Jump to content

Hjälp med dimension på stålbalk i garage


Jonas

Recommended Posts

Någon som kan hjälpa till med dimension av en stålbalk i garage!?

Jag ska lägga om taket från eternit till tegelpannor och tänkte samtidigt byta balken som går längs ena långsidan (där portarna sitter), men har inte en aning vilken balk jag ska använda.

Tot längden blir 7m men jag tänkte sätta 3st stolpar så längsta självbärande delen blir ca 4m.

Taket blir tegelpannor med board som undertak, ca 28 graders lutning och det är ca 3,7m från rännan till nocken.

Snözon: 1,5

Någon konstruktör som kan räkna ut vilken storlek jag ska använda i tex HEA?

(Vad ska jag använda som stolpar, går det bra med 90x90 konstruktionsstål?)

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

edit: nu förstår jag inte 100% hur du tänkt sätta det men jag förutsätter att du ska ha det till att kunna lyfta saker med /edit

Du behöver inte något nämnvärt kraftig balk så länge du inte tänkt lyfta en hel personbil. om du kollat i min bygglogg när jag river sierran ser du att jag lyfter hela motorn i en kedja som går till taket, där 2 st m12 bultar går över bara 1 av de tvärgående balkarna där, som sträcker sig hela garagets bredd (garaget är ca 6 meter bredd). jag har även belastat den balken mycket mer. som mest typ 300 kg utan problem.

Jag skulle själv kört på HEB istället, HEB 100 (stena metall, prislista 61, sidan 5). den har lite tjockare gods i både basen och utmed sidorna än HEA.

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Han frågar efter hjälp med att dimensionera en balk som bär upp taket och inte lyfta saker med.

Det vågar jag tyvärr mig inte på att beräkna annars finns det enkla formler och tabeller till hjälp för balkar. Byggnormer däremot är inte min starka sida....

Link to comment
Share on other sites

Stämmer, balken ska bära taket.

Jag har redan en järnvägsräls mitt i garaget för att lyfta.

Jag tror det blir smidigare/bättre med stål istället för limträ.

Link to comment
Share on other sites

vad är det för dimensioner? 60x100 60x40 ? tar du nån av dessa och gods 3-5mm måste räcka för det tål väldigt mycket så länge det står rakt och inte böjer sig. titta på en hakiställning där nedersta spiran kan ta enorma laster.

Link to comment
Share on other sites

Visst har du någon regel eller balk som sitter där nu? En I-balk eller fyrkant i samma dimension och allt annat än papperstunn borde kunna hålla det. Sen framgår ju inte takets spann?

Link to comment
Share on other sites

Rohan: Befintlig balk är en 80mm U balk (som ligger på 2väggar och 2 stolpar), men den ser väl klen ut redan nu, det nya taket kommer att bli tyngre.

Jag har fått ett förslag från en firma som säljer begagnade balkar (han gjorde inga beräkningar utan gick på erfarenhet):

7m Balk: HEA 160 (160mm H balk)

Stolpar 3x 2,6m: 90x90x3,6

Pris: 6:-/kg dvs 1276:- för balk och 521:- för stolpar tot ca 1800:-

I mina öron låter både dimensioner och pris ok, vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Låter vettigt.

Jag växlade av en antagligen bärande vägg med en IPE180 i huset. Den var 3 meter lång, hålet 2,5 meter. Ganska överdimensionerad alltså, men vad gör det :)

Betalade ca 1000 kr för tre meter IPE180, så ditt pris låter väldigt bra. Dessutom är det ca 50 % mer meterial i en HEA160.

DSC07036_1600.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att jag slår till på det!

Dessutom så är det bara ett par km hemifrån så jag tänkte prova att ta hem den på ett vanligt personbilssläp :)

(Får nog ha med mig en följebil)

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde ta en bild, men jag kan meddela att det var spännande att dra släp med en balk som stack ut 3,5m bakom släpet. Det gällde att ha koll i backspeglen när man svängde men en kompis körde bakom och allt gick bra.

Link to comment
Share on other sites

min kompis farsa körde en lång träflaggstång på släp en gång. Han lastade på lastpallar på släpet så det var lite högre än biltaket,sedan fick flaggstången sticka fram lite framför bilen (minns inte hur långt det får vara men guben var yrkeschaufför så han vet ( kanske 1 m) och sedan utstick bak med men kortare än annars. det var ju lite kritiskt när han skulle svänga så han inte sopa cyklister o annat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...