Jump to content

Alfaromeo 75 V6 - Locost - 3,0 Upgrade


Recommended Posts

Hej!

Tänkte bara presentera mitt pågående bygge.

Jag har valt att använda min gamla alfa som donatorbil. den såg så ensam och bortglömd ut på tomten (eller med andra ord, Tjejen klagade)

Har valt att bygga med delad bakvagn (egen konstruktion) och orginallådan bak.

Här finns några bilder:

http://www.illustrera.se/konstruktion/alfaseven.htm

PS: Finns det någon där ute som har billiga skärmar att sälja till mej?

Mvh

Ronny

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag måste väl först säga Välommen ! :thumbup:

Ditt bygge såg verkligen intressant ut ! originellt med egna lösningar .... :D

Nya skärmar kan köpas hos Dala7.se annan lösning är släpvagnsskärmar från KABO kaross.

Det finns säker fler.....

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Alfas orginalspindlar. Är nästan klar med framvagnen nu, har inte hunnit uppdatera på min hemmsida än. För övrigt använder alfas grejjor i princip överallt. Eftersom jag redan byggt min bil i CAD vet jag att det passar. Jag har säkert byggt om ramen 100 ggr i datorn, skull vara tråkigt att göra detta i garaget :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar!

Visst har det tagit många många timmar att rita allt men jag har garanterat sparat tid på detta (+ att det är kul). Tillexempel är det en baggis att: provmontera prylar och se så att inga delar kolliderar, räkna på hjulvinklar, ta fram ritningar mm. Detta är ett ganska enkelt 3d-program men fullt tillräckligt för ett litet locostbygge, mycket mer snabbjobbat än alla andra 3dprogram jag jobbat med.

Link to comment
Share on other sites

och en bild till..

Programmet är Rhino3d.

Mycket intressant!

Sitter bärarmen på översidan av nedre spindelfästet? Om det är så då "hänger" inte bilen i nedre spindelleden som på alla Ford spindlar. Vilka spindelleder har du använt? Alfa original,eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Bilden på din spindel med bärarmar var fin.Tänk bara på att du,vid byggnation, lutar övre bärarmen lite uppåt så att du får camber gain vid infjädring,dvs. sänker övre fästena.

mvh pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt att behålla exakt samma geometri som orginal för att slippa problem med bumpsteer mm. Plöjde genom boken "competition car suspenton" utan att bli speciellt mycket klokare. Men, jag har gjort simuleringar med en lägre infästning av övre fästet men jag fick inte till styrarmens rörelse rätt då. Så jag gav med mig för en fungerande konstruktion. Det är inte ofta jag ger mej men efter flera veckors slit framför datorn gav jag upp. (Faktum är att det är att övre fästet sitter lite lägre än horisontellt mätt från ledens centrum)

Bara skiten går och fickparkera med så är jag nöjd ;)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom din övre bärarm är kortare så kommer du ändå att få viss cambergain vid infjädring, utan att få "camberloss" vid utfjädring.

Men eftersom lasten ligger på ytterhjulet vid rollrörelser så spelar det lite mindre roll vad innerhjulet har för sig, även om jag skule välja att ha lite andra vinklar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här är ett bygge som jag tycker verkar riktigt intressant, och klart fina ritningar du gjort, tack för att jag fått ta del av måtten på spindeln.

Men självklart har jag fler funderingar :D

Vad är det för bultmönster på Alfan original, ( 5X98? ) eller är det nåt annat.

Hur stor är navplattan, som bromsskivan sitter skruvad i?

Link to comment
Share on other sites

Det här är ett bygge som jag tycker verkar riktigt intressant, och klart fina ritningar du gjort, tack för att jag fått ta del av måtten på spindeln.

Men självklart har jag fler funderingar :D

Vad är det för bultmönster på Alfan original, ( 5X98? ) eller är det nåt annat.

Hur stor är navplattan, som bromsskivan sitter skruvad i?

Bultmönstret är 4x98 på min gamla alfa 75 från 1986. Men modellen med v6motor har fem-bultat, kanske även nyare fyrcylindriga 75´er.

Bifogar bild med måttet du ville ha

fler bilder finns på:

http://www.illustrera.se/ovrigt/2005-03/by...gbok_200503.htm

post-6-1112006286.jpg

Link to comment
Share on other sites

har du kanske ritningar på din ram att sälja då jag oxå har några alfor stående på gården... och kraftig  tanke på bygge.. mvh Michael

Du kan få mina 3d-filer gratis om du vill. Kanske i byte mot mot några alfa-delar jag saknar :)

Bara roligt om ngn bygger efter mina idéer. Du bygger dock på egen risk eftersom jag ej vet om min bil kommer funka bra då den väl blir klar.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få mina 3d-filer gratis om du vill. Kanske i byte mot mot några alfa-delar jag saknar 

Jag skulle oxå gärna ta en titt på dina ritningar :D

Jag var på ELMIA i helgen och nu är det bestämt att min Alfa 75:a som var tänkt som banraser skall bli Locost. Jag har inte så mycket delar men hör av dig om du saknar nåt.

