Jump to content

stuff

Forumdeltagare
  • Posts

    154
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

stuff last won the day on October 19 2017

stuff had the most liked content!

Reputation

20 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Christoffer Persson
  • Ort
    Gävle
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Testa med hjälm på också. Så det funkar även där. Hur hamnar främre rören i förhållande till synfältet? Lite svårt att se perspektivet i bilderna. Är du lång så kanske du riskerar att ha främre röret mitt i synfältet. Då kan det vara värt att höja
  2. Svarat. Tror det kan finnas ett intresse för de som bor i lägenhet. Men kanske i kombination med att hyra långtidsförvaring med möjlighet att vid behov boka en mekplats för enklare servicearbeten.Det riktar sig kanske inte då mot sådana som har omfattande projekt. Utan mer rullande hobbybilar med sporadiska behov av underhåll eller enklare uppgraderingar. Svårigheten i ett sådant upplägg tror jag är att få ihop en prisnivå som känns attraktiv. Kundkretsen kanske inte är sådana som lagrar och mekar volvo 740, utan snarare Porsche. Jag hyrde en gång i tiden ett garage i ett hyfsat centralt industriområde. Egentligen ett rätt primitivt plåtskjul men månadskostnaden började ändå närma sig en mindre lägenhet. Riktar man sig mot rejsing-entusiaster så tror jag det skulle vara en fördel att lokalisera sig i närhet av en aktiv motorbana. Lite som garagen kring ringen.
  3. Nja, det är väl rätt väntat att trycket är som lägst där. Luftströmmen måste typiskt sätt accelerera för att ta sig runt en konvex yta. Strömningshastigheten ökar, så det statiska trycket sjunker (enl bernullis ekvation). Tänk flygplansvinge, där trycket blir lägre på den krökta ovansidan.
  4. Det finns också ett relativt enkelt knep man kan ta till för att skapa utrymme uppåt. Man lägger en aluminiumprofil (eller vad man nu föredrar) ovanpå ramen, så att man lyfter både noskon, huv och scuttle. Så slipper man börja bygga om huven. I ditt fall kanske det i alla fall skulle kunna kombineras med att sänka motorn bara lite grand, och behålla bra frigång. Kika på Johns byggen där han använd den lösningen:
  5. Status här då? Har du fått ut bilen något i år @hampisch? 🙂 Eller är det husrenovering för hela slanten?
  6. Det är också bra att testa med den stol och det underrede man tänkt använda också. Man vill helst inte att bältet lutar för mycket nedåt bakom axlarna då det trycker ihop ryggen. Det får gärna gå rakt bakåt eller slutta lite framåt mot axlarna. Jag, som har stoppade stolar och en relativt lång överkropp, valde att svetsa in en hylsa i huvudbågen, nära öronhöjd
  7. Coolt bygge. Ska du fortfarande göra den ensitsig med centrerad ratt? Eller ska du flytta ratten åt sidan och göra den tvåsitsig? nu när du har mycket bredd att jobba med. Frän kombo med moderna huäl på. Du kan ju också göra som Thornad och ha dubbla uppsättningar hjul att skifta mellan, beroende på vilken look och funktion du vill ha för dagen. En uppsättning breda och rejsiga hjul och en uppsättning smala när du vill ha vintage-stuket:
  8. Misstänkte det. Perfekt kombo för dig då 🙂 Vi som har "Widetrack-mått" hamnar kring 165-170cm
  9. Trevligt släp. Neptun Uni? Har du en relativt smal sjua?
  10. När jag ser instrumentpanel mm så skulle jag spontant säga beige/gräddvit. Det flörtar mycket med klassiker-känslan och orginalbilen. Beige ser också ut att gifta sig fint med de röda inslagen och kolfiberdetaljerna. Allt för skrikiga färger tar tyvärr över fokus från de andra detaljerna som gör bilen speciell
  11. Inga konstigheter egentligen. JLR är ju inte ute efter att jaga enskilda hobbybyggare som bygger en replika för eget bruk. Här fanns det som sagt ambitioner att ha nån form av kommersiell produktion
  12. Riktigt coolt! Här hemma dividerar vi om det är utbyggnad av garaget eller ett inglasat uterum som är nästa projekt på tur. Frugan skulle ju kunna få tro att hon vunnit, för en stund.. 😛
  13. Är det inte mer praktiskt med en 2- eller 4-pelarlyft då? Inte så flyttbart kanske men om bilen mest ska stå upphissad till taket så får du ju ändå inget användbart utrymme under bilen om du har en saxlyft.
  14. Inte nödvändigtvis. Visst, ska man gasa på bana eller busköra på slingriga vägar och tänker sig scenariot att man ska rulla hela bilden, ja då känns det ju tryggare med bur. Ska man däremot bara ta en lugn tur ner till kiosken, utan hjälm och får en liten kyss av Agda som inte höll avstånd eller missade högerregeln så kan du faktiskt krossa skallen mot ett illa placerat bur-rör. Så helt självklart är det inte. Åtminstone när det handlar om gatregistrerade bilar där man ibland åker utan hjälm och med vanligt 3-punktsbälte.
×
×
  • Create New...