Jump to content

Billig pelarborr, eller borra för hand?


Martin

Recommended Posts

Är det bäst att skaffa en enkel pelarborr, typ billigaste på Jula eller är det bättre/lika dåligt att borra för hand?

Detta gäller de relativt få hål jag kommer borra i detaljer som jag skall svetsa fast i mitt chassi. Typiskt i 3mm plåt. Känns som det blir besvärligt med handborr men en billig pelare är kanske så dålig så det inte spelar någon roll.

Har ännu inte kommit så långt att jag skall borra något, så inte testat för hand, men det närmar sig. Kanske överdriver jag problemet och det är "busenkelt" med vanlig borrmaskin.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag skaffade en "billig" pelarborr från Jula MIn Länk

Har borrat allt till mitt bygge med den. OBS! Jag har gjort allt till bilen, ingen byggsats.

Visst skulle det ha varit bra med en kraftigare pelarborr men jag har klarat mej bra med "amatörmodellen".

Du kommer aldrig att ångra ett införskaffande av en pelarborrmaskin, vanlig handborrmaskin är bara ett mobilt komplement till den.

Antas

Inte bara hål i plånboken.

Link to comment
Share on other sites

Ja en begagnad Arbogamaskin (Pelarborr eller bänkborrmaskin)--

vore inte dumt. Fast oftast är de ju med trefas-anslutning.

Undrar om det går att bygga om en trefas till vanlig 220V. ??

Link to comment
Share on other sites

Brukar inte vara så dyrt att dra fram 3-fas annars.

Jag hade en såndär 500-kronorsmaskin, tyckte den var för klen och monterade en 3 gånger så kraftig motor.

Det gillade inte axeln med chucken på :)

Den borrade typ i åttor efter det...

Ska nog slå på stort och köpa en Bosch PBD40. Kostar nästan 3000, men jag har läst mycket bra om den och jag har trångt i garaget.

8873736765470.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har också trångt så det är en liten som gäller. Tycker 3000kr är alldeles för mycket med tanke på att den inte kommer användas mycket. Kan nog tänka mig den billiga från Jula.

Ni verkar överens om att man skall ha en pelarborr och inte borra för hand.

Link to comment
Share on other sites

Har också trångt så det är en liten som gäller. Tycker 3000kr är alldeles för mycket med tanke på att den inte kommer användas mycket. Kan nog tänka mig den billiga från Jula.

Ni verkar överens om att man skall ha en pelarborr och inte borra för hand.

Billigare här: http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=2918

Link to comment
Share on other sites

Såg precis också det priset Peter. Det gör att det dessutom att Hornabach/Bauhaus torde träda in med lägsta pris garanti för ett ännu lägre pris. Plötsligt blev den lite attraktiv trots att det egentligen är mer än jag vill lägga ut.

Om någon sedan hittar på en modifiering som kostar tio öre så den går att använda som fräs ......

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sån där billig maskin från Jula/Rusta/ÖoB eller nått, och det är det värsta skräpet jag sett. Ranglig och klen är den. Numera kör jag med en vanlig borrmaskin monterad i ett stativ, funkar mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en billig på Rusta för 10 år sedan och den använder jag ofta. Jag har större med men den står undanställd.

Min lilla funkar och är i alla fall mycket bättre än handborrmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade satsat på en gammal Arboga istället för en ny Kina maskin.

Har själv en Arboga som jag ärvt av min morfar (som var smed) och som mina barn antagligen kommer att ärva av mig :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade satsat på en gammal Arboga istället för en ny Kina maskin.

Har själv en Arboga som jag ärvt av min morfar (som var smed) och som mina barn antagligen kommer att ärva av mig smile.gif

Arbogamaskiner är bra, men så synd att de som säljer tror att dom är gjorda av guld. Jag har själv en Arboga, men fick den till rätt pris. 1/3 av marknadsvärdet. Bättre än så är den inte heller, dåligt med varvtalsinställningar, så jag ska koppla in en frekvensomformare för att kunna köra både långsammare och fortare än de 200 - 1300 varv som är standard. Som tur är så är inte min remdriven i alla fall, Många tror att det bara finns en Arboga och så fort dom heter så är dom värda 6-10000 oavsett dom är från 1950 eller 1980..

