
Rockhound
Locost Sverige medlemsklubb-
Posts
128 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
5
-
Medan rengöring och målning pågår tänker jag på hastighetssignalen, min huvudvärk:):) Någon vänlig själ som kan förklara ”hastighestssignal för Dummies”??:) Jag har läst massa andra trådar, men fattar ändå inte Jag har köpt en induktiv givare som jag ska sätta vid kardan. Har tre skruvskallar på kardanen som den ska mäta på, tänkte jag. Vart ska jag skicka den signalen? Till T5? I T5 programmera antal ”skruvskallar” x utväxling i diffen? Hur får jag signal ut till Dash2? Så den visar hastighet? Momentbegränsning och laddtryck är inte viktigt indetta skede. Just nu vill jag bara få iordning på allt. Fixa kan jag göra i höst/vinter Prio nu är att kunna SFRO2 besiktiga snart 🙂 Som sagt. Helt nollad gällande signaler till T5 och Dash’en. Trevlig helg /Raine
-
Tack för tips. Har hört talas om POR-15. Ska kolla upp det.
-
Buren är färdigsvetsad. 😍 Nu ska den målas. Tänkte använda Bengalack. Tyckte den funka fint i min E30. Eller har någon annan ett bättre tips?
-
-
Tror ni denna funkar till hastigheten? https://www.amazon.se/dp/B071JVDV83?psc=1&smid=A1ZJKGYC1NCLC9&ref_=chk_typ_imgToDp Hoppas, för jag var snabb på beställarknappen. 🙂 /R
-
Några framsteg iaf. Ursprungskontroll godkänd. Buren är punktad. Hoppas på helsvetsning i veckan. Så jag kan hämta hem den och fortsätta med instrumentpanel, inredning och lite plast. Instrumentpanelen skar jag ut i ”skyltaluminium”. Hoppas den blir tillräckligt styv. Den är lite väl tunn. ska bara hitta något spännande att klä den med. Kolfiber kanske. Har en rulle fejk alcantara ligger. Kanske ska testa med det först. Men nu till stora problemet/utmaningen. HUR ska jag lösa hastighetsgivaren? jag har läst Jocke och Lupus trådar men fattar inte riktigt hur lösningen ska bli mot Givare->T5->Dash2. Någon som har en enkel lösning? Om inte annat så jag kan besiktiga den..? Och ett par bilder.
-
Hmm. Förstår hur du menar. Jag vill ju ha det skruvbar. Några förslag?
-
Hej. Jag tänkte bygga ganska likt denna. men ist för den horisontala rörstumpen ,som sticker rakt ut, i bild ett, vill jag svetsa dit en större plåt på chassit och en lika stor plåt på det vertikala röret och sedan bulta ihop de två. Enligt bild två(svarta=3mm plåt, röda=bur som går ner). Och ha ett sidokrockskydd enligt de bilderna. Hoppas ni förstår 😂🙈
-
Två lite akuta frågor om bur och besiktning. Jag håller på och ska bygga buren, men fick till mig av en kollega att jag inte kan sätta dit sidosträvorna då det försvårar i och urstigning och det godkänner inte besiktningen(eller om det var SFRO som rekommenderade att inte montera dem?) Är detta någon ni har råkat ut för? Sen tänkte jag fästa främre bågen("rutan") på utsidan av chassit genom att svetsa på en plåt längst med röret och sedan svetsa fast en plåt på utsidan av chassit och sedan skruva fast dessa. Är det godkänt? Eller måste jag ha ett diagonalt rör som svetsas i änden på bågen? Hoppas ni förstår.
-
Det blev att beställa en ny ”huvudbåge”. Så i helgen kapades den gamla bort, den nya passades in och rörnotchen invigdes. Hann även med att kapa till alla fästplattor.
-
Hmm. Ingen dum ide att sänka golvet. Tål att tänkas på både en och två ggr.
-
Har ju redan en bockad o kapad bur från Finess. Min tanke är att kapa bort befintlig båge och låta Finess bocka till även en ny sån båge som är 10cm högre.
-
Nu har jag testat med hjälm. Sikten framåt är det inga problem med. Men tyvärr tar hjälmen i strävan ovanför huvudet. ”Originalburen” är för låg. Alltså den som sitter bakom stolarna. Hur skulle ni gjort? -kapat och förlängt burendelen som går ner och fäster i fyrkantiga plattan? -kapat av vid plattan och byggt en box och skruvat dit?
-
Synfältet blir inte drabbat. Men har höjt den 5cm framtill och tycker jag får ett bra stuk och bra med utrymme. Ska testa med hjälm.
-
Ett tillägg. Räcker 7-8cm mellan hjässa och rör?