Jump to content

Kardan, Hardy + Krys


Henke

Recommended Posts

Hej

Funderar på att göra en kardan till MT75 - sierra diff. Frågan är, om det funkar med hardyskiva i ena änden och kardankryss i den andra. Ingen skjutbar del. Längden blir ca 750 mm, höjdskillnad mellan centrum växellåda och diff är ca 15 mm.

Frågan är, klarar hardyskivan centrumsförskjutningen, samt kompensering för saknad skjutbar del???

Link to comment
Share on other sites

hardy ska inte ändra axel läge, den ska gå rakt ut. sen kan du inte bara ha ett knutkors om du ska vinkla ingående axel på bakdiffen. knutkorset kommer inte att hålla länge om det arbetar ensamt.

Link to comment
Share on other sites

CV-knutar är trevliga annars... (Samma typ som i drivaxlar modell Westfield/Sierra. Sitter orginal på både kardan och drivaxlar på bl a Honda S2000.) Inget flex, men tar upp rörelser både i vinkel och längsled utan ofrivillig utväxling.

Har en S2000-låda och Sierra-klump och fick monterat en CV-knut modell S2000 i framänden på en kapad Sierra-kardan. Förhoppningsvis har jag fått vinklarna små nog för att inte rycka sönder korset. Funkar det så funkar det - annars får jag väl bygga om igen med adapterplatta på klumpen och CV-knut i båda ändarna...

Link to comment
Share on other sites

själv använde jag hardy vid v-lådan och CV vid diffen. min CVn är skjut bar ca 15-20mm. o motorn montra jag så den ligger i linje med ingående axel i diffen så blir det jö rakt från vevaxeln, o hardyn tar rycken + vibrationer.

Link to comment
Share on other sites

Skjutbar del (splines) kan väl inte behövas om man har delad bakaxel?

Om du kan garantera mycket liten motor rörelse över hela bilens liv är det nog ett JA.

Jag våga inte lova det :) trots hårda kuddar, (kan vara de där 800hp + fullgas växlingarna ...) så det blev splines och hardy i båda ändarna

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Skjutbar del (splines) kan väl inte behövas om man har delad bakaxel?

Inte om man har någon transaxelvariant med ett stumt rör mellan lådan och klumpen (eller motorn och lådan, som på vissa Alfa, Porsche m fl). Där kan ju inget röra sig, så det behövs inga knutar eller något sådant alls.

Annars blir det ju att alla vibrationer i längdriktningen i motor och diffhus/låda ska överföras genom de stumma knutarna, och då blir de nog inte så långlivade. Minst en hardyskiva eller CV-knut ska man nog ha om man inte har någon splines-lösning någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Ja, detta motsvarar mina egna funderinggar ganska väl. Det blir väl till att göra en adaptorplatta, och en kardan med 2 kryss, samt skjutbar del.

Har precis blivit klar med min och jag gjorde precis som du tänkt...

Svarvade en ny medbringare fram och svestsade på den på utgående från växellådan.

Modifierade medbringaren bak.

Fick rådet att köra med två kors, annars skulle det skada hardyn för mycket. Och jag har delbar kardan.

Tog en Volvo 240-kardan till min BMW-motor och Ford-axel. Skön mix!

Den blev 790mm lång.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Hardy absolut, men jag har för mig att jag bara sett kardaner med splines på bilar med stel bakaxel.

Finns på flertalet av Westfields kardanaxlar för delad bakaxel - men då är det ett knutkors i var ände. Förutom att det gör att man kan sätta motorn var man vill (lämpligen så långt bak som växellåda/ram tillåter) så kan det ha att göra med att CV-knutar är dyra och hardyskivor är stora...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...