Hur bred blir din bil? och hur mycket plats blir det i sittbrunnen?

Link to comment
Share on other sites

Hur bred blir din bil? och hur mycket plats blir det i sittbrunnen?

Min bil blir ju pågrund av den gigantiska växellådan/kopplingen bak, inte lika liten och smidig som andras (eller ska man kanske kalla den vuxen :D ). Däremot är inte sittutrymmet speciellt vuxet. ca 408 mm men jag som inte är jättebred får plats jättebra med egentillverkade stolar. Det går ju att göra ramen bredare om man vill. Max rambredd=1267

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Läste någon stans att man helst inte skulle använda böjda rör till A-armar.

Därför undrar jag om man får lägga ett litet snitt med kapen och sedan svetsa så att man på så vis får ett "böjt" rör.

Är nämligen inne på mina tredje A-armar nu :( . 4 grader caster räckte inte. 8 grader räcker inte, ingen återgång alls. Nu skall jag prova med 12.

Medför dock lite lustig form (godkänd?) på armen för att få plats med fjädern. Vill inte flytta fästena då detta skulle medföra ombyggnation av ramen.

skickar med en bild

post-6-1123658271.gif

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag lånar tråden :hypocrite:

Ska/får/bör man inte använda böjda rör till A-armar?

Jag hade nämligen tänkt göra övre armarna med något böjda rör, just på grund av nämnda problematik, plats för fjäder och även camberjustering.

Kan någon kunnig människa (Pinto?) skingra funderingarna innan man börjar böja svindyra rör som kanske inte får användas.

Link to comment
Share on other sites

Läste någon stans att man helst inte skulle använda böjda rör till A-armar.

Därför undrar jag om man får lägga ett litet snitt med kapen och sedan svetsa så att man på så vis får ett "böjt" rör.

Är nämligen inne på mina tredje A-armar nu :( . 4 grader caster räckte inte. 8 grader räcker inte, ingen återgång alls. Nu skall jag prova med 12.

Medför dock lite lustig form (godkänd?) på armen för att få plats med fjädern. Vill inte flytta fästena då detta skulle medföra ombyggnation av ramen.

skickar med en bild

Om röret är böjt eller svetsat "krokigt" av flera rör saknar betydelse, kraften går ändå i centrerad i röret.

Använder inte MK böjda rör ??? (då kan det ju inte vara några bekymmer)

Jag föredrar dock raka rör. :lol: :lol: :lol: :lol:

Jag har förresten ca 5,3 graders caster och återgången är väl halvhyfsad (jag och min SFRO-snubbe tycker det funkar bra), jag borde nog haft lite mer men kunde inte justera mer :(

(grundregeln är väl att ju lättare bilen är deto mer caster krävs det)

Nackdelen med stora castervinklar är att vid kurvtagning så måste man "lyfta" bilen mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjälp mej att och tyck till :)

Ska jag ha bred eller smal noskon?

Det är enklast att ta den breda men ser det för fläskigt ut?

Bred kon:

+ Kräver inte så mycket moddning för att passa bra

+ döljer fästena till A-armarna

- Mina korta A-armar döljs delvis och ser ännu kortare ut

- Följer inte ramens koniska form perfekt

DSC00793wide.jpg

Link to comment
Share on other sites

Smal kon:

+ Följer ramens koniska form bra (efter moddning)

+ Visar mer av A-armarna

- Kommer att bli en J-A massa jobb för att få den att passa

- döljer inte fästena till A-armarna = urtag måste göras i plasten

DSC00793narrow.jpg

Link to comment
Share on other sites

Instämmer också jag med alla er andra. Den breda ser grotesk ut, speciellt med den relativt smala spårvidden.

Den smala ser smäcker ut! Bara att bita hop alltså!

Det är nog som vanligt, att man ångrar sig senare om man är "lat" och genar någonstans.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack, det ser ju bra ut.

Det jag funderar över är egentligen att samla ihop mått på de axeltappar jag hittar, för att se vilka nav som teoretiskt skulle gå att montera på vilka spindlar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Gjorde min första provtur på asfalt igår så jag bifogar en liten film snutt.

Motorn gick dock som en kratta och saknade ork, det kändes som om det saknades 50 hkr. Den ville inte varva ordentligt, smuts i spridarna kanske?. Men med gamla hårda däck (varav ett vinterdäck) så gick det ju att ha kul ändå. :)

Nu skall den plockas ned och målas men jag har ju inget varmgarage så det får väl bli till våren.

Over and out.

//R

(Högerklicka på länken och "spara mål som..")

AlfaSeven 8.7Mb

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

knastersprakaren :D

klart kul att se 7 an ``på väg´´ja jag är avundsjuk..när jag tänker på mitt schassie som står där ute i garaget.. och min svets som dog igår...

sökes trefas svets ca 180 amp...

lycka till med fortsättningen

mvh michael

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...