cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Förarstolen ytterligare något längre mot begreppet "Klar". Det som är kvar innan CealmSeven Industries Comfort klädsel applicering är en mindre justering i stolens överkant. Justeringen utförs med vinkelslip, dvs kapskiva och putsskiva. Målning. Fastborrning i bil. Nästa steg efter ovanstående är att göra om samma procedur med passagerarstolen.
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Hålen borrade som skall "hålla fast stolen" i bilen. Alla hål för kommande popnitning (3,25mm) av CealmSeven Comfort är borrade. Gradning av borrkanter mm klart. Stolen kapjusterad i höjdled. Dags att måla. Med värmekanonens hjälp skall färgen torka skapligt fort. Får bränna på lite extra.....
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Hämtat ett paket från KG Trimning. En 123 fördelare till B230 samt tillhörande tändspole. Nu skulle det vara bra med ett svar på frågan i Inlägg #1090 samt om någon råkar ha ett kugghjul extra, se Inlägg 1091
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Organiska passbitar, modell Mått-Johansson Big Size, är anbringade för att med en precision på plus/minus 1/100 exakt placera passagerarstolen. Efter kapning och punktning av passagerarstolens "ben" så svetsades erforderliga "hål" fast så även den stolen kan fästas i golvet.
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Jag har borrat en ansenlig mängd dräneringshål i golvet. Vis av misstaget på CealmSeven V8 att inte ha något hål alls borrat och på vintern upptäcka att jag hade 5cm kärnis på golvet. Nu är varje enskild dvs 5 stycken x 2 = 10 stycken utlopp installerade. Skulle kunna kallas för dagvattenavlopp.
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 (edited) Förarstolen torr och på plats. Målade golven en extra gång när jag ändå hade färgburken öppen. Passagerarstolen en förfärlig massa 3,25 hål är borrade. Alla fästenas svetsar skall slipas ner samt alla 3,25 håls kanter skall gradas därefter målning. Edited November 10, 2014 by cealm
Mildseven Posted November 10, 2014 Posted November 10, 2014 (edited) Då är alla formalia klara för kardanen. Väntar bara på besked på vilket sätt North West Propshaft vill få betalt för kardan och jobb. Hoppas kort fungerar. Blir en sådan här: The length will be 1112mm +-20 mm so it will slide from 1092mm to 1132 mm. Option 1 Front Flange : 1310 Rear Flange : 1310 UJs: 1310 std series (up to 250 BHP) Tube: 2" Diameter (50.8mm) Length: 1112 mm Working. Sliding Shaft Price: £110 + VAT TNT 1-2 Day Sweden Air £60 + VAT Ungefär 2400SEK inkl 20% VAT Är det för 2 st kardaner? För den bakre bakaxeln ska väl driva? För annars är det väl en 6x2 Edited November 10, 2014 by Mildseven
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 En kardan sedan en växel ut till bakre axeln så på ett sätt blir det två kardaner fast nummer två bygger jag själv. det blir en 6x4.
cealm Posted November 10, 2014 Author Posted November 10, 2014 Passagerarstolen färdigslipad och klar för målning. Målad och på tork.
Jonas Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Det var ett rejält tempo du fått upp, ska julklapparna delas ut med en 6x4 7a i år!? :-)
PeerO Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 HejJag har ett kugghjul till fördelarna med låsningen.Var dock tvungen att borra ur ena nedan för att få ut pinnen. Hör av dig så löser vi skickandet.
cealm Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Jonas: 6x4 är julklappen, men schhhhh så jag inte hör det...... fast jag kommer inte hinna ha regplåtar klara till 24 dec 2014. PeerO: Vad bra då skall även driften till 123-fördelaren kunna lösa sig. Jag PM-ar dig.
cealm Posted November 11, 2014 Author Posted November 11, 2014 Får mitt racingpaket idag från Manton Racing. Ursnygga och blanka spacers i polerad aluminium med tillhörande lika blanka muttrar och guldkromaterade skruvar. Synd att däck och fälg skall skymma mina Racing tillbehör. Borde skaffa genomskinliga fälgar hur det nu skall gå till.
cealm Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 6x4 nya fina kardan från North West Propshaft. Hoppas jag gav Michael G rätt mått. Det är i alla fall rätt medbringare för håldelning och styrning stämmer till Volvo M47. Kommer aldrig mer finnas anledning att ens försöka bygga en egen kardan. Det var nog knöligt att hitta ämnen att bygga av till CealmSeven V8 när den skulle tillverkas. Några mejl, några mått och någon tusenlapp så kommer kardanen på någon dag. Kan det vara enklare. Troligen inte.
cealm Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Rattstöd och rattstång på väg in i bilen.
cealm Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Mer färdig rattkonstruktion men inte helt färdig...
cealm Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Lite mer svetsat. Några borrhål kvar att tillverka samt måla.
cealm Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Tack för det fina lilla fördelardrevet PeerO.
cealm Posted November 13, 2014 Author Posted November 13, 2014 Finns det färdiga anslutningsplattor till Volvo grenrör enligt bilden att köpa som jag sedan kan svetsa ett avgasrör mot? Tacksam för tips.
