Jump to content
LUPUS

SuperSonett

Recommended Posts

EDIT uppdaterad 090711

Hej , tänkte försöka lista vilka som i första hand bygger med saab motor.

Har träffat en hel del på mail, telefon , Pm , andra saab sidor mm som alla har fått den mycket sunda :wacko: ideen att köra Turbo laddad seven.

Listar lite kort om mitt bygge och om sedan ni andra kunde göra något liknande i en egen tråd med status och använda delar så skulle vi kunna ha ett utbyte av de problem som finns och även lite mera koll på vad andra gör .

Min tanken är att sedan Editera denna tråd, allt efter som ny info finns, lite som min egen mini bygg spec.

Denna uppmaning är ju naturligtvis inte bara för saab motor seven utan jag hoppas andra kan göra likadant :)

EDIT Nu få man j u uppdatera denna då den hamnar först i visning av tråden

Hej , tänkte försöka lista vilka som i första hand bygger med saab motor.

Har träffat en hel del på mail, telefon , Pm , andra saab sidor mm som alla har fått den mycket sunda :wacko: iden att köra Turbo laddad seven.

Listar lite kort om mitt bygge och om sedan ni andra kunde göra något liknande i en egen tråd med status och använda delar så skulle vi kunna ha ett utbyte av de problem som finns och även lite mera koll på vad andra gör .

Min tanken är att sedan Editera denna tråd, allt efter som ny info finns, lite som min egen mini bygg spec.

Denna uppmaning är ju naturligtvis inte bara för saab motor seven utan jag hoppas andra kan göra likadant :)

Recept SuperSonett : Uppdaterat 090711

Ram: en blandning mellan 50% Westfield , 20 % locost (bakdelen) och 30% egen konstruktion.

Ramen är breddad 100 mm och förlängd 50 mm vid "sätes" delen och 50 mm vid "fot" delen. Mark frigång från ramen är tänkt till 120 mm landsväg och 100 mm bana.

EDIT , ramen är även 30 mm högre än orginal locost

Motor: Saab 9000 2.0 T med en effektivare.... GT28 RS ( man skall ju vara effektiv för att spara bränsle :blink: )

Växel låda: Opel omega 2.0 1987, skall dock bytas mot Disel eller V6 låda vid första raset :P

(2.0 tål bara 240 Nm) OBS , Rak 6:a lådan passar ej, tro mej jag vet :(

Bussningar: Enbart Uni balls ( blir nog njurbälte på )

Bak axel: Hemmagjord DE-dion med fyrlink + watt länk

Diff: Opel omega 3000 drivaxlar nav och "klump" , har diffbroms original men jag vet inte skicket på min ( om den fungerar fortfarande)

Framvagn: Saab 9-3 SS alu spindlar med bromsar + ok. Kapade och borrade för att passa med en övre triangel länk med uniball. (antagligen lite tunga men det blir jätte bromsar 314mm :D )

Fjädring: AVO dämpare med pushrods i fram ( det balla ur där efter jag läst lite böcker i ämnet ) Fjäder konstanter beräknande enligt ca 2-2.2 Hz , får se om det blir bra då jag gissat bil vikt och det påverkar. Men egentligen tror jag det är bra mycket mjukare fjädrat än vad de mesta "köpe" kitten har, får se vem som har rätt :)

Styrväxel GOLF 1 , rally växel 2.4 varv monterad bakom hjulen och kortad i huset för att få så lite bumpsteer som möjligt mm .

Bromsar bak: 9-3 SS OK med inbyggd handbroms, skivor från 9-3 SS AERO

Fälgar och däck: Bygger för att hjul upphängnings geometrin skall passa 225-45-17 på väg och 225-50-15 på bana. Är inte helt övertygad att så stora däck som 17" passar i hjul huset på en seven men det återstår att se ( EDIT blev 15 " ) .

Pedal ställ : Stående hemmabyggt med bromsvåg

Stolar: Cobra i vinyl då de ser ok ut och passar i en sjua.

