Jump to content

Honda Vtec motor!


Locust

Recommended Posts

Jag skulle vilja bygga med Honda Vtec motor! Problemet är ju att de bara sitter på tvären i Hondorna. Jag vill ju sätta den på längden med vxl-låda och bakhjulsdrift. Frågan är då om det går att lösa problemet med att få dit en växellåda för bakhjulsdrift på en sån motor? Måste man konstruera en egen sprängkåpa och hur gör man det i så fall? :blink:

Eller finns det nån annan fiffig lösning så man kan använa den vanliga lådan och bara ena axeln? Kanske svetsa diffen och plugga hålet för vänster drivaxel? :prop:

Edited by Locust
Link to comment
Share on other sites

Jepps.. som gka säger så snurrar nästa alla Hondor åt "fel" håll...

dock inte S2000 (F20c) som dock e dyyyr å svår att få tag i och sedan finns motorn som sitter i CTR (k20) som okså snurrar åt "rätt" håll... :)

dom växer inte heller på träd men e garanterat lättare att hitta än F20-snurran... :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, tänkte inte på att Honda snurrar åt "fel" håll :icon_oops:, men det kanske går att använda en s2000 låda på en 1.6 vtec motor om man vänder på motorns rotations riktning (nya kammar, olje & vatten pump m.m). Anledningen till att jag vill ha en 1.6 motor är att locost racing reglemente tillåter max 1,6 liter för 16v motorer.

Link to comment
Share on other sites

Vilken motor du än använder kan du inte spärra ena utgående axeln för diffens kuggar pallar inte de belastningar som uppstår.

Diffen är gjord för att fördela kraften mellan höger och vänster hjulpar. Man får leta reda på en växellåda som passar och som är för bakhjulsdrift.

Link to comment
Share on other sites

Vilken motor du än använder kan du inte spärra ena utgående axeln för diffens kuggar pallar inte de belastningar som uppstår.

Diffen är gjord för att fördela kraften mellan höger och vänster hjulpar. Man får leta reda på en växellåda som passar och som är för bakhjulsdrift.

Fast det var ju inte så jag tänkte, att man inte kan spärra ena axeln förstår jag. Min idé var ju att svetsa diffen (AGA-diff) så att båd axlarna snurrar samtidigt men att sedan bara ta ut kraften på en axel, fast det kanske blir samma påfrestningar? Ett annat problem med den idén är ju att man får dubbla slutväxlar... :icon_sleep:

Nä, jag ska försöka ta reda på om en S2000 låda passar på en B16A2 motor (160 Vtec hästar) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vilken motor du än använder kan du inte spärra ena utgående axeln för diffens kuggar pallar inte de belastningar som uppstår.

Diffen är gjord för att fördela kraften mellan höger och vänster hjulpar. Man får leta reda på en växellåda som passar och som är för bakhjulsdrift.

Fast det var ju inte så jag tänkte, att man inte kan spärra ena axeln förstår jag. Min idé var ju att svetsa diffen (AGA-diff) så att båd axlarna snurrar samtidigt men att sedan bara ta ut kraften på en axel, fast det kanske blir samma påfrestningar? Ett annat problem med den idén är ju att man får dubbla slutväxlar... :icon_sleep:

Nä, jag ska försöka ta reda på om en S2000 låda passar på en B16A2 motor (160 Vtec hästar) :twisted:

hade liknande planer en gång fast med en saab motor på tvären i en koja och 4 hjuls drift , en drivaxel fram och en bak

( konstigt att det var saab nu igen ...) :blink:

Problemet blir att du redan har drevat ner motorn till "hjul hastighet " med orginal lådan.

Så om du inte kan hitta en 1:1 bakaxel (vilket nog inte finns) kommer du få en otroligt låg utväxling. Typ 6000 varv i 100 kph på 5:an

Och vända rotations riktning på en motor är nog ingen liten uppgift

Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt. Det är bara att montera bakaxeln eller diffklumpen upp&ner så funkar allt som det skall!

B

Är absolut inte speciellt insatt i bakaxlar med är inte dreven gjorda för att rotera i en viss riktning? Det jag menar är alltså om det inte finns några nackdelar med att köra bakaxeln "baklänges"?

Link to comment
Share on other sites

Och hur funkar det med olja och smörjning om man monterar diffen åt fel håll?

Det brukar inte vara några problem förutom att man måste demontera axeln/diffen ur chassit vid oljebyte såvida man inte gör en klurig lösning.

Tex tidiga Hewlandlådor är byggda på en upp&nervänd VW Baggelåda.

