lite i Solidworks och kom fram till detta: Bromsnav 1.bmp Bromsnav 2.bmp Bromsnav 3.bmp Bromsnav 4.bmp Naven har samma mått som orginalskivorna bara att själva friktionsytan är borta. Så handbromsfunktionen är kvar. Kan säkert inte tillverkas i aluminium då handbromsbackarna inte tar lika bra. Men kan ju funka i aluminium. De yttre små hållen går att ändra mellan 10 och 12 hål beroende på hur många hål skivan har. Samma sak med cc på de yttre hålen skiljer lite mellan olika skivor. Tror ni det skulle funka ? mvh Edited March 2, 2012 by tobbeflyer Quote
Thomas Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Vad är anledningen till större bromsa bak? Tyngden ökar också. Quote
cealm Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Hur många procent av den totala bromskraften ligger på bakaxeln? På en vanlig bil tex 740/940 är väl ofta felet på besiktningen att bakbromsarna "rostar ihop" pga att de inte används i någon egentlig mening. Kanske så mycket fördelning som 75 procent broms fram. På en Seven kanske det är annorlunda? Mot den bakgrunden är jag också nyfiken på din fundering om ökad bromskraft bak. Quote
Christer J Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 (edited) Saab 9-5 har större skivor, 160 mm innerdia på trumman för P bromsen, samma som 940. Finns även som ventilerad 300x 20mm man får svarva/kapa bort flänsen som går inåt mot axeln och svarva ur trumman några mm mot navet pga backarna sitter närmare axeln på Saaben. Så tänkte jag från början, men använder Opel Astra G ok med P broms i. 110 mm bultcirkel, jag borrade bara upp hålen 2 mm. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7233&view=findpost&p=71706 Edited March 3, 2012 by Christer J Quote
Thomas Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Hur många procent av den totala bromskraften ligger på bakaxeln? På en vanlig bil tex 740/940 är väl ofta felet på besiktningen att bakbromsarna "rostar ihop" pga att de inte används i någon egentlig mening. Kanske så mycket fördelning som 75 procent broms fram. På en Seven kanske det är annorlunda? Mot den bakgrunden är jag också nyfiken på din fundering om ökad bromskraft bak. Men ligger väl på 70/30% idag mot 60/40% förr Quote
Christer J Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Anledningen till att jag tog stora bromsskivor är mest för att jag kan lätta bilen efter besiktningen, samt det går åt mindre pedalkraft på större dia på skivorna pga hävarmseffekten. Rost på en 7a borde vara ytterst litet problem eftersom man (de flesta) inte kommer att köra på saltade vintervägar, och det är förmodligen så att körstilen kan inbjuda till bättre användning av bromsarna än en trött bruks 940. Quote
tobbeflyer Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 (edited) Hej. Det var mest en ide jag fick. Ser bättre ut om man uppgraderar bromsar fram och så. Ser lite sportigare ut med :D Sen om bromskraften ligger på 70/30% så kanske det inte är någon praktisk sak att uppgradera bromsarna bak mest utseende :P Det finns det väll reduceringsventiler som man kan öka bromskraften bak va? Sen är ju frågan hur man drar nytta av större bromskkraft bak. Saab 9-5 har större skivor, 160 mm innerdia på trumman för P bromsen, samma som 940. Finns även som ventilerad 300x 20mm man får svarva/kapa bort flänsen som går inåt mot axeln och svarva ur trumman några mm mot navet pga backarna sitter närmare axeln på Saaben. Så tänkte jag från början, men använder Opel Astra G ok med P broms i. 110 mm bultcirkel, jag borrade bara upp hålen 2 mm. http://www.locostswe...indpost&p=71706 Det var nått som verkar funka ! Lite smidigare att köpa sånna skivor istället för att svarva nav och det. Ska kolla upp det :D Vilken årsmodell tog du skivor ifrån? eller är det samma bak på alla 9-5:or? MVh Edited March 3, 2012 by tobbeflyer Quote
Christer J Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 Hej. Det var mest en ide jag fick. Ser bättre ut om man uppgraderar bromsar fram och så. Ser lite sportigare ut med :D Sen om bromskraften ligger på 70/30% så kanske det inte är någon praktisk sak att uppgradera bromsarna bak mest utseende :P Det finns det väll reduceringsventiler som man kan öka bromskraften bak va? Sen är ju frågan hur man drar nytta av större bromskkraft bak. Det var nått som verkar funka ! Lite smidigare att köpa sånna skivor istället för att svarva nav och det. Ska kolla upp det :D Vilken årsmodell tog du skivor ifrån? eller är det samma bak på alla 9-5:or? MVh olika 98 och 99- Skiljer på skivans offset i förhållande till navet. Måste ha den senare och svarva av flänsen som går inåt, för att skivan ska gå fri mot okfästena i axeln. Finns både solida 286x10 4,8 kilo och ventilerade 300x20 (Aero) Quote
tobbeflyer Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Hej. okej ska ta och kolla upp det ! tack:D mvh Quote
Baging Posted March 3, 2012 Posted March 3, 2012 (edited) Jag kör ju Volvo 1030-axel med skivor från Opel Vectra -95 ( 260x10mm ) och ok från Audi 100..... funkar ganska bra... Enda man kanske skall tänka på är reduceringen... Jag har en reduceringsventil från en Opel Astra 2.0 -92 och en extra Wilwood reducerventil. Wilwooden ger max 57% minskning men trots att den är justerad så mycket det går åker jag periodvis (beroende på däcktemp osv...) på bakhjulslåsning vid "inspirerad" körning på bana..... Edited March 3, 2012 by Baging Quote
tobbeflyer Posted March 3, 2012 Author Posted March 3, 2012 Jag kör ju Volvo 1030-axel med skivor från Opel Vectra -95 ( 260x10mm ) och ok från Audi 100..... funkar ganska bra... Enda man kanske skall tänka på är reduceringen... Jag har en reduceringsventil från en Opel Astra 2.0 -92 och en extra Wilwood reducerventil. Wilwooden ger max 57% minskning men trots att den är justerad så mycket det går åker jag periodvis (beroende på däcktemp osv...) på bakhjulslåsning vid "inspirerad" körning på bana..... Ja reduceringen är ju en viktig sak det med. Hur vill SFRO ha det med reducering och sånt? mvh Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.