Jump to content

CealmSeven Nummer Sex Standard 442-ram Start 2010-03-09 Såld.


cealm

Recommended Posts

Inkommande projekt som skall färdigställas. Mer infomation och bilder kommer när projektet är hämtat.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hämtning av ram / bil. Skall försöka göra den resan inom inte allt för avlägsen framtid. Ett tag trodde jag att allt skulle få plats på en liten kärra men jag tror inte det längre för en B230F tar sin plats så jag får nog ta trailen trots allt. Dvs måste nog lossa höger hjultrumma och pilla lite där för bromsbackarna får för sig ibland att kärva. Måste ändå göras. Jag har ett längre tag trott att det skulle självläka men det gör visst inte det. Tråkigt!!

Link to comment
Share on other sites

Imorgon får jag testa trailen för året och se om något kärvar eller om den går skapligt. Rörhämtningen blir cirka 4 plus 4 mil test. Går hämtningen och samtidiga testen bra så skall jag snart hämta hem bilprojektet. Då blir Stefan B glad för då finns det plats för annat i verkstaden hos honom. Hoppas kardantunneln är klar eller att jag hinner glömma igen hur många svetsar det är. . Jo jag kollade den ser klar ut. Puh!!

In med en motor och sedan skall den på hjul.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

blir förvirrad..hur många 7:or har du i drift/produktion... och hur många är du/ni i hushållet som kör dylika??

eller är din huvudsyssla sevenbygge nuförtiden..??

som sagt förvirrad..

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Hej kompis då kan vi vara förvirrade tillsammans. Jag trodde själv bara att de var 6 stycken men när jag räknar trådarna så är det sju. Fast det är klart två av dem finns det bara delar till och ramrör i lösvikt. Det är inget svetsat på dessa som jag känner till.

Det är väl bara jag som kör ingen annan som kör bilarna. Men med towbar kan jag dra med en Seven bil och ha två på släp och det är "skapligt lagligt".

Nej det är inte huvudsysslan Sevenbygge är bara en hobby.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hur gör jag??

I köpet ingick två fina nya bromsok fram. Dessa två har dubbla oljeingångar. På mina andra bilar köpte jag Volvo ABS framok. Då slipper jag "dubbelingången" men här finns den. I en eller flera trådar för något år sedan som jag inte hittar vet jag att det finns instruktioner hur jag skall "borra snett" in i ena hålet genom väggen till andra hålet och så plugga hålet plus förmodligen ta isär oket och tvätta bort borrspån.

Måste jag göra så här? Kan jag inte gå från främre T-korset ut mot respektive hjul och innan jag lämnar ramen sätta ett T-kors där också och gå med två slangar ut till oket. DEt kostar två slangar mer plus två T-kors och en del plock att få en bra "slanggång" när jag vrider hjulen.

Vad jag kommer ihåg från tråden / trådarna var att det är lätt att skada de gängor som är "vara kvar hålet" när man snedborrar. Plus att det är svårt att få tag med borren i en snedborrning. När den väl greppat så skall det väl fungera.

Link to comment
Share on other sites

Det där var ju jättesmidigt. Tack!!. Faktiskt så kommer jag ihåg den här bilden när jag ser den.

Jag är också lite nyfiken på var och i vilken tråd det fanns med borrning, mest för att få läsa den igen. Jag kommer köra på Kilkennys T-kors-förslag.

Är det någon som har en "bromsok-borr-tråd-länk" för ren utbildning information?

Kilkenny: förresten kan man beställa??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kollade av nya E-versionen. Äntligen en bil med bra mått. McSorleys ritningar är bra om man gör om man tar 7:4 nosbredd och lägger den till 7:442. Det var så och LITe till som jag gjorde på CealmSeven V8a. I och för sig breddade jag nog lite här och var men just nosen är för mig viktig att den är så bred som den kan vara. V8 nosen blev nog 760 eller 780.

Nu finns E-type av McSorley. Kanske skulle bygga en sådan............ Den måste svälja en V8a lätt.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder.

CIMG6382Small.jpg

CIMG6384Small.jpg

CIMG6386Small.jpg

Idag visade det sig att det fanns ett intresse för den här bilen hos en granne en dryg mil bort. Vi får väl se vad som händer. Jag skall plocka ihop delarna till en rullande Sevenbil först.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Främre halvan av bilen är på hjul nu. Bakre delen är det bara att sätta på hjulen men jag måste fixa några hjulmuttrar först. Bristvara i fabriken tydligen.

Tagit flexledigt från fabriken nu för att åka till Örebro och där (troligen) köpa en Zi8.

Link to comment
Share on other sites

Nu är en Zi8 i hamn. Obs köpt för ett par timmar sedan men inte uppackad än. Starkt gjort eller hur....

Också köpt ett 153 kuggars svänghjul till V8 med tryckplatta. Sett ruggigt snygga bilar på samma ställe. Sektionerade, förlängda, sänkta med ny-hem-tillverkade tak på med allehanda olika plåtverktyg. Tex ett engelskt hjul stort som ett pariserhjul. Går säkert att forma riktig plåt i den, dvs 5 och uppåt......

LS1 motorer med kompressor och mycket annat.

TRevligt ställe kort och gott.

Link to comment
Share on other sites

Framkallat och klart. Fick lov att avfetta glasplåtarna först. Det som finns från utflykten, finns här.

I väntans tider. Här i trakterna är det nästan alltid planskilda korsning så det var roligt att få höra plinget när bommarna fälldes och få vänta några meter från det framrusande tåget.