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uj, uj, uj :D Den blir giftig med så mycket motor!

Grästorp är inte så långt från GBG. Man kanske kan få komma och titta på projektet frammåt vintern? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte om jag uppfattade Lupus rätt, men jag fick för mig att detta skulle bli en tråd med Saab-Locost...

Mitt recept (hittills bara i huvudet, men bygget är i startgroparna). Får passa på att tacka Lupus för den underbara informationen om att Saabs kortmotor passar rakt på Opels växellådor! :D

Ram: Locostvariant breddad 100mm för att passa med Sierras delade bakaxel. Framspindlar blir troligen från Taunus (i värsta fall Sierra, men det blir svårt och fult att få bra geometri i framvagnen med Sierra :unsure: ). Kommer att förstärka ramen på diverse tänkbara ställen för att bli ordentligt vridstyv för att klara ordentligt med effekt i slutändan.

Motor: 2.0 lågtrycksturbo från Saab 9000 på 150 hästar med Saabs eget styrsystem Trionic 5. Detta gör att jag måste tynga ner bilen till 735 kg i tjänstevikt för att komma ner till 15kW/100kg men sen blir det bantning igen :D. Tanken är sedan att skrämma upp motorn lite försiktigt till nånstans över 200 hästar.

Växellåda: Opel Omega 2.0. Min förhoppning är att den kommer att klara uppgiften rätt hyfsat, men annars blir det till att hitta nån annan lösning.

Bussningar: Polyeuretanbussningar med justermöjlighet liknande Uniballs för att kunna ställa in hjulupphängningen ordentligt. Anledningen till att jag nu i planeringsstadiet inte satsar på Uniballs är dels att jag läst att livslängden på dessa är ganska kort eftersom de är helt öppna för vatten och damm, dels att jag tänker försöka köra rätt mycket med bilen även utanför bana och vill ha liiite bekvämlighet :rolleyes:

Bakaxel: Sierra individuell hjulupphängning med ordentliga möjligheter för inställningar.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och solida skivor bak med lite tuffare belägg. Skall det bli bättre bromsar så får behovet visa sig först ;)

Status just nu:

Skall börja bygga första ramen snart. Det är jag och min far som bygger ihop och första ramen skall vara till honom och "bara" bygga på Forddelar och får agera testbänk åt våra ideer. När den sedan är ett rullande chassi så påbörjar vi bygget av min ram :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Gripenland

Jo för mycket motor kan bli ett problem :lol:

Besök , det går nog bra , men jag skulle vilja få den rullande först , blir nog lite intressantare att se på då :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Skall bra meddela att min bilspec är väldigt lik Fribergs. Jag har dock inte skivor bak och inte ventilerade skivor fram! Har dock inte skaffat skivorna ännu! Jag tror nog att mitt bygge utan större svårigheter kommer att hamna på ca 750 kg tjänstevikt. Tomvikt bör det bli ca 625 kg. förare 70 kg, bränsle 20 kg, reservhjul 10 kg och verktyg, trianglar m.m. 5 kg. Jag optimerar ej för låg vikt. Förnärvarande lägger jag svetssömmarna på ramen.

m ;o) h

Janne

Share this post


Link to post
Share on other sites

JA passar omega lådan på en saab eller har du gjort en egen s-kåpa :D

:D :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej , jo den passar rakt på en kort motor om man INTE använder den raka 6:ans låda.

I mitt fall är det just nu en 2.0 låda från 87 , men enligt den info jag har skall disel och v6 lådan vara samma bultmönster

Sök lite på forumet (framför allt det gammla) så finns det mera info om exackt vad som passar.

Och lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har fått veta att den sprängkåpa jag köpt för att sitta mellan Opel XE motorn och Ford Typ9 även passar Saab motorer av senare variant (96-97 nån gång?), dvs. man kan sätta en gammal sunkig Sierra låda till den även, om man nu skulle vilja av något udda skäl. Sprängkåpan jag har väger ca 3-4kg och är 15,5-16cm djup samt ganska "smal" och slimmad. Typ 9 lådan är ju väldigt kompakt iom. gjutjärnsblocket och det finns mycket "godis" till den.