Link to comment
Share on other sites

Och hur funkar det med olja och smörjning om man monterar diffen åt fel håll?

Det brukar inte vara några problem förutom att man måste demontera axeln/diffen ur chassit vid oljebyte såvida man inte gör en klurig lösning.

Tex tidiga Hewlandlådor är byggda på en upp&nervänd VW Baggelåda.

Och audis växellåda är i princip samma som VW-bussarnas fast med vänd transaxel.

Jag vet även de som byggt jänkemotorer som roterar bakvägen, och bara monterat axeln uppochner.

Sen så vet jag de som vänt rotatiopnsriktningen på Citroen-dieslar från CX för att montera i DS.

(CX har en DS motor med vänd rotation)

Det man behövde göra var byte av kam (slipade om en DS kam med dieselns tider) samt vända rotationen på dieselpumpen, det senare slipper man ju på en bensinare :-)

Link to comment
Share on other sites

Vanliga vxl-lådor har ju snedskurna drev, dessa drev är skurna för att rotera i en viss riktning, kör man med en motor som roterar åt fel håll så kommer det att låta om vxl-lådan och dreven kommer slitas ut i förtid. Då låter det mer atraktivt att vända rotationsriktning på motorn. Förutom nya kammar måste man göra nåt åt vatten och olje pumpen samt eventuellt kamremsspännaren. Tändföljden påverkas också. Kan någon komma på nåt mer som kan tänkas behövas åtgärdas? Kan man köra generatorn baklänges?

Link to comment
Share on other sites

Vanliga vxl-lådor har ju snedskurna drev, dessa drev är skurna för att rotera i en viss riktning, kör man med en motor som roterar åt fel håll så kommer det att låta om vxl-lådan och dreven kommer slitas ut i förtid. Då låter det mer atraktivt att vända rotationsriktning på motorn. Förutom nya kammar måste man göra nåt åt vatten och olje pumpen samt eventuellt kamremsspännaren. Tändföljden påverkas också. Kan någon komma på nåt mer som kan tänkas behövas åtgärdas? Kan man köra generatorn baklänges?

Utan att tänka speciellt länge så känns det som om en generator ska kunna leverera ström oavsett vilket håll den snurrar åt. men som sagt, bara en tanke...

Link to comment
Share on other sites

kanske skulle se till att kolla bultar som roterar i stil med den i remskivan på veven.

Lite extra locktite gör väl inte så ont på sådana som är tänkta att rotera andra hållet på sina axlar.

det finns ju exempel på roterande ställen där man väljer vänstergängat av den anledningen men det är ju uteslutet alternativ här.

Link to comment
Share on other sites

Pinjong och kronhjulet i bakaxeln är gjorda så att kraften skär in på den starka sidan. Vänder man på rotationen så kommer kraften in fel och bakaxel tål inte samma påfrestning. Problemet är väl känt när man bygger drivna vagnar av lastbilar till traktorer. Gjordes mycket under 50-60 talet.

Att vända en motors rotationsrikting är ungefär samma sak. De är byggd för att rotera på ett håll. Kanske det går att vända vevstaken fel 180 grader för att kompensera det så att kraften kommer rätt. Det är något att bita i. Lycka till!

Anders

Link to comment
Share on other sites

volvo har en växelåda som heter m47 R (R står för reverse,har jag fått för mej)

Den sitter bakvänd på volvo 360.

En gång i tiden när jag hade en 360 så var det ngn som sa.

-att om man monterar den växellådan på en vanlig 240 så skulle man få 5vxl bakåt och en framåt och tvärtom om man skulle ta en240 låda till 360.

Det jag vet om dom,är att på volvo 360 så är lådan fram och bak (växel länkaget framåt)och att det är likadan gjutning som på 240vxl-lådan..

om man parar ihop den med en motor som snurrar åt fel hål,så borde det bli rätt.Men jag är inte helt 100 på att det verkligen är så.(med 360 växel lådan)Men efter lite tänkande så verkar det logiskt.

Link to comment
Share on other sites

Att vända en motors rotationsrikting är ungefär samma sak. De är byggd för att rotera på ett håll. Kanske det går att vända vevstaken fel 180 grader för att kompensera det så att kraften kommer rätt.  Det är något att bita i. Lycka till!

Hur menar du då Anders? Kan väl inte spela nån roll åt vilket håll som motorn roterar? Eller är det bara jag som inte fattar detta? :icon_oops:

När det gäller 360, sitter inte vxl-lådan bak på dem, typ transaxel?

Link to comment
Share on other sites

Att vända en motors rotationsrikting är ungefär samma sak. De är byggd för att rotera på ett håll. Kanske det går att vända vevstaken fel 180 grader för att kompensera det så att kraften kommer rätt.  Det är något att bita i. Lycka till!

