Jump to content

Pulsgivare i växellåda


Karl-arne

Recommended Posts

Är det möjligen nån som vet var jag kan få tag på uppgifter om pulshastigheter på olika lådor. Har en Ford typ 9 låda med electronisk hasighetsmätargivare. Eftersom den tidigare lådan hade mekanisk utgång, har jag försökt hitta en passande electronisk mätare utan framgång. Funderar därför att ta en mätare ur en volvo 940 (som inte är itegrerad) och sätta in i gamla skalet. Problemet är att inte ens Volvo personvagnar i Göteborg kan svara vad pulshastigheten är i deras givare. Ford har jag inte sökt än.Det kan tydligen skilja otroligt mycket.En bekant till mig i USA hade gjort samma sak utan att kolla pulserna, och när han körde ut ur garaget visade mätaren runt 60 mph :). Det finns visserligen nånting som heter Cable X , men jag har hört mycket skit om dem, så jag tror inte den är aktuell.Ska jag köpa en ny mätare måste den vara 125 mm diam och med de gamla klassiska VDO-tavlorna. Så någon som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Ganska säker på att Volvo har 48 pulser per varv om det är från en bil med ABS. 12 pulser per varv om bilen saknar ABS. Alla 940 har kanske ABS?

Dock är sensorn i Volvo en VR-sensor som ger en sinusliknande våg med väldigt varierande amplitud.

I och för sig går det säkert att mata den med en vanlig 12 V fyrkantsvåg.

Link to comment
Share on other sites

Är inte Scorpiomätarna integrerade i ett kombikretskort? Problemet för mig är att jag inte vill göra om brädan och kassera alla andra mätere som sitter där idag. När det gäller eftermarknadsmätare har jag inte lyckats hitta någon som ser ut som resten av dem , d,v.s. Smiths gamla. 125 mm eller 5" verkar vara en omöjlighet att hitta i nyproduktion, men är tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset om tidigare Scorpiomätare. Gissa om jag blev förvånad. Hade tidigare tittat på en 92:a och där var det vajerdrivning!! Kunde inte i min fantasi tro att tidigare modeller hade elektronisk matning för att sedan ha gått tillbaka till vajer. Ska börja skruva lite senare och se hur det ser ut.

Fungerade perfekt, tack för hjälpen.

Edited by Karl-arne
Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mig av en hall?!givare från VAG och den är hyffsat liten (om den är mindre än fords dito vet jag inte) den passar rätt på utgången på växellådan dock får man tillverka ett fäste till den.

IMG_1883_86_zps7f25212a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...