FilipD Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Hej. Vi sitter och spånar lite på en hemma konstruerad lättviktare med 4x4 drift. Vi har pratat om VW Golf III Syncro men sen kommer vi inte på fler:P Förslag eller så? MVH Fille Quote
Pac Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Renault och Suzuki har väl några fyrhjusdrivna också? Har inte allas våran favvis, Suzuki Swift funnits med fyrhjulsdrift? Quote
kimmen Posted February 11, 2012 Posted February 11, 2012 Hej. Vi sitter och spånar lite på en hemma konstruerad lättviktare med 4x4 drift. Vi har pratat om VW Golf III Syncro men sen kommer vi inte på fler:P Förslag eller så? MVH Fille Visko inkoppling av 4 hjulsdrift är nog inget man vill ha, jag skulle nog kika på torsen eller liknande. Quote
FilipD Posted February 12, 2012 Author Posted February 12, 2012 Visko inkoppling av 4 hjulsdrift är nog inget man vill ha, jag skulle nog kika på torsen eller liknande. okej, det är pga av att den bara blir awd när framhjulen spinner? Quote
kimmen Posted February 12, 2012 Posted February 12, 2012 Finns nog olika bra, Volvos system kunde ta upp till 27 sek innan bakhjulen började driva... :blink: Quote
therealpinto Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 För att kunna råda mer bör man nog veta vad bilen ska kunna göra och hur den är tänkt att se ut också. Ska det vara en "sportbil" med fyrhjulsdrift, frontmotor och längsmonterad motor ställer det lite andra krav än om det ska vara en terrängbil :-) Generellt sett är drivlinorna från BMW 325iX och Ford Sierra XR4x4 (och Scorpio 4x4) bland de enklaste att anpassa till hembyggen, de har motorn ganska långt bak från början, framdiffen är "lös" och drivs med en kardan från fördelningslådan så det går rätt smidigt att justera axelavståndet. De flesta 4x4 baserade på framhjulsdrivna bilar har framdiffen inbyggd i växellådan vilket gör att främre överhänget är ganska "fast", vilket oftast passar illa till en "sportbil". /Gustaf Quote
vedde Posted February 13, 2012 Posted February 13, 2012 Hej Om intresse finns har jag en Ford 4x4 typ 9 låda, framdiff och en Pinto som är renoverad som ni kan få till en billig peng. Lådan kommer från en 2,9 Sierra och har sprängkåpa från den V6:an men min Pinto har Typ 9 låda vanlig så det skall väl gå att para Pinton med Typ9 4x4 lådan. Dock är framdiffen integrerad i tråget från V6:an men är man händig så kan man nog lösa det. Har även främre kardan och främre hubbar med drivaxlar. det som krävs är det bakre arrangemanget men det är lättast att få tag i på skroten. Finns billigt för avhämtning i Björklinge utanför Uppsala /Fredrik Quote
jens92 Posted March 19, 2012 Posted March 19, 2012 Det första som poppar upp i huvudet på mig är Lada-Niva. Billigt om inte annat :) Kanske lite traktorvarning med spak för hög/låg, diffspärr och en för växellådan :) Lite fördelar med Nivan då, Stel axel bak som kan vara bra då många använder det på sina locosts. Individuell framvagn. Fördelningslåda ansluts med kardan både till axlar och till motor. ("lätt" att modifiera till annan motor) Ett stort plus för er som hatar el, allt är mekaniskt. Sen finns sånt som torsendiffar att köpa till både fram och bak. Om man är vän med E-bay så är det skapliga priser på reservdelar. På minus sidan är väl att det inte direkt är överdimensionerat, kan nog finnas risk att man rasar prylarna när/om man vill ha lite effekt. Fördelningslådan är rakskuren original, låter en del. Trumbromsar bak, är inte så häftigt. Begränsat med fälgar som har 5/139,5 (5.5") finns dock en del som passar. Mvh Jens :) Quote
ord bind Posted March 21, 2012 Posted March 21, 2012 subaru finns det en bussvariant av med motorn bak och inkoplingsbar framhjulsdrift. den heter columbus om jag ej mins fel. :unsure: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.