Jump to content

Skarvning av styrstång!


Recommended Posts

Hejsan!

Frågan har nog varit uppe förut! Men är detta ett tillrådligt sätt att skarva delar av styrstång? jag kommer nog bl.a att få två skarvar och 4 knutar för att komma förbi turbon.

M :D h

Janne

post-3-1115066154.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen fara med bultarna, dom går nog sisst av... Dom bör inte vara för stora för dom försvagar röret i och med hålen. På min rattstång gjorde jag följande efter påpekande av bes-man.

Kapat så där är 1dm kvar på varje stång, satte rör mellan och överlappade ca 5cm både uppe och nere. När den satt på plats borrade jag tvärs igenom både rör och stång därefter bankade jag in en fjädrande rörpinne (FRP) 3mm tjock i härdat stål. Sitter 2st pinnar uppe och två nere, pinnarna sitter med 90graders vinkel ändring mellan pinnarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja gåvidare med en fråga till ang rattstången, jag får också ett antal knutar på vägen fram till styrväxeln, och behöver lagra stången på ett par ställen. Är det tillrådligt att istället för två separata lager låta axeln gå igenom ett rör med fiberglidelager i ändarna, samt fixera i längsled med stoppringar.

Nån som fatta?

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag är med dig.. men skulle nog välja två separata lagerboxar med kulager som har vinkel justerbarhet (som på Borkens avatar). Absolut inget emot fiberglidelager men de sitter i en utsatt miljö och där är ett kullager bättre (enligt mig).

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Det finns stödlager typ uniball som sitter i en bricka mycket lämpligt för rattstänger. De sitter i denna applikation i bla kartar. Kolla med Kartson i Eskilstuna eller annan säljare av kartdelar. Jag tror GA har dem också.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Problemet med svetsning är att man ofta försöker foga samman material som man inte har riktigt koll på vad det är (gamla styrstänger från skroten). Risken är stor att man bygger in spänningar och svetsfel som man inte kan kolla utan röntgen. Därför är det oftast mycket bättre att skruva eller nita ihop just dessa saker.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Momentum (SKF) på lunchen och upptäckte att jag har problem med måttet på axeln där jag vill lagra den, 22 mm finns inte som standard för kullager. Länkhuvuden finns men kostar 900:- sådär. Frågan är nu om det finns en annan lagerlösning eller om jag får ge mej på att byta axeldiam.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Jag var på Momentum (SKF) på lunchen och upptäckte att jag har problem med måttet på axeln där jag vill lagra den, 22 mm finns inte som standard för kullager.

Det är ju bara att svarva en distans & pressa på så stången passar i en vanlig dim.

Link to comment
Share on other sites

Ingen fara med bultarna, dom går nog sisst av... Dom bör inte vara för stora för dom försvagar röret i och med hålen. På min rattstång gjorde jag följande efter påpekande av bes-man.

Kapat så där är 1dm kvar på varje stång, satte rör mellan och överlappade ca 5cm både uppe och nere. När den satt på plats borrade jag tvärs igenom både rör och stång därefter bankade jag in en fjädrande rörpinne (FRP) 3mm tjock i härdat stål. Sitter 2st pinnar uppe och två nere, pinnarna sitter med 90graders vinkel ändring mellan pinnarna.

Hejsan!

Var får man tag på "fjädrande rörpinne". Är det någon som kan förklara var det är för en "obildad".

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag tar upp denna tråd igen.

Är tvungen att montera två nya axelkulleder på styrstången pga motorbyte.

Har köpt två st från kontima men frågan är hur man bör montera dem på godkänt sätt (dessa leder har inga plines). Räcker det med två rörsprintar eller måste jag använda skruv/mutter och eller dessutom svetsa? Vore ju kul att kunna demontera grejjerna.

Se bifogad skiss

post-407-1146746389.gif

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Min personliga åsikt är att jag inte skulle köra en bil med rörsprintar i skarven för rattstången !!!

Svets känns ok !!

Jag kom ihåg diskussionen tidigare om detta på forumet men kommer ej ihåg vitsen med att ha både svets och rörsprint ...

Link to comment
Share on other sites

Upptäckte just att dom nya glidlagrade axelkullederna från Kontima var skit. Glappade flera tiondelar. :blink:

Har ingen lust att köpa nållagrade för 761 kr st. Så nu bär det av till skroten, skall finnas leder (på äldre Peugot bilar) som går att skruva dit enligt min besiktningsman. Åter kommer i ämnet...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dammar av tråden. Jag som bygger högerstyrt och inte har någon motor ivägen, kan jag köpa en förlängd styrstång från MK eller räcker inte engelsk standard för svenskt godkännande. Jag har ju sierrans rattställ med övre stårstång och den är väl kollapsbar så det räcker? Måste jag ha en extra led på vägen?

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha granskat bilderna och pratat med Uno så förstår jag inte riktigt hur din rattstång skulle kunna kollapsa. Är tanken att det extra fästet ska ge med sig? Är vinkeln står sett uppifrån? Uno sa att han ville se minst 20° om man ska räkna med att stången viker sig vid en krock.

Ni som kör Westfield, roadster säljer en styrstång som är kollapsbar (som enligt dem är SFRO-godkänd). Hur ser den ut? Någon som kör med den och kan ta ett kort eller två? Artikelnummer 5221000 resp. 5221000K hos roadster...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det som gäller är nog en närmare titt på din bil Michael. Speciellt som jag bestämt mig för att använda samma SFRO-besiktningsman som du...

Uno gav mig ett par råd som kan spridas vidare.

Han sa att han skulle godkänna svets om man provsvetsat i samma material och hållf-provat den efteråt, d.v.s. man köper två delar från skroten, provsvetsar den ena och vrider sönder den i skruvstädet. Då kan man säga att materialet är känt. Ett annat alternativ är att använda fyrkantsprofil som ju betydligt svårare snurrar inne i varandra jämfört med rör...

En del bilar har också deformationselement som går att ta loss från övriga rattstången.

Link to comment
Share on other sites

post-791-1164482744.jpgpost-791-1164482711.jpgpost-791-1164482681.jpgpost-791-1164482634.jpg

Efter att ha granskat bilderna och pratat med Uno så förstår jag inte riktigt hur din rattstång skulle kunna kollapsa. Är tanken att det extra fästet ska ge med sig? Är vinkeln står sett uppifrån? Uno sa att han ville se minst 20° om man ska räkna med att stången viker sig vid en krock.

Ni som kör Westfield, roadster säljer en styrstång som är kollapsbar (som enligt dem är SFRO-godkänd). Hur ser den ut? Någon som kör med den och kan ta ett kort eller två? Artikelnummer 5221000 resp. 5221000K hos roadster...

Vi som har byggt Westfield i Skåne och SFRO besiktigat i Malmö har haft 3 eller 4 versioner av Westfields rattstänger som blivit godkända på andra platser men inte här. Till slut tog vi fram en egen vaiant med delar från Opel Astara och pluggsvetsad och den blev godkänd :racesmile: Tack Adam :notworthy: .

Se bifogade bilder

//Kenneth

Edited by Kenneth Lundblad
Link to comment
Share on other sites

Det kanske funkar om man tar ett par Sierra/Scorpio-knutar med trekantiga ändar och skaffar en solid metallstång som filas trekantig i var ända som skarv. Måste testas i kväll. Varken svets eller bult eller pinnar.

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...