Hur menar du då Anders? Kan väl inte spela nån roll åt vilket håll som motorn roterar? Eller är det bara jag som inte fattar detta? :icon_oops:

När det gäller 360, sitter inte vxl-lådan bak på dem, typ transaxel?

jo det har betydelse vilket håll en motor snurrar i flera aspekter.

exemplet som "doitright" förmodligen syftar på är att kolvbulten inte

sitter mitt i kolven utan med en viss offset i förhållande till dess mittlinje.

Det är inte så enkelt som att bara vända håll på motorn.... :(

(men det förstår jag att du inte heller trodde) :)

Link to comment
Share on other sites

Jaha :icon_oops:, då är det lika bra att glömma det då. :icon_angry:

Men nu fattade jag vad jimmy.e menade, läste nog inte ordentligt först :icon_oops:, nån som vet nåt mer om den där 360 lådan och om den skulle gå att använda kanske?

Link to comment
Share on other sites

jo det har betydelse vilket håll en motor snurrar i flera aspekter.

exemplet som "doitright" förmodligen syftar på är att kolvbulten inte

sitter mitt i kolven utan med en viss offset i förhållande till dess mittlinje.

Det är inte så enkelt som att bara vända håll på motorn.... :(

(men det förstår jag att du inte heller trodde)  :)

Kan det vara så... Annars kanske oljekanaler i veven som ska smörja stakarna funkar bäst åt ena hållet också? Men jag vet inte, men jag skulle kunna tänka mig nåt sånt...

En kompis till mig har en Volvo B16 som går åt fel håll.... det är lite grejer som skiljer, han kanske kan kolla i reservdelslistan vad det är som skiljer mot en vanlig. Det är iaf kammen och oljepumpen. Den har ingen vattenpump annars skulle den varit annorlunda också. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vanliga vxl-lådor har ju snedskurna drev, dessa drev är skurna för att rotera i en viss riktning, kör man med en motor som roterar åt fel håll så kommer det att låta om vxl-lådan och dreven kommer slitas ut i förtid. Då låter det mer atraktivt att vända rotationsriktning på motorn. Förutom nya kammar måste man göra nåt åt vatten och olje pumpen samt eventuellt kamremsspännaren. Tändföljden påverkas också. Kan någon komma på nåt mer som kan tänkas behövas åtgärdas? Kan man köra generatorn baklänges?

Utan att tänka speciellt länge så känns det som om en generator ska kunna leverera ström oavsett vilket håll den snurrar åt. men som sagt, bara en tanke...

Min CX har en generator som snurrar åt motsatt håll gentemot Volvogeneratorn, den har fläktvingarna åt andra hållet, och det är ända förendringen när man konverterar en Bosh-generator för CX'n. (CX generatorn sitter på svänghjulsssidan)

En DS har samma motor som CX, men som snurrar åt andra hållet, en DS har svänghjulet i framkant och växellådan framför motorn.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att oljekanalerna oftast har en urslipad fåra i lagertappen efter oljekanalen

( i rotationsriktningen räknat).

Fler saker som behöver konverteras är t.ex.

startmotorn

fördelare med centrifugaltändförställning

Link to comment
Share on other sites

Går inte Subaru också åt fel håll? Och det skall tydligen finnas nån 4wd Honda(Civic?). Då borde man kunna ta bakaxel från en sådan och sen komplettera med en lämplig låda.

Förvisso så har SAAB Sonett 1 vänd rotation på sin motor och en vanlig låda, men 60hk sliter nog inte så mycket på delarna.

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bara en liten kommentar om att vända bakaxeln uppåner. Den kommer INTE att snurra åt andra hållet och belastningen på kuggarna förändras inte. Kardanen snurrar ju likadant som innan. Bilen kommer däremot att gå åt andra hållet (som önskat)

Titta på det vänstra hjulet t.ex. Om man tänker sig en punkt vid marken och en punkt överst på hjulet så rör sig den nedre punkten framåt och den övre bakåt när man backar. Om man nu vänder axeln utan att ta bort kardanen, så hamnar hjulet på höger sida. Den övre punkten hamnar vid marken men rör sig fortfarande på samma håll som när den satt överst och bilen går framåt istället.

Link to comment
Share on other sites

det skall tydligen finnas nån 4wd Honda(Civic?).

mvh

jepps, det finns men jag skulle gissa på att hitta en till salu i sverige är inte vidare lätt.....

sedan är motorn på under 100 hkr så jag vet inte hur stark den är....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...