Drake Posted March 13, 2011 Share Posted March 13, 2011 Nä, fan 289:orna har ju vanliga dörrar, det där måste vara special för FIA-modellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 20, 2011 Author Share Posted March 20, 2011 Lagt in några balkar i golvet så jag inte druttar igenom den där tunna rostfria folien (gick bra ändå, blev mest förvånad och snopen när jag plötsligt for genom golvet.). Nu är det slutramlat. Kardantunneln börjar bli klar för påklädning. Den som vet var man skall titta kan fortfarande se bygget live även om jag just nu inte är där. En bil kan man ju alltid titta sig trött på...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 22, 2011 Author Share Posted March 22, 2011 Speciellt tillägnat Drake Gör så här så kan du skippa kammar och annat junk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 22, 2011 Share Posted March 22, 2011 Bra vrid i den där, men jag skulle sakna ljudet för mycket. 13 mil är inte mycket att hurra för heller, funkar helt enkelt inte med mina körvanor. Vad blir det om man står på lite, 3 mil innan laddning? Men klarar han målvikten så blir det nog en pigg liten sak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 23, 2011 Author Share Posted March 23, 2011 Drake: --- 3 mil innan laddning? --- Man håller sig inom 13 mil från hemmanet. Man har tow-bar-fästen monterade, man har ett inverterelverk ombord, man lånar 20 startbatterier från passerande medtrafikanter..... eller så gör man som Drake kör fossilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 6,5 mil menar du väl? Näru, det blir fossilt för mig, även om E85 lockar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 6,5 mil menar du väl? Näru, det blir fossilt för mig, även om E85 lockar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcuZ Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Speciellt tillägnat Drake Gör så här så kan du skippa kammar och annat junk! Håller med.... http://www.devantini.com/filmer.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 23, 2011 Author Share Posted March 23, 2011 Drake: Nej, 13 mil, du åker ju bara i rundbana från hemmanet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted March 23, 2011 Share Posted March 23, 2011 Hmmm, nja....en Cobra skall ha minst 8 cylindrar och drivas av flytande vätska + syre :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 23, 2011 Author Share Posted March 23, 2011 Jocke4U: Då kan inte du bli El-Cobra ägare. Jag skulle kunna men har inga planer på att bli det, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Jag hade gärna haft en Cobra utan kammar om den låtit såhär... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 Den är trevlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 24, 2011 Share Posted March 24, 2011 (edited) Dålig bas i den här kärran, fast diskanten är görgo! Edited March 24, 2011 by Drake Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 25, 2011 Author Share Posted March 25, 2011 Drake: Kanske bara hos mig men bildrutan i ditt inlägg är tom. I alla fall just nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 25, 2011 Share Posted March 25, 2011 Båda är rappa på gasresponsen, men jag kan inte hjälpa att tycka att det låter som "Mazdan" ömsom gasar ömsom fiser (gas som gas dock ;)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Sytt fast lite golvstabiliserings balk. På onsdag hoppas jag att jag har ansluningsflänsar till blockhuggarna i min ägo.Kan jag bara blåsa avgaserna åt sidan så är bilen startbar. Den är startbar nu men då går allt raktnedåt och det vill jag inte. För att köra behöver jag stätta fast en rattstång och tillhörande anslutning till styrväxeln. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 9, 2011 Author Share Posted April 9, 2011 Provlyft Cobran med nya pallyften. Innan jag flyttar ner bilen på bara hjuldollys så skall golvbalkarna på vänster undre sida sys klart. Därefter sklla golvplåtarna borras och skruvas fast. Men innan jag nyper fast golven helt skall lite svart färg målas på här och var där jag slipat bort den där #¤%&!"#¤§½-pulverlacken. Pulverlack skulle vara förbjudet (min högst personliga åsikt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 Lampor med H4 och parkering inbyggt och kupat 7 tums glas a'la Amazon plus pottor att sätta lampinsatserna i allt detta för det facila priset av ungefär 900 kr styck. Fördelning cirka 550-600 för insatsen och resten för pottan. Hade en länk jag fick förut till Englands-pottor i 7 tumsstorlek. Vill minnas runt 24 pund per potta exkl frakt. Det här är lager / beställnings (1 dag) vara i Örebro. Lampinsatserna finns även i plant glas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 10, 2011 Share Posted April 10, 2011 s-v-c.co.uk Se till att dom är för högertrafik bara! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 10, 2011 Author Share Posted April 10, 2011 (edited) Färdigsvetsat golvbalkarna. Målat på med svart färg där jag slipat tidigare. Den svarta färgen gjorde att allt ljus försvann så det gick inte att att kort där heller. Konstigt. Tillverkat första delen av högra sidans avgasutblås. Med 90 gradersböjen kommer jag över ramrören. Problem med bilder på detta också för den svarta färgen utvecklade sig till ett svart hål i verkstaden. När det bli ljusare eller det svarta hålet blir fullt så kommer korten. Edited April 10, 2011 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 11, 2011 Author Share Posted April 11, 2011 Här Drake en passande Cobra till dig som älskar lättvikts-Cobror. Kolla priset! MEd den vikten som bilen har och en schysst big-block borde du utan problem klara under 4 sek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted April 11, 2011 Share Posted April 11, 2011 Varför har dom satt dit en torkställning på den? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 12, 2011 Author Share Posted April 12, 2011 Drake: Vet inte hade väl tvätt kvar i tvättmaskinen och den vanliga torkvindan var full redan. Kan vara en TV antenn också, svårt att säga med bara en bild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 För er som kommer ihåg eller vet var länken finns är ni välkomna in att hälsa på virtuellt. Just nu skall jag borra en massa hål i Cobra ramen. Nej Drake det är inte lättningshål, det är hål för att skruva fast golvet. Ligga under en bil med musik i verkstaden kan innebära att jag somnar....... kanske borde ta med en väckarklocka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 14, 2011 Author Share Posted April 14, 2011 Ena golvplåten på plats. Alla förborrningar gjorda och hälften av skruven fastsatt. Imorgon skall det målas lite här och var på bilen plus att jag skall borra klart för förarsidans golvplåt. Efter det skall bilen ner på bara hjuldollys just nu är det dubbla liggande däck på varje hjuldolly så Cobran kom upp i höjd. Det är för att kunna borra alla 3,2mm hålen underifrån Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 16, 2011 Author Share Posted April 16, 2011 Laddat batterier så jag kan lägga klart Cobrans golv. Vänster sida är färdigborrad men alla skruvar är inte på plats pga strömmen tog slut i den sladdlösa borrmaskinen. Nu har jag hinkat in ny ström i den. Blir Golvet klart har jag lite underredsmålning att göra sedan kan Cobran flyttas ner från de dubbla däcken som står på hjuldollys just nu och bara landa på hjuldolly, dvs bli lätt flyttbar i sidled. Kloclan 10 idag öppnar en firma där jag beställt en 90 graders kort avgasböj till motorns högra sida. Vänster sida är klar redan. Med utblås i sidled kan jag tänka mig att starta V8-muskedundret. Hmmm undrar om jag ligger mycket över 84 dB med ett ett kombinerat avgasrör och ljuddämpare på cirka 6 cm. Kan ju bli så att jag jag klarar kravet visserligen går väl dB mätaren flera varv innan den stannar men såvitt jag vet är det siffervärdet som gäller och antalet varav räknas inte, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted April 16, 2011 Share Posted April 16, 2011 Laddat batterier så jag kan lägga klart Cobrans golv. Vänster sida är färdigborrad men alla skruvar är inte på plats pga strömmen tog slut i den sladdlösa borrmaskinen. Nu har jag hinkat in ny ström i den. Blir Golvet klart har jag lite underredsmålning att göra sedan kan Cobran flyttas ner från de dubbla däcken som står på hjuldollys just nu och bara landa på hjuldolly, dvs bli lätt flyttbar i sidled. Kloclan 10 idag öppnar en firma där jag beställt en 90 graders kort avgasböj till motorns högra sida. Vänster sida är klar redan. Med utblås i sidled kan jag tänka mig att starta V8-muskedundret. Hmmm undrar om jag ligger mycket över 84 dB med ett ett kombinerat avgasrör och ljuddämpare på cirka 6 cm. Kan ju bli så att jag jag klarar kravet visserligen går väl dB mätaren flera varv innan den stannar men såvitt jag vet är det siffervärdet som gäller och antalet varav räknas inte, eller? Hallå! Vilken typ av skruv använder du till golvet ?? Använder du gängtapp först så att du får en riktig gänga ?? Eller använder du sk. Blindnit-mutter med invändig gänga ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 16, 2011 Author Share Posted April 16, 2011 Tabac: Ingetdera en ytterligare enkelare metod. Förborrat sedan självborrande skruv. De skulle vara för segt att låta skruven borra själv hela vägen därav att jag använder en spiralborr först. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 16, 2011 Author Share Posted April 16, 2011 90 graders svetsböjen som blir första delen till avgasrör efter blockhuggarna är hämtad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 16, 2011 Author Share Posted April 16, 2011 Spenderat kvällen under Cobran med att borra och skruva fast golvet. Måla det som behövde målas. Samt tas några kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 17, 2011 Author Share Posted April 17, 2011 Besiktningsdämpare till Cobran. Hört att kompakta dämpare är de mest effektiva som finns. Det här är "Top of the line" från CealmSeven Industries. Dämparen som kombinerar, bra flöde, låg vikt ovanligt lite delar som kan gå sönder. Hörru Drake vad väger din ljuddämpare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2011 Author Share Posted April 22, 2011 Så här skall det bli: Klockan 06:10 regnade det men enligt yr.no skulle det sluta innan klockan 09:00 vilket det också gjorde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 22, 2011 Author Share Posted April 22, 2011 Mini-avgasrör nummer två svetsad. Den är så varm just nu så den ville inte vara med på bild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 23, 2011 Author Share Posted April 23, 2011 Min Cobra har blivit hög..... The Flying CealmSeven Cobra: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Väger den så lite? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 23, 2011 Author Share Posted April 23, 2011 Kilkenny: Jag blev förvånad också. CealmSeven Cobra-Light-Weight with no suger... Hoppas inte Draken sett bilden för då kommer han inte sova på några dygn..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 9, 2011 Author Share Posted June 9, 2011 Dagens andra SFRO 1 gjord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 10, 2011 Author Share Posted June 10, 2011 family guy: Ordern är uppfattad och skall verkställas. Faktiskt samma svar i den här tråden med --->>> När SFRO ändå var hemma i Assartorp så varför då inte göra SFRO 1 på Cobra replikan? Den hade kunnat gjorts för länge sedan och just igår blev en bra mycket bra dag för Cobra replika SFRO 1. Att jag sedan inte gjorde fler SFRO 1 när jag ändå hade 3 på samma dag kan man fråga sig men, ähh det fick räcka.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Ett skal ungefär som ett mobiltelefonskal....... eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 (edited) Den här maskinen har stått mest som "förvaringsbox". Det ligger diverse saker i ramen alltifrån kompletta rattstänger till vita Kewetbilens inredning. Kanske skulle rulla fram Cobran och bygga fast rattstångsfästen så den bli "styrbar via ratt". Den är skapligt flyttbar på sina hjuldollys. Dessa tankar är kanske bara för den fick oväntat och mycket trevligt besök av förre ägaren häromdagen. Bilen är startbar och körbar bara jag tillsätter ett batteri och lite bränsle. Men att tillsätta broms och styrning först kan vara en mer rätt plan, eller? Edited July 29, 2011 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 I helgen skall jag leta i verkstaden och se om jag kan hitta Cobran. Om jag hittar den så skall den flyttas fram för att få ratt och rattstång installerad. Återkommer om den dyker upp. Skulle jag inte hitta den då får jag väl göra något annat istället. Klippa gräs kanske, trist men ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 Hej Vad har du för dimension på rambalkar på cobran? Är det efter egen ritning? //Micke Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Då måste jag komma ihåg att mäta dem. Nja ritningen som den är gjord efter är inte egen men den är lite "egen". Jag har tagit över ett bygge och efter SFRO 1 så skall jag justera några saker i upphängningen bak annars är den ok. Skall byggas klar men sedan hoppas jag att den inte kommer vara kvar så länge hos mig. Det är en bil med kaross och det känns ovant. Men går jag på försäljningssiffrorna på CealmSeven V8 kommer nog Cobran att bli kvar den också....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 ktm_micke: Huvudrambalkarna är 100x50 och delar av främre och bakre balkarna är 50x50. Nu har jag plockat fram Cobran och skall installera rattstång och avgasutblås. Sen kan jag om jag vill starta motorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted September 18, 2011 Share Posted September 18, 2011 Hej Tack för svaret vad är det för gods tjocklek? jag håller på att planera min ram till Hult Healeyn Är inne på att ha 100x40x3 till ramen har varit och mätt på en "orginal" Hult den hade 100x40x?. Har en Volvo 6:a (B6254)170 HK som jag skall ha i den funderar dock på att turbo uppgradera till en effekt på ca 230HK. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 5, 2012 Author Share Posted February 5, 2012 Bygger en Quadcopter just nu. Tex en sådan här eller En sån här Eller Drömmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 Köping invigde sitt nya polishus idag. Såklart var jag där och tittade. Gäller att passa på när det öppet hus..... Titta ett sånt fint märke jag fick med mig hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted February 11, 2012 Share Posted February 11, 2012 Ehh, vad var det för bil den här tråden handlade om egentligen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 11, 2012 Author Share Posted February 11, 2012 DEt är en av mina trådar som handlar om en Cobra där karossen står utanför huset och chassit inne i verkstaden, och en byggare som hellre åker och tittar på en invigning vid en av de myndigheter som har tillsynen för bland annat Cobra-byggare när dessa väl har regplåtar. Bilbyggar trådar som allt kan hända i fast inte alltid byggnation..... Eventuellt skall jag ut i verkstaden men det blir nog för att starta en Anglia och kanske flytta ut den så jag kommer åt att göra något med en Cobra-replika. Drake du kanske är intresserad av en Cobra-replika till? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts