Jump to content

Tips inför super seven bygge


mhafdell

Recommended Posts

Ska sätta igång med ett bygge av en Super Seven och har lite frågor.

1: Enligt ritningen i "Build your own sportscar..." så ska chassiet va 2360mm? långt och 1118mm brett vilket jag tycker låter väldigt litet eller kan det stämma?

2: När man ska sätta ihop chassiet 25x25x2mm fyrkantsprofil är det då lättast att rita upp på en träskiva med exakta räta vinklar och träklossar som stöd för att få det exakt?

3: Där profilrören är vinklade mot varandra skall profilerna då kapas snett?

Detta är ritningen jag valt att bygga efter, stämmer verkligen dessa mått? Låter väldigt lite

post-39374-0-17156900-1389788321_thumb.jpg

Verkar vara ett jävla jobb det här men börjar med dessa frågor och skapar en projekttråd när jag börjat och fortsätter med övriga frågor angående drivlina-upphängning mm där. Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen.

Alltså sjuor är inga stora bilar :) Vill du ha lite mer utrymme finns modifierade ritningar på http://sevenesque.com/plans/

Där finns t.ex. chassit jag byggt, McSorley 400. Samma längd men 50 mm bredare än ditt exempel (1168 mm).

Stor plan träskiva och vinkeljärn är vettigt.

Alla rör kapas efter ritning. Längd och vinklar finns angivet. Sedan har man en hög liknande denna:

chassi01_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen.

Alltså sjuor är inga stora bilar :)/> Vill du ha lite mer utrymme finns modifierade ritningar på http://sevenesque.com/plans/

Där finns t.ex. chassit jag byggt, McSorley 400. Samma längd men 50 mm bredare än ditt exempel (1168 mm).

Stor plan träskiva och vinkeljärn är vettigt.

Alla rör kapas efter ritning. Längd och vinklar finns angivet. Sedan har man en hög liknande denna:

chassi01_640.JPG

Det såg otroligt komplicerat ut... men jag får väl återkomma med frågor när jag påbörjat bygget :)

Link to comment
Share on other sites

Det där är det enklaste på chassibygget. Kanske rören i fronten är lite klyddiga, men de kan man ta sist.

Kapa upp rören gör man på några timmar, bara läsa innantill.

T.ex. 691 mm långt, rakt i ena änden och 140° i andra.

Nästa!

Och komma ihåg att märka upp dom kanske :) men tack för hjälpen så länge :)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med bygget. Du har inte funderat på ett kit med färdigsvetsad ram? Tänkte på kommentarerna om att de kapade rören ser komplicerade ut, samt att det är självklart att man måste kapa i rätt vinkel om man ska kunna svetsa ihop dom så det håller samman.. Alla svårigheter och resultatet beror ju på dina förutsättningar som bilbyggare, så jag hoppas att du har vana med svets och vinkelslipen.

Link to comment
Share on other sites

Något färdigkapat vill jag inte ha ;) om jag bara får läsa igenom allt innan jag börjar ska det nog gå vägen. En bra ide kanske kan vara att kapa till bitarna i trä om det är en komplicerad sak för att se att det blir rätt innan man sätter kapen i det dyra stålet ;)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in på forumet och bilbyggarbranschen mhafdell.

Många saker i ett bilbygge kan kännas komplicerat i början fast nästan lika mycket i ett bilbygge är inte så komplicerat som det såg ut från början.

Lycka till och du har ett helt forum bakom dig som rådgivare och "påhejare". Snart nog är du själv i rollen rådgivare och "påhejare" för andra nytillkomna bilbyggare.

Vill du bygga med en rymlig ram så skall du ta en titt på McSorley 442E. Den är lite "extra allt" tycker jag.....

Link to comment
Share on other sites

Stor är en subjektiv bedömning som bara den som skall bruka kan göra. Jag har bokram och är 174cm och 70kg och för mig är min ram stor, har flyttat bak pedalstället 1.5 dm för att nå pedalerna.

Åk på garageträff eller någon i närheten och provsitt först då vet du vad som är stort eller litet för dig.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Min Estherram är 1000 mm bred. Skulle jag bygga en ny bil skulle den definitivt inte bli bredare än så.

Tillräckligt med plats för att sitta bra och jag är ingen junior.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för betäckning på profilrören man ska använda? Hade tänkt använda 25*25*2 och antar att dom ska va kalldragna, sömlösa, normaliserade och allt vad det innebär men försäljaren ville veta mer exakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har KKR (eller VKR)

http://www.begroup.com/upload/Sweden/Lilla%20R%c3%b6da%20PDF/St%c3%a5l%20%26%20R%c3%b6r/Balk%20%26%20H%c3%a5lprofiler%20del%203%20Produktdata%20H%c3%a5lprofiler%20mm..pdf

Finns många att köpa motsvarande från, det du behöver är 25x25x2 (eller3) samt 20x20x2 (eller 3). 20x20 fyrkantröret kan bytas mot runda rör om du vill för triangulering av ramen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för betäckning på profilrören man ska använda? Hade tänkt använda 25*25*2 och antar att dom ska va kalldragna, sömlösa, normaliserade och allt vad det innebär men försäljaren ville veta mer exakt.

Dom flesta använder vad Tibnor kallar "precisionsrör kvadratiskt"

https://webbshop.tibnor.se/Pages/Category.aspx?cat=Org0100&Category=po305012

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...