Bara ett tips om någon funderar. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>Kallerman

Var har du köpt denna kåpa och vad kostar den? Hade ju varit enklare att köra med Sierralåda eftersom jag ändå tänker köpa en Sierra som donatorbil ;)

Motorn som i så fall passar denna kåpa är alla 4-cylindriga Saabmotorer från -94 eftersom det var då Saab började köra med GM:s bultmönster till växellådan B)

EDIT

Har nu fått reda på att denna typ av kåpa finns hos följande företag:

www.rallynuts.com

www.sbdev.co.uk

www.yukspeed.com

Kostar ca £155 - £160

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lådor som passar på Saabs motorer är Omega A 2.0, Alla Omega B, Rekord E 1.8 och Manta B 1.8.

Det är till och med samma splines på lamellen på Saab å Opel.

Det som behövs göras för att använda Saabens koppling är:

Förläng axeln som urtrampningslagret gilder på med 15mm.

Vinkla om kopplingsarmen samt flytta fram den. (Jag tog bort den "kulan som armen sitter på och borrade/gängade hålet och tog en "kula" från en Getrag 240 (MantaB))

Knacka i ett lager i svänghjulet från Manta/Ascona B.

Så färdigt.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
De lådor som passar på Saabs motorer är Omega A 2.0, Alla Omega B, Rekord E 1.8 och Manta B 1.8.

Det är till och med samma splines på lamellen på Saab å Opel.

Det som behövs göras för att använda Saabens koppling är:

Förläng axeln som urtrampningslagret gilder på med 15mm.

Vinkla om kopplingsarmen samt flytta fram den. (Jag tog bort den "kulan som armen sitter på och borrade/gängade hålet och tog en "kula" från en Getrag 240 (MantaB))

Knacka i ett lager i svänghjulet från Manta/Ascona B.

Så färdigt.. :D

Mums !! Då har man en arbets beskrivning då !!

Har dragit lite på detta............bara skaffat delar.

Du vet inte om det går att klämma dit en slavcylinder lika lätt (bara mellanlägg på ca 15 mm).

Det ser ut att vara så men det vore bra om något prövat.

Och vad går ett lager på till en manta ? Har handlat ett universal lager för 59kr som bara nästan passa :( Så jag åker på ett universal lager till eller ett Manta !

För övrigt så rekomendera "kopplings" killen på jobbet (saab) en lamell från en v6 Disel med dubbel masse svänhjul utan ryck utjämnare och trams, för bra grepp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>Lupus

Jag har för mig att jag såg nån sån platta för att flytta slavcylindern från Saab på www.sbdev.co.uk. Surfa in och kolla om det kan passa ;)

>>Ascona 400

Kul att se att du hittat hit också! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går fint att flytta fram slavcylindern på samma sätt..

En kompis har gjort så på en Ascona A med GSi 16v motor å Omega låda.

Man måste dock svarva en del för att få till det, har för mig att det är ett lager som hålls på plats av slavcylindern.

Åk till Mekonomen å beställ lagret så får du ett som passar..

Det är samma lager på de flesta bakhjulsdrivna Opelarna, iallafall Manta och Ascona B.

LUPUS! Vart håller du till ?

Om det är i närheten av Trolhättan/Vännersborg så kanske jag kan fixa en "adapter" till slavcylinder..

Kan fråga kompisen om han fortfarande har kvar måtten på adaptern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har din kompis kvar måttena kan ni senda dom til mig också.

det blir för trångt med en arm ur kåpan :angry:

:) Jag kör för dinna trakter när jag skall till morsan kan man komma för bi och glo någon gång :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjenare Lupus !!! nu är man i gång igen med bygget.

Bodde hela helgen i garaget !

