Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/22/2020 in all areas

  1. Här ligger jag lite efter! Var var jag, jo nästa var framskärmar. Jag har valt att limma fast dom med rultlim för båtar Sika 295, men först lite kanaler för blinkers kablage. Blev korrugerad slang som jag limmade fast med Sika 293i som jag hade liggande. Sen bita ihop fundera massor på placering, lutning osv och så till slut ta steget och limma fast. Sprayburken är vikt för att ha lite tryck på limmet. För länge sen läste jag ett tips som jag tyckte verka vettigt, bygga upp med lim runt järnröret, detta borde minska effekten av styvhetsövergången vilket drastiskt minskar fläklasten i limfogen. Dessutom borde det ge mig mer tid mot att korrosion kryper in och får limfogen att lossna. När det var gjort var det bara att dra lite el till blinkers, ut på skärmen och in i noskonen. Allt funkade på första försöket (för ovanlighetens skull) Jag beslutade mig även för att byta ventilstyrningarna på toppen som sitter på istället för att porta klart reservtoppen, allt för att minska arbetet innan körklar. Använde nylonrep ner i tändstiftshålet för att hålla ventilerna och ett eBay verktyg som tog spjärn på fjädrarna. Det var lite onödigt trixigt och jag vet inte helt om det var värt det jfr att bara lyfta toppen. Det var väldigt uppenbart att tätningarna var slut, alla var fullständigt hårda och torrspruckna. Nu var det bara att bära bort däcken som legat bakom sen bytet till vinterdäck på bruksisarna och voila! Förra helgen när solen sken fick bilen vädra lite, hade funderat på en kort provtur runt kvarteret men den kastade så fruktansvärt mycket Sten att jag bara vände på gatan, tog några bilder, städade lite i garaget och sen körde in den igen. Jag har har långa funderingar på vad jag ska göra med skyddet kring rattstången, original sierra är för stort och skymmer instrumenten onödigt mycket. Jag har gjort några ansatser son inte blivit bra men nu verkar det som om en plan har fallit väl ut. Jag har tagit små halvmånar från ett 114x4 alurör (som var ett tidigare försök) och måttat med papper. Sen fört över detta till 1,2 mm alu som formats och nitats på med försänkta nitar och lim. Ovansidan var mest rund med en liten knöl för blinkersreturen, men undersidan behövde mer formning för att gå runt rattlåset. Efter lite filning blir nitarna ganska snygga, och passformen blev så pass bra att kåporna inte kommer fånga ögona. Sen på med lite krymplack och lite skrammelskydd. det hela blev ganska diskret i slutändan. Och instrumenten är inte det minsta skymda. Nästa steg är att få ihop ansökan om ursprungskontroll. Har slarvat bort kvittot jag fick av Stefan på Kitcar Sweden för tio år sedan men han har visat en fantastisk medmänsklighet och skakat fram en ersättning! En stor eloge till honom! Nu är det bara få tummen ur att sitta med papper. /T
    3 points
  2. The Spitfire version 🙂
    2 points
  3. Elsystemet börjar nu hitta sin plats. Håller nu på att snickra till en tunnel som täcker över alltihop.
    2 points
  4. Blir väl inte längre från seven än detta men efter årsmötet gick jag ut och starta sjuan och tänkte åka och tanka ( till och med 98 är billigt ) , men det var åt h... för kallt så gick in i garaget och montera en dörr på bastarden och nya chassit . Det är nästan rätt ride height med 14 cm till batteri grundstötning ( sänkt nästa 10 cm mot orginal ) och på något konstigt vis 2-3 cm för lång mot orginal ritning, tror det är bakaxeln sänkning /vridning/bakåt förflyttning som blev några grader fel i konstruktörens huvud 😫 hur som helst tänk er samma färg på allt och 5 gånger mer effekt än orginal och knäpptyst, måste ju reta någon orginal fanatiker 😎. Nästa sommar Saab festival .... det är bråttom nu
    2 points
  5. Snyggt med rundad tunnel
    1 point
  6. Nä så illa är det inte !
    1 point
  7. Du får nog prova en annan kontaktväg tror jag 😉
    1 point
  8. Haha , tror du ramla ner i ett kreativt hål 👍 kompisen har alltid sagt John deere grön som svaret på alla frågor om färger på bilar . Gissa vad han kör i jobbet
    1 point
  9. På dessa funkar mörka nyansen bäst av på toppen. Går ju även göra något stripes aktigt på sidan om man nu är böjd åt detta hållet 😄 Men sedan är smaken som baken.
    1 point
  10. Nu har det hänt lite i garaget, jag skulle byta färg vilket spårade ur i massor med spackeljobb fast jag ska behålla rejslooken...men lite finare kan man ju alltid göra 😎 Sedan ska det på ny belysning både fram och bak för att få lite modernare stuk. Man börjar ana hur den kommer se ut.
    1 point
  11. För exakt tre år var jag nere i Italien för att packa och skicka hem min 500 Maxi projekt . Idag firade jag med att starta upp den igen . Inga vatten eller oljeläckage . Röken kommer från avgasbandaget . Det går inte fort men det går framåt
    1 point
×
×
  • Create New...