Jump to content

Bilsport Performance & Custom Motor Show 2009


Jonas

Recommended Posts

Jag lyckades helt oväntat ta hem en 1:a placering på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia :-)

Roligt att man kan vinna pris med en bil används och inte bara körs på släp till utställningar!

EUR New Classic Car

1 Austin Mini 1000 - 74, Jonas Åkersson Hyllinge

2 Morgan +8 Le Mans - 75, Leif Barryd Lerum

3 Morgan Aero 8 - 02, Christer Lindroth Sätila

http://www.custommotorshow.se/2009/vinnare...2009.php?id=407

Link to comment
Share on other sites

Grattis! Vårat garage monter va precis snett bakom er, den röda Saaben och Nissan 200. Va inmponerad av att du lyckades klämmer ner Turbo i den bilen, den lär ju röra på sig :)

Link to comment
Share on other sites

Tackar, tackar, även om man bygger för att det är skoj så är det alltid roligt att få lite uppskattning för det man gör.

Det är trångt, hade gärna fått in en intercooler oxå men det blir nog svårt!

post-112-1239734820_thumb.jpg

Specifikation:

137Hk/180Nm vid 0,9Bar laddtryck

Kompression: 8,5:1

Avgasgrenrör i rostfritt av egen konstruktion

Garret T3 Turbo

SU HIF44 Turbo förgasare

19mm Dumpventil

Kolvar +0,040” överdimension med egen bearbetning

Mini Spares Torquemaster insug

Portad topp (enl David Vizard)

Sodium fyllda avgasventiler

1.5:1 vippor

Maganese Bronze ventilstyrningar

Duplex lättade kamkedjedrev

Förstärkt vevaxel överfall

Flytande primärdrevs lager

Högkapacitets oljepump

13 raders oljekylare

Malpassi bränsletrycks regulator

High performance 2 core kylare

Extra vevhusventilation

Extra motorfäste med polyuretan bussningar

Link to comment
Share on other sites

Nja, är du inte lite negativ nu? Tyckte jag såg en liten liten plats för en specialbyggd intercooler. Skitfränt bygge, grattis!!!

Schysst oljesticka förresten, måste nog limma dit min modellCobra på min sticka.

Link to comment
Share on other sites

Din bil är lite av ett drömprojekt för mej. Berätta mer! Vikt, acc, fjädring mm.

När jag blir klar med Cobran så är jag sugen på ett långtidsprojekt baserat på en "riktig" bil fast på lowcostnivå. Typ en Mini med lite egna lösningar som hemmaplarrade kolfiberdetaljer för att lätta den så mycket som möjligt och en "hitech-motor" (allt är relativt) byggd på en orginalmotor. Tänker mej en liknande lösning som din fast med megasquirt och intecooler. Hur är det med resten av drivlinan, håller den?

Vad tror du man kan klämma ur en sådan konstruktion om man tar i så man gör på sig? Såg en artikel om en sleeper-bubbla med över 400 kusar och då gick skallen igång igen. Typiskt, jag som snart är klar!

Link to comment
Share on other sites

Håkan: Var hittade du den bilden, eller är det du som tagit den? Kan du isåf maila den i orginal upplösning till mig?

Det är en hel del som blivit ändrat på bilen med åren, men jag har försökt hålla den hyfsat orginal på utsidan.

Cooper S tätstegad växellåda, lättat svänghjul och tryckplatta, "rally" koppling, Cooper S bromsar, egentillverkad höj och sänkbar fjädring osv..

0-100 7sek (mätt med g-kraftsmätare och spinnande hjul:-)

Det är lite bekymmer att få ner kraften i backen, med framhjulsdrift och 10" så vill det gärna spinna. Vill man ha något vettigt grepp så får man gå upp till 13".

Jag har byggt motorn för att den ska hålla och inte för max effekt, jag har varit i Österike, Italien, Finland osv.. på träffar och då vill man vara hyfsat säker på att det håller.

En motor som är konstruerad på 50talet är inte direkt optimalt att utgå ifrån om man vill ha en massa effekt :-) men en rolig utmaning!

Jag har sett ett par kojor i England som har satt på 16ventils topp från BMW Mc på orginal motorn. Har även sett en Finne som har tvärställd V8 på en Marina växellåda så nog finns det roliga alternativ som bygger på orginalidén/motorn.

Link to comment
Share on other sites

är ju inte direkt ovanligt med swift gti motor låda paket i kojorna.. då är man ju genast uppe i ca 100hk och 5 växlat..

+ att motorpaketet är av något nyare datum.....

men hur som detta är ett helrätt bygge i mina ögon..

Link to comment
Share on other sites

Riktigt snygg koja! stog och dregglade över den på Elmia!

Såg också att du håller hus i Hyllinge vilket också för med sig en del nostalgiska minnen när man höll på med bubblor, stående besök hos custom speed parts under sommar semestrarna.

/John

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har oxå hängt en del hos Custom & Speed Parts för många år sedan. Min första bil var en bubbla (köpte den för 500:- när jag var 17år)!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Är det någon som ska åka till Jönköping denna påsk?

Jag funderar så smått på att åka dit, troligen fredag i så fall.

Eller så sparar jag pengarna och bokar en flygbiljett till Stoneleigh i stället...

Link to comment
Share on other sites

blir en sväng på lördag.. hänger väl på låset när dom öppnar så hemresan kan ske innan värsta raggar drägget kommer :huh: + att kompisen som hänger med..en icke locostare..ville en sväng till feltemaoch jula.. får offra mig..vem vet kanske köper några lysen.. B)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att ha varit där och sett 2 fina Locost på plats. Resten känns rätt uttjatat nu efter 6 året i rad man varit där. Får se om det får en fortsättning för mig, 80 mil på en dag känns inte värt det längre.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...