Link to comment
Share on other sites

För mig som spelar 15-spel hela tiden i mitt garage är en Arboga inte ett alternativ. Blir liksom problem när en sak inte går att flytta enkelt :)

Sedan måste ju jag även ta med i beräkningarna hur många gånger den kommer användas. Skall man borra totalt 20 hål någonsin så skall man nog inte köpa ett dyrt verktyg utan kanske svära lite 20 ggr över ett billigt istället.

Nu föll jag iofs dit och köpte en Bosch. Tror det var ett lite onödigt köp men nu är det gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar resonera att om man skall göra något som liknar precisionsjobb (inom hobby-nivå) så bör man investera lite mer än vad man tänker först. Du sparar då massa svordomar, tid och förmodligen avslitna hårtussar :)

T.ex. en tigersåg använder jag inte för precisionsjobb utan bara för destruktiva jobb....funkar kanon med 299kr-modellen på ICA Maxi så köper man en ny om den pajjar :)

Link to comment
Share on other sites

Och verktyg man använder mycket, som skruvdragaren. Har slitit på min 12 V DeWalt i 6 år med allt från metallborrning till blandning av fix och fog (ja, man ska inte...).

På den tiden har pappa förbrukat 3 billighetsskruvdragare för totalt mer pengar, och han lånar fortfarande min när det ska skruvas mycket :)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte denna på auktion idag: :wohow:

Pelarborr_zps9f9d266b.jpg

Tror det kan vara något att använda i garaget. Om någon är händig kan de få köpa min gamla som dessvärre har en skev axel men funkar fint annars.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jag hade en sån Jula borr från början. Den var precis värdelös. Varje gång jag borrade med större diameter än 6mm så flexade bordet så att hålet blev snett/ovalt.

Om man inte vill investera i en riktig borr så är det bättre att låta nån annan borra med en riktig borr än att försöka med en klen kinaborr och förstöra delen.

För några år sen köpte jag en riktig Arboga, tror att jag gav 6k eller nåt. Den funkar hur bra som helst och den flexar inte. Arboga finns i ju flera olika modeller, så det går att hitta billiga och bra.

Det är som min gamla farmor sa "Rätt verktyg så är halva jobbet gjort", klok gumma de.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte denna på auktion idag: icon_wohow.gif

Pelarborr_zps9f9d266b.jpg

Tror det kan vara något att använda i garaget. Om någon är händig kan de få köpa min gamla som dessvärre har en skev axel men funkar fint annars.

/Fredrik

En precis likadan som jag har. Bra val Vedde. Hoppas du fick den till "rätt" pris.

Link to comment
Share on other sites

Som micke va inne på så är borren i sig viktig.

Har du begränsad budget låna/hyr maskin eller köp hellre en borr av lite mer kvalite.

Det sjukaste jag har variit med om va när jag lånade en "riktig" borr av en granne med finmekanisk verkstad. borren va helt ny och kostade sissådär 400:- plus moms. Men det gick nästan att borra i metall med handkraft. :)

Link to comment
Share on other sites

En riktigt bra grej med dom riktigt gamla Arboga maskinerna är att man kan häkta på (utan verktyg) en extra växellåda vilket gör att man kan få varvtal mellan 60-3600 v/min (har för mej att lägsta varvtal är 200 annars). Detta i kombination med en fasvändande pedal så kan man både gänga och brotscha. Gav 4K för min maskin.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jag fick ge 2200+moms. Skämmigt billigt om man ser vad de går för på blocket.

Och den funkar! Testade precis nu.

Jag är en glad lax just nu!

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...