Jocke4U Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Ingen aning om din modell finns med dock http://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/flansar-och-packningar/turboflansar-10-mm/index.html
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Tack Jocke4U, jag ringer KL och kollar.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Sidor utskurna och slipade. Övre kantstöd svetsat. Nästa steg är att svetsa fast den på bilen.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 T03 fläns var det, och den finns på KL-Racing.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Mer sidor på bilen som är fastsvetsade och på sista bilden är även sidoplåten iordninggjord och på plats igen.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Fyrkantfläns och packning till grenröret är beställt hos KL Racing. Nästa planerade delprojekt som skall färdigställas är installera Tow-bar fästen i ramen. För CealmSeven Industries är Tow-bar lika mycket standardprodukt som en dragkrok.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Tillverkning av Towbar fäste på bilen. Fästet klart. Nu skall det fästas i bilens främre ramverk.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Då var towbarfästet fäst i bilen. Då får jag leta efter nya uppdrag / projekt att färdigställa. Det är ju inte svårt att bygga bil men det är många delprojekt / uppdrag som skall bli färdiga innan bilen är helt klar. Det finns få genvägar....men några finns....
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Kanske ett "nosstag" skulle vara nästa lämpliga delprojekt? Eller något annat, kanske en spacer och en handbroms. Jag får avgöra med sten,sax och påse vilket det blir. Sten, sax och påse själv är inte lätt om det var någon som trodde det. Bäst av tre.....
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Det blev inget att handbroms eller nosstag det blev växellådsjobb istället. Det är något skumt med den låda som sitter på motorn. Vad jag än gör med växelföraren så kopplar inte lådan ur. rullar jag bilen rör sig motorn. Jag får lyfta ur motorn och byta till en annan växellåda. Synd! Den jag har i just nu är ju både ren och målad. Den jag tar istället är smutsig, men fungerar att växla.
Jocke4U Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Nyttogrejen jag kan se med towbar (regbesiktning utantagen å där har jag släp) är att fästa snöplogen i den; fast jag har det lättare att ta skyffeln :) ....men du Calle har väl andra "mackapärer" som fixar plogningen....om inte annat inom Arboga Tekniska Förvaltning/Gatukontor :D ;)
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Så kan det nog vara Jocke. Nyttan med Towbar är att bilen enkelt kan flyttas utan trailer. Man slipper också äga en trailer som andra vill låna. Ingen besiktning heller på en Towbar. Sedan är det väl så att alla bilar inte passar för Towbar, det får man inte glömma.
cealm Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Styrväxel och rattstång skall kopplas ihop mekaniskt. Minns jag rätt så har Volvo 240 styrväxel samma lilla axeltapp med små splines som Escort. Sedan åt andra hållet är de fortfarande täta splines men axeln är drygt 19mm (något tummått). 240 bilens 19mm är samma storlek och splines som Rover. På Volvo 740 med deras aluminium krockdel som har två planade sidor mot ratten men framåt har den cirka 19mm fast mer grövre splines. Är det bara 740 som har just den typen av grövre splines eller finns det andra bilar? Får jag tag på rätt knutkors så kommer det bli en enkel match att ansluta styrväxel till rattstång.
jol Posted November 15, 2014 Posted November 15, 2014 Grenrörsdelar finns här http://ajden.se/ajden/index.htm
cealm Posted November 15, 2014 Author Posted November 15, 2014 jol: Tack för tipset. Motorskrotning. Jag tar isär en motor som inte sedan skall återvinnas, dvs hårdhänthet är inget problem....... Men det är inte ens roligt. Jag ska byta drivaxel så jag får kuggar till fördelaren. För att få ur axeln så måste till och med det lilla remhjulet för kamdrivning på vevaxeln tas bort. Varför kunde inte Volvo har en "delöppning" just för drivaxelen till fördelare och vattenpump. Men nej allt bort. Hurra!!! Någon som har en färdig Volvo B230A till salu?
cealm Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 Motorskrotning på väg mot ett avslut för motor nummer 1. Just nu står det 1 - 1 mellan motorn och mig. Omplåstring pågår snart blir 3 - 1 till mig!! Burit fram motor nummer två för skrotning också, imorgon lyfter jag fram nummer 3.
cealm Posted November 16, 2014 Author Posted November 16, 2014 (edited) 3 - 1 till mig! Nu är kolvar och stakar borta också. Bara ett tomt block kvar. Eventuellt skär jag av cylindrarna också. Fast det är inte helt säkert de kanske får vara kvar tills vidare. Edited November 16, 2014 by cealm
cealm Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Andra motorn skrotad, åderlåten och färdig för borttransport.
cealm Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Jag provade först på dagens skrotningsmotor med att försöka få loss de muttrar / skruvar som håller plastkåporna vid kamremmen. Som vanligt passade ingen normal nyckel på rostiga muttrar / skruvar som dessutom behöver ett "momentknyck" för att lossa. När de väl lossat går det att skruva ur för hand. Fram med svetsen för att svetsa fast en M10 mutter. Tog också fram en 1,5 liters vattenfylld Loka-flaska som jag tryckte en syl genom korken på som kylning / brandsläckning. Det blir ju lite varmt för plasten runt omkring.
cealm Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Turbofläns och stålpackning kom på posten idag.
steel Posted November 17, 2014 Posted November 17, 2014 Det var med en väldig frenesi du arbetar, blir allt lite imponerad. Mvh Pär
cealm Posted November 17, 2014 Author Posted November 17, 2014 Swedol har ett bra sortiment med kabel som passar att dra mellan den centrala utflyttade kopplingsboxen och satellitboxarna såväl fram som bak. Bakåt räcker det med 7 ledare framåt däremot krävs det minst 8 ledare helst 9. Den kabel jag köpte har 9 ledare, 8 stycken 1,5mm2 och 1 styck 2,5mm2.
Recommended Posts