
Rockhound
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
110 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
3
-
Nu är nästan all el dragen. Sidoblinkers saknas. De kommer jag dra separat. Har även skickat in om ursprungskontroll. Kanske inte är någon brådska, men skönt att ha det gjort. Måste nog (tyvärr) fixa nya blinkers fram då lamporna inte har rätt siffra för blinkers. Skulle vara snyggt, och smidigt att slippa separata blinkers. Snart dags för burbygge.
-
-
Har grejat mer. Fått ordning på blinkers, hel/halv och dragit lite kablar. Gömmer styrboxen vid fötterna hos passageraren. Näst på tur står att dra el fram/bak. Blinkers, hel/halv, backljus, tuta, position, nummerskylt och till fläkten. Och bygga en ”instrumentpanel”. Och koppla in Dash’en(lite orolig över det). Måste även se över bromsrören, tror det är något som läcker efter byte till bromsvåg. Ska jag även bygga ett nytt rör från turbo till IC, men det får jag nog lämna bort då jag vill ha dit temp, dumpventil, mm. Efter det är det bara bälten, bur och lite karossdelar. 😂😅
-
Tjoho. Den lever!! Satte dit ett separat huvudrelä, men kör bränslepump mm via Mo Unit. får se om jag behöver ingången till pränslepumpen till något annat. Isf blir det ett separat relä även till bränslepumpen. Tänkte även försöka få in fläktstyrning via Mo Unit så den går att programmera så fläkten går en stund efter att bilen är avstängd. Sååå glad idag. 😁😁😁 Nu är det bara resten kvar. 🤣😅
-
Japp. Så var det. Kopplade på minus ist så funkar det, klockrent. 👍👍 Nu är det bara resten kvar. Ska försöka koppla in denna härva mot Mo Unit. 😂
-
Den är spänningssatt sen innan. Om jag kopplar bort den från startknappen så har jag fortf 11-ish volt. Vid skruvmejseln är det ingång, men jag har 11v där. Därför jag undrar om någon kopplat in en sån tidigare?! Jag har svårt med minus-tänket. 😂😅😅
-
Nu håller jag på och kopplar lite. Finns det någon här som kopplat in en Mo Unit för tändning och start? Får tändningen att funka på en brytare. Men när jag trycker på startknappen händer inget. Ut från ingången på ”Start” har jag dock 11,68v. Det låter ju lite lustigt. In i startknappen har jag 12,92v(från batteriet). Det innebär alltså att jag har 12,92v på ena sidan av startknappen och 11,68v på andra sidan av startknappen. Vad händer????😂 Tänker jag fel?? Antagligen. 🙈😂
-
Förstår. Smart. Men det borde väl min Trionic 5 styra? Mo unit borde väl bara agera relä? Tror Trionicen startar bränslepumpen i tre sekunder när man vrider om nyckeln?!
-
Men varför kan jag inte använda Mo Unit som bränslepumprelä? Jag tänker att även startmotorn ska gå via Mo Unit. Både bränslepumprelät(Mo Unit) och Startmotorn ska styras via Mo Unit som får signaler från styrboxen. Tänker att startmotorn får signal när jag slår på en switch(samma som tändning på nyckeln). Sedan har jag en fjädrande knapp som ger signal till startmotorn. Tänker jag helt fel?
-
Hallå. Jag har börjat koppla in min Mo Unit till bilen. Tänker att den får styra alla lampor, tuta, fläkt, mm. Men även startmotor, bränslepump, mm Lampor mm tror jag är den lätta biten. Det kluriga är att veta vilka kablar från motorstyrningen som styr bränsle och startmotor. Är det någon som har ett bra elschema för inkoppling av Mo Unit till huvudrelä, bränslepump och startmotor. Gärna till en Saab T5 :):):)
-
-
Så. Bygget går framåt. Om än lite saktare pga jul, nyår och skidåkning. Men i korta drag kan man säga att allt sitter på plats igen. - Monterat en platta för att kunna vända på grenröret och ha turbon monterad uppåt. - Dragit om vatten och olja ToR till turbon. Kanske blir nya pressade slangar när jag köper ny turbo. - Fixat rattstången med en förlängning som är borrad och bultad. - Fått dit bromsvåg och kopplingscylinder som är fyllda med bromsvätska. - Byggt fäste till IC. - Dragigt rör/slangar på insugssidan som jag vill ha det. - Provisoriskt fått dit rör/slangar på avgassidan så jag vet hur allt ska vara. - Monterat tillbaka det vända insuget, spjällhus, tomgångsventil, spridare, mm. - Plockat bort och dragit om elhärvan, eftersom spjällhuset sitter framtill nu. - Stolar med glidskenor, både på förar- och passagerarsidan. - Bytt till SnapOf och köpt mindre ratt. - Rensat ur kablarna till blinkers/hel/halvljus-spaken som jag tänkt ha kvar. - Fyllt på kylarvätska, motorolja och bromsolja. - Ett fjuttigt försök till uppstart, dock utan framgång. Blev alldeles för kallt efter en dag ute på isen och utan värme i ”garaget”/carporten. Men hoppas på uppstart i veckan så jag kan riva rör/slangar och få dit det ordentligt på avgassidan.
-
Tack för svar. Jo den sitter rejält i spänn. Men tänker att jag kan byta den en gång per år. Om jag kommer ihåg. 😂🤣
-
Jag gjorde såhär ist. Använde den gamla cylindern men drog en slang till ny behållare. Gör det något att slangen går ner under cylindern innan den går upp? Tänker om det skapas någon luftbubbla eller liknande som är svår att få bort? Och ja, fästet ska fixas till lite. 🙂
-
Såhär såg det ut innan jag började riva allt för att montera bromsvåg. En svart slang som gick från kopplingcylinder till bromsvätskehållaren. Kopplingscylinderna ligger lite under bromscylindrarna. Men slangen går ju uppåt. Borde väl inte tömma bromsvätskan då, om kopplingen pajar? Men om jag köper ny cylinder till kopplingen, vilken storlek bör jag köpa???