Jonte Posted April 12, 2008 Posted April 12, 2008 Någon som är en fena på generatorer och kan identifiera anslutningarna Den nere till höger är iaf +, så mycket vet jag Dekal på generatorn Quote
Kenneth Lundblad Posted April 13, 2008 Posted April 13, 2008 Hej Här finns knske lite ledtrådar Generator koppling //Kenneth Quote
Jonte Posted May 7, 2008 Author Posted May 7, 2008 Tackar för svaren fast det var ett tag sedan Jag hittade denna bild på nätet nu när det blev aktuellt igen Quote
gka Posted July 2, 2009 Posted July 2, 2009 Det är nog en sån generator jag har också, fast den ska komma från en Suzuki. Har undrat vad den tomma anslutningen ska vara bra för, och här står det Sense... det blev jag inte mycket klokare på. Nån som vet? Quote
Maestro7 Posted July 3, 2009 Posted July 3, 2009 Jag vet inte, men jag gissar: Kan det vara en signal som ges när generatorn laddar, för att styra exempelvis varselljus (som man ju inte vill ha lysandes när motorn inte är igång)? :notworthy: Quote
Christer J Posted July 6, 2009 Posted July 6, 2009 Sense kopplas till batteri+, för att kompensera ev spänningsfall mellan generator och batteri. Quote
Kilkenny Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Jag är trög :) Kan någon vänlig själ berätta hur man kopplar in en sån här generator, skissen visade jag för 2 (två) elektriker men bägge sa samma sak, det där visar ju ingenting :huh: vaddå fusebox? Så hur göra? Quote
Henrik H Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 Tjena Jag är också elektriker och mig säger skissen en del, nämligen: Anslutning 4: Grov kabel för laddning, direkt till batteri, eller via startmotor Anslutning 3: + Via tändningslås eller brytare Anslutning 1: Till laddningslampa... Andra sida på lampan skall ha permanent +... om någon tycker jag har fel, skrik till, men jag tycker nog detta är rätt... :D Quote
Toffe Posted July 30, 2009 Posted July 30, 2009 möjligen att "Andra sidan på lampan" skall ha + via tändningslåset annars lyser det när generatorn inte laddar (delvis rätt iofs) d.v.s. när motorn är avstängd //Toffe Quote
Henrik H Posted July 31, 2009 Posted July 31, 2009 Toffe/ Haha, jadu så blir det såklart, jag har så kopplat, men jag glömde ta med att jag använder huvudbrytare att slå av "allt" med... Quote
Recommended Posts