Jump to content

Rockhound

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    102
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Rockhound last won the day on October 18 2024

Rockhound had the most liked content!

Reputation

33 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Raine Hynynen
  • Ort
    Söder om Linköping
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1,017 profile views
  1. Men varför kan jag inte använda Mo Unit som bränslepumprelä? Jag tänker att även startmotorn ska gå via Mo Unit. Både bränslepumprelät(Mo Unit) och Startmotorn ska styras via Mo Unit som får signaler från styrboxen. Tänker att startmotorn får signal när jag slår på en switch(samma som tändning på nyckeln). Sedan har jag en fjädrande knapp som ger signal till startmotorn. Tänker jag helt fel?
  2. Hallå. Jag har börjat koppla in min Mo Unit till bilen. Tänker att den får styra alla lampor, tuta, fläkt, mm. Men även startmotor, bränslepump, mm Lampor mm tror jag är den lätta biten. Det kluriga är att veta vilka kablar från motorstyrningen som styr bränsle och startmotor. Är det någon som har ett bra elschema för inkoppling av Mo Unit till huvudrelä, bränslepump och startmotor. Gärna till en Saab T5 :):):)
  3. Här kommer ett par blandade bilder
  4. Så. Bygget går framåt. Om än lite saktare pga jul, nyår och skidåkning. Men i korta drag kan man säga att allt sitter på plats igen. - Monterat en platta för att kunna vända på grenröret och ha turbon monterad uppåt. - Dragit om vatten och olja ToR till turbon. Kanske blir nya pressade slangar när jag köper ny turbo. - Fixat rattstången med en förlängning som är borrad och bultad. - Fått dit bromsvåg och kopplingscylinder som är fyllda med bromsvätska. - Byggt fäste till IC. - Dragigt rör/slangar på insugssidan som jag vill ha det. - Provisoriskt fått dit rör/slangar på avgassidan så jag vet hur allt ska vara. - Monterat tillbaka det vända insuget, spjällhus, tomgångsventil, spridare, mm. - Plockat bort och dragit om elhärvan, eftersom spjällhuset sitter framtill nu. - Stolar med glidskenor, både på förar- och passagerarsidan. - Bytt till SnapOf och köpt mindre ratt. - Rensat ur kablarna till blinkers/hel/halvljus-spaken som jag tänkt ha kvar. - Fyllt på kylarvätska, motorolja och bromsolja. - Ett fjuttigt försök till uppstart, dock utan framgång. Blev alldeles för kallt efter en dag ute på isen och utan värme i ”garaget”/carporten. Men hoppas på uppstart i veckan så jag kan riva rör/slangar och få dit det ordentligt på avgassidan.
  5. Tack för svar. Jo den sitter rejält i spänn. Men tänker att jag kan byta den en gång per år. Om jag kommer ihåg. 😂🤣
  6. Jag gjorde såhär ist. Använde den gamla cylindern men drog en slang till ny behållare. Gör det något att slangen går ner under cylindern innan den går upp? Tänker om det skapas någon luftbubbla eller liknande som är svår att få bort? Och ja, fästet ska fixas till lite. 🙂
  7. Såhär såg det ut innan jag började riva allt för att montera bromsvåg. En svart slang som gick från kopplingcylinder till bromsvätskehållaren. Kopplingscylinderna ligger lite under bromscylindrarna. Men slangen går ju uppåt. Borde väl inte tömma bromsvätskan då, om kopplingen pajar? Men om jag köper ny cylinder till kopplingen, vilken storlek bör jag köpa???
  8. Nu har jag monterat bromsvågen. Men har en fråga ang kopplingscylindern. På det gamla viset gick det en slang från kopplingscylindern till bromsbehållaren. Varför då? Ska jag göra likadant nu, eller köpa ny cylinder till kopplingen och sätta dit egen behållare(som jag har ligger, köpte tre stycken när jag beställde bromsvågen)?? Såhär ser det ut nu.
  9. Haha. Jag vet. Men det är roligt att handla bra grejer. 🙈🤷‍♂️🤣🤣 Och så tänker jag att när jag ändå har isär allt kanske det är lika bra. Men samtidigt kan det ju vara roligt att ha något att se fram emot och uppgradera vart efter.
  10. Försökte beställa, men fick bara till svar att de inte kunde leverera/att de var slut i lager. Fast på hemsidan står det att de finns hemma. Har mailat dem och frågat hur jag ska gå tillväga.
  11. Tack. Antar att du menar dessa? Är det värt 5-6000kr? Kommer köra en del på bana, men har ingen koll på hur bra original Sierra är. Den roligaste bilen jag kört på bana var min Megane RS, just för att den hade så grymma bromsar. Kommer jag få samma känsla, som i min RS, med dessa bromsar kan det vara värt 5000. 🙂 https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html
  12. Tyvärr går bygget sakta just nu. Har byggt igen min carport och köpt en dieselvärmare från Vevor. Så igår var jag tvungen att testa den. Helt oisolerat "garage", carport med OSB skivor. 4,7 grader vid 17:00 i garaget. Startade värmaren och efter 30min hade jag 10,9 grader. Klart godkänt. Hoppas det funkar även när det är lite kallare. Ska försöka isolera taket, det kanske hjälper lite till. Köpte Cobra slangar och får nog det att funka. Tack för tipset, tpau. Måste bara lösa dumpventilen, finns tydligen kit att köpa så det går att få ett uttag till dumpen. Har även köpt en bromsvåg som jag håller på att montera. (efter tips från både Finess, SFRO bes.mannen och flera trådar här). När jag ändå håller på att ändra i bromsarna, skulle ni byta ut original Sierra bromsar mot något annat? Vad mer för ändringar skulle ni gjort om ni byggde en ny bil? Jag tänker att vissa ändringar kanske är lika bra att göra direkt, innan färdigställandet. /Raine
  13. Jag köpte dessa som är märkta CR. https://customhoj.se/products/bright-5-75-halo-motorcycle-led-headlight-insert
  14. Kanske är gammal info för många, men här kommer ytterligare ett tips på en bra sida som skriver ut märkningarna. Jag letar Pos och Blinkers fram i samma lampa, vilket inte är helt lätt. Därför jag ramlade över denna sida. https://cartown.se/sv/produkter/ledbelysning/blinklyktor/kombinerad-positionsljusblinkers-led-lykta-kat1.html
  15. Nä. Det där kan vara nått. Måste bara få dit avlastningsventilen. Men det kan nog gå med en 90° rörstump. Tack för tipset!
×
×
  • Create New...