JarnvagsovergangSmall.jpg

153 kuggars svänghjul med tillhörande tryckplatta. Av någon anledning hade lamellen gömt sig men han hittar nog på den vad det lider. Det är inte så bråttom även om nya vår-ramen från McSorley 7:442E lockar....

CIMG6397Small.jpg

Radar och GPS är bra att ha för att hitta det ena och det andra.

CIMG6391Small.jpg

Minne är bra att ha i alla fall för Femtio-plussare

CIMG6392Small.jpg

För bättre utsikt i samband med Seven eller MC utflykter.

CIMG6393Small.jpg

Bilden visar förutom en uppfart till huset (även om det inte syns) några miljoner snö-hagel-korn. Kan ha varit absolut lokalt Assartorp.

CIMG6398Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul med nya delar till byggena och ännu roligare med intreserade i när området. Då kanske du får en bygg kamrat snart som det låter. Bara att grattulera!

Länken för info om Zi8 funkade inte så jag håller tummarna för en bild på den snart.

Link to comment
Share on other sites

V8 tråden i inlägg Ettusensjuhundrasjuttiotre

Där finns det en bild på Zi8 an som sitter på laddning nu för att senare provas. Idag eller imorgon oklart än.

Killen sopm är den intresserade fördriver sina dagar med att bygga stora och tunga specialsaker på en firma i Arboga. Efter ett arbetspasset kör han nästa 8 timmars skift med att reparera och bygga om grävmaskiner / dumprar / skogsmaskiner / jordbruksmaskiner eller vad som helst som behöver tillverkars eller reparerars och i stort sett oavsett var grejerna står i geografin. Mycket trevlig kille.

Han som jag gillar grovt gods......... förresten är det där jag brukar hämta mina plåtar, balkar mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Undrar ibland hur det blir med den här ramen? Har börjat vänja mig att den hänger på väggen som ett verkstads-konstverk. Känns inte underligt på något sätt längre. Ibland har jag fått för mig att sälja den. Och det kanske är det rätta att göra. Fast samtidigt är den så färdig att det är inte mycket kvar innan en SFRO 1 kan göras.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Köpt två dämpare från vår norra utpost, Luleå. Undrar om dessa verkligen får åka fraktflyg till Arboga. Återstår att se. Tror dessa kan passa bra som främre dämpare på denna bilen.

Link to comment
Share on other sites

Posten Logistik flygtransport från Luleå med två stycken Gaz-dämpare har landat i Arboga.

Klistret på paketet Antas gjort iordning gick inte av för hackor men trägen vinner och jag kom in till godbitarna.

941_2693Small.jpg

941_2694Small.jpg

941_2695Small.jpg

941_2696Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahh...det här blir intressant!

Det gick utmärkt att skicka samma gods till Arboga men inte till England.

Jag har nyss beställt nya stötdämpare med rätt längd från Rally Design i England.

Blir intressant att se om dom kan levereras till Luleå trots att det är stötdämpare. Om så är fallet (hyser inga tvivel om att de kan levereras!) dvs att det går att leverera från England men inte till England så är det enligt EU legislation (frihandelsavtalet inom EU)ett handelshinder. Detta är något som EG domstolen ser mycket allvarligt på!

Spännande fortsättning följer.

Nu till något annat.

Idag fick jag besök av forumdeltagaren "rAnders" från Västerås.

Alltid roligt och intressant att träffa andra byggare som förirrar sej upp till dessa civiliserade trakter.

Antas som svetsar,gör om och bygger så att det ryker.

Link to comment
Share on other sites

Får du fel dämpare nästa gång, krångla inte då med England utan skicka direkt till Arboga istället. Det går åt 18 dämpare för att få de bilprojekt som är mer eller mindre färdiga vad avser ramen på hjul. Jag har hittills 8 stycken så några saknas än.

Link to comment
Share on other sites

Rally Design imponerar!

Igår fm. beställde jag 2 st dämpare 12 inches, 2 st dämpare 13 inches och 2 st fjädrar.

På em får jag ett mail där dom meddelar att dämpare 13 inches har dom leveranstid på, kan levereras om 10 dagar. Vadå, 10 dagar, det är väl en bagatell! De undrade om dom skulle leverera ändå och skicka 13 inches dämparna senare.

Jag ringde upp dom i morse och meddelade att jag inte har mer bråttom än att dom kan leverera efter 10 dagar. Bra kundservice!

Undrar bara om svenska Posten tänker skicka tillbaka dom till England efter att de har anlänt till Sverige?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Konstverket i verkstaden är sålt. Så här såg konstverket ut förut.

CIMG7759.jpg

och nu ser det ut så här.

DSC02053.jpg

Jag tror också att det kommer dyka upp en byggtråd till på forumet inom snar framtid (dock inte en ny tråd från CealmSeven Industries)

Link to comment
Share on other sites

En stor dag för mig med och hoppas en ändå större dag för köparen. Jag väntar spänt på när en ny byggtråd slår upp dörrarna.

Link to comment
Share on other sites

AndersK: Jajamen, det hänger snart en bilram där igen. Ett par svetsar på den först så är det klart att hänga upp en El-bil-installation. Måste ha hjullastaren och pallgafflar för att orka lyfta upp ramen på väggen. Nu har jag skaplig rutin på "ram-hängning". Kort kommer när det är klart.

Men först skall jag ner till V8-klubben och söndagsmöte.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En Sierra DOHC-motor 2,0L har normalt insprutning. Kan man enkelt montera en förgasare på motorn? Om ja, vilken är mest lämplig (läs billig samt enkel och fungerande)..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Numera vet jag att nye ägaren kommit en bit på väg med bilen. Jag hoppas att byggtråden också kommer igång för det är kul att se bilar växa fram på forumet med bilder, text, idéer och tankar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...