Jump to content

Växellåda med alla växlar framåt?


Anders.Lj

Recommended Posts

Ja då var det dags för ännu en bra fråga till mästarna på forumet :notworthy: Jag tycker att kardantunneln är Väldigt hög och om man monterar växelspaken så som jag tror att man ska så blir även den väldigt väldigt hög. Finns det något sätt att motverka detta?

Fråga två som beskrivs i den fina rubriken: Finns det något sätt att få in en låda som har alla växlar åt samma håll, eller för att växla upp så trycker man växelspaken framåt, för att växla ner drar man spaken bakåt (som på MC, eller steptronic lådorna) Någon som har erfarenhet av detta? Kanske bara galenskap men ändå lite roligt.

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Fråga två som beskrivs i den fina rubriken: Finns det något sätt att få in en låda som har alla växlar åt samma håll, eller för att växla upp så trycker man växelspaken framåt, för att växla ner drar man spaken bakåt (som på MC, eller steptronic lådorna) Någon som har erfarenhet av detta? Kanske bara galenskap men ändå lite roligt.

Visst finns det men det är inte billigt ;)

type-9 sequential gearbox

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. 3900£ är ungefär alldeles för mycket pengar för en växellåda. Omega lådan som var grundplanen håller måttet väldigt bra :D

Kul tanke iallafall. Kanske blir så när man har för mycket pengar över någon dag.

Link to comment
Share on other sites

Han kan nog fixa sellholms, men sist vide & jag undersökte ett sådant lock så var det ett lock från "Lill-Bengt". Och de funkar utmärkt, men kräver lite arbete på lådan med och inte bara ett "lockbyte" när det gäller M45 lådan iallafall...

Jag minns inte riktigt varför vi dokumenterade det så väl :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Då har man en växellåda står i garaget också. Det blev en Omega R25-28 från en 96ans Opel med V6a med hydraulisk koppling.

Nästa bra fråga. Vad behöver jag nu göra för att de ska passa ihop? Vad jag har förstått så är det bolt-on men med vissa modifikationer.

Och ännu en bra fråga :) Jag blev erbjuden att köpa kardanaxel diffklump och drivaxlarna från samma opel för en billig peng. Är det nått som jag kommer att ha användning av? Är det nått mer jag ska be om från opeln när jag ändå är på G?

Tacksam för er visdom :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Du behöver mäta upp din kopplingscylinder och koppling för att beräkna fram hur tjock distans du behöver bakom kopplingscylindern. I mitt fall blev det 14 mm men andra SAAB-byggare har fått andra mått....så mät ditt :)

Bild/info ses här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7584&view=findpost&p=79520

Notera: Jag har ju inte ännu startat upp så jag vet ju inte om min funkar :)

Sen behöver du ett stödlager i svänghjulet. Autoexperten artnr: X 1863 818 001

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...