Opellådan är ju lite fetare än en volvo dito så jag har jobbat som attan med att få motor o växellåda så långt bak som möjligt.

Detta innebar ju att vinkelkapen åkte fram ;)

Trodde först på fullaste allvar att jag skulle slippa kapa upp chassit runt lådan!

Chassit står nu på alla 4a och chassi, motor+växellådefästena är klara.

Man börjar bli som en tyngdlyftare,,jag vänder bilen och ställer den på högkant med handkraft då jag svetsar under bilen,,,huuua !!! tungt som attan när bakaxeln och däcken sitter på.

Va ute och burna lite med min andra SAAB ihelgen .(satte dit 2 nya dumpar på den elakingen i fredagskväll) en av dom andra 2 hade gått sönder efter mindre än 200mil

Fy fan va den går ,,upp till 110km/t med burnande däck sen fäster det

och man åker nästan av vägen :)

Den ska för övrigt få sig en omgång färg +lack runt jultider.

Tomten är snäll i år !

Tips till intresserade som vill bygga med SAAB motor i Super7:

1995 års 900, 2L turbo motor

1995-96 Opel Omega eller Caravan 5speed växellåda man ska ha.

SAABs stora svänghjul o koppling från 9-5an ( detta bygger ut exakt mot växellådans u-lager ,,diffen är försummbar med endast ca 1-2mm.

Mycket mätande blev det men resultatet blev lysande !

Bara fabriksprylar och inget knåpande med distanser.

Lupus !!! 240nm i våra lådor,,har du tänkt på att förstärka chassit med kraftig plåt runt växellådan ,jag tänker köra med tjock plåt runt lådan så dreven håller sig utomhus.

Ska fotografera lite och lägga upp på nätet om några veckor så alla kan spana in bygget.

Mvh

Robban

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det som är så magiskt med motorn från ng900 -95? Borde väl fungera exakt lika bra med vilken 2-liters turbo från 94 så länge den har Trionic 5? Har för mig att 9-3:an hade T5 fram till -01 på ltt-modellerna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P :P

Kul att du startat igen, började själv i förra veckan efter sommar uppehåll.

Svetsa första triangel länken och skall nu klippa till fästen att svetsa i ramen.

Börjar se ut som det får plats nu :)

Det där med 240 Nm skall nog vara lågt räknat alla jag prata med säger att den skall vara ganska stark.

Men Jag har nog faktiskat oxå tänkt svetsa lite ståkl plåt runt tunneln både för att hålla kughjul och kardan på rätt sida. :unsure:

Friberg//

Vad är det som är så magiskt med motorn från ng900 -95? Borde väl fungera exakt lika bra med vilken 2-liters turbo från 94 så länge den har Trionic 5? Har för mig att 9-3:an hade T5 fram till -01 på ltt-modellerna...

Den stora grejen är ju att det måste vara en "kort" motor och det är alla gjutjärns motorer från -94. (även V6:an )

Att sedan T5 är det helt klart enklaste styrsystemet att pilla på är ju en annan sak :) (skall själv gå från T7 till T5 av denna anledning )

Och Robban , myyycket bilder vill vi se :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klart att det går !

Jag är för övrigt ingen SAABexpert och kan inte alla motor o växellåde Alternativ som finns.

Jag delar bara med mig av egna erfarenheter !

Det kanske inspirerar någon !

Mvh

Robban

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena Lupus, Vobbla här!

Har fått tillbaka min gjutform på en Sparco racingstol, lånade ut den till en bekant och nu får jag renovera formen för han klanta till det med släppmedlet.

Det fixar jag snart,.ska modifiera formen på ett ställe så kommer stolen att passa även det smala chassiet.

Sitter som en Kung i den;-)

Behövde inte du stolar?

Jag behöver ju en noskon som du vet, kanske vi kan lösa det på nåt sätt?

Pingla en signal, Jörgen

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah, att jag inte sett den här tråden tidigare!

Planen är att bygga i stort sett som friberg, en 2.0ltt från saab 9000 på 150hk som kommer förses med öppna andningsvägar och lite annat program är planen, jag räknar med 200-250hk och motorn är ju god för mer om jag skulle behöva ;)

Låda från omega, bakaxel: 1031 från volvo 740 med lamelldiff (kan bli lite tung?) bakbromsar från den samme och frambromsar från volvo 240 på 140spindlar.

Ramen kommer jag utgå från "boken" och bredda och bygga om lite efter egna ideer och det jag sett när man smurfat runt på nätet, vi får se hur det blir till slut.

Det var väll i stora drag det... statusen är att jag håller på att fixar plats i garaget och ska börja måla lite ritningar i AutoCad. Sen ska det väll handlas grejjer nån gång :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sak man bör tänka på är att Trionic 5 vill ha en hastighetssignal.

Utan den signalen kommer motor att bete sig lite konstigt..

Man får ingen tongångsreglering när man kör, alltså bilen dör om man trampar ur å släpper gasen.

Samt att man får bara grudladdtryck.

Bilen går att köra utan problem. Jag reggade min Opel utan att göra något åt detta, men det blir rätt jobbigt i längen.

Lättast är nog att lägga varvtalssignalen på hastighetssignalens ingång..

Detta kräver dock ändringar i mjukvaran för att fungera.

Frank på SQR(www.sqr.se) fixar detta..

Går att göra på lite andra sätt oxså.

Men då krävs det lite mer elektronik som man måste släpa runt på..

En liten utsvävning om Trionic..

Saabs motorer i bakhjulsdrivna bilar är fan sååå trevligt...

Asconan rörde riktigt bra på sig med 0.8-0.9 bar laddtryck å lite annat program :D

Å den väger ju andå 1200kg+ med mig i..

Kan ju bara tänka mig hur en närmare 500kg lättare Locost/Seven kommer att gå...

Vill oxså bygga Locost med Saabmotor :P

//Emil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med hastighetssignalen, det hade jag inte tänkt på men som du sa så går det att lägga varv in på den och skriva om programmet, det kommer ju ändå göras, känns nästan som det kommer bli en ganska stor utgift att mappa bilen? Men orginal 150hk lär väll gå rätt bra att köra med tills vidare :)

Det där du sa om tomgång och grundladd så låter det som "limp home" och det läget är inge roligt att åka på...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet inte exakt vad Frank kan tänkas ta för det...

Tror inte att det blir speciellt dyrt om han bara ska göra den ändringen i programmet.

När jag pratade med honom om det så trodde han att det skulle ta max 10 min att göra.

Det konstiga är att motorlampan inte lyser om man saknar hastighetssignalen..

Iallafall gör den inte det om bilen alltid körs utan signalen.

150hk lär nog räcka ganska långt för er..

Det som är gott med dessa motorer är att man alltid har laddtryck när man gasar, lika lätt körd som en sugmotor.

//Emil

Share this post


Link to post
Share on other sites

dags för lite suddiga bilder , var ett tag sedan jag fota nu

men spjällhus och ic + kylare börjar få en bestämd plats.

nästa steg är att dämparna skall komma för att göra pushrodd vipporna på "riktigt"

bild DELETE QUOTA

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

tb

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

54t5

Share this post


Link to post
Share on other sites

:thumbup: Kul att se att arbetet går framåt! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saabs motorer i bakhjulsdrivna bilar är fan sååå trevligt...

Asconan rörde riktigt bra på sig med 0.8-0.9 bar laddtryck å lite annat program  :D

Å den väger ju andå 1200kg+ med mig i..

Kan ju bara tänka mig hur en närmare 500kg lättare Locost/Seven kommer att gå...

Vill oxså bygga Locost med Saabmotor  :P

//Emil

Jag hade en Ascona Holiday med Turbomatad kortslagig Opel2.2l(bigblock) förut.

Laddade 1.4 bar genom Delorto45-or, skickade kraften via Getraglåda till en Cheva Monza axel, ganska roligt koncept det med.

Fast A-asconan är ju lite lättare, min vägde in på 980kg utan förare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EXD7:

Motor:

Just nu lutar det åt en Saab 9-5 2.3 Ltt, om jag inte kommer över 9000 CSE 2.0 Ltt motorn istället.

Låda: Opel omega 2.0 till och börja med.

Chassi: Standard med höjning 25 mm och diverse förstärkningar

Spindlar: Volvo 140

Bakaxel: Volvo 240 aut

Dämpare: Justerbara GAZ dämpare

Stolar: Cobra Roadster 7

Pedaler: Hängande

Övrigt som inte nämnts är förmodligen 240 ;)

Blev inte riktigt lika nogrann som LUPUS men ändå ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag åkte en runda till Borgholm med "team x" i torsdags kväll i hans locost.

Han kör med saab 9000 turbo och opel "getrag" från 2.2L motorn.

Vi diskuterade den lådan lite eftersom hans har börjat ge sej och låter

som ett litet krossverk typ hela tiden.

Jag kan säga att han är lite osäker på om det blir en lika dan igen eftersom

hållbarheten inte har varit den bästa och delarna till renoveringen av en sådan

getrag enligt "team x" är hutlöst dyr.

Det funkar nog bra med en sådan låda så länge man kör som folk

och inte plågar bitarna allt för bryskt.

I detta fallet så har nog iofs. en bit över kilot i laddtryck 4 puckad sinterlamell och tung

högerfot gjort sitt för att förkorta livslängden.

Överväg att fixa en adapterplatta och en riktigt kraftig växellåda som t.ex. en

Borg warner T-5 WC eller NWC om ni ska ha vridstarka saab motorer och samtidigt

plåga bitarna stenhårt. Byta växellåda om den rasar förefaller ju inte vara ett jobb

gjort på en "pissrast" nu när man sett va trångt det blivigt under huven och

hur tajt det är runt växellådan......

Edited by Arrowsmith

Share this post


Link to post
Share on other sites
Överväg att fixa en adapterplatta och en riktigt kraftig växellåda som t.ex. en

Borg warner T-5 WC eller NWC om ni ska ha vridstarka saab motorer och samtidigt

plåga bitarna stenhårt.

Borg warner T-5 WC eller NWC ? :blink:

Vad är det?

Jo man vill ju gärna att lådan håller från början, så du får gärna förklara ovanstående lite mera :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Borg-Warner T5 sitter på FORD sierra Cosworth samt Ford Mustang nyare samt andra jänk. lita tung kanske o klarar hur mycket som helst . ta t.ex. cosworth jag känner ingen som skjutit någon trots massa pulver.

titta på BMW 325t.ex. eller Volvo . din bil är lättare och nyttjar inte vridet på samma sätt som en tung.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Borg-Warner T5 sitter på FORD sierra Cosworth samt Ford Mustang nyare samt andra jänk. lita tung kanske o klarar hur mycket som helst . ta t.ex. cosworth jag känner ingen som skjutit någon trots massa pulver.

titta på BMW  325t.ex. eller Volvo . din bil är lättare och nyttjar inte vridet på samma sätt som en tung.

Intressant, hittade en på blocket för 4000:-

Men hur får man den på Saab motorn, passar adaptern till ford Typ 9 lådan tro? (måste dock vara för bra för att vara sant... )

Share this post


Link to post
Share on other sites

missade lite trådar här under... semestern ( föresten slut om 30 min ) ...

1, Henrik Nilsson

överge 9-5 motorn gå på 9000 , skall enligt säkra källor vara hållbarare vid trimm och med 9-5 motorn ger du dig in i en massa el problem ( T7 vill man inte sätta på en seven för mycket diagnos och luftmasse mätare så man får gå till T5 och då är man ju tillbaka på 9000....)

Hade jag inte haft motorn (9-5) före jag starta bygget hade det blivit 9000 eller 900 eller 9-3

2. Det där med lådan, om man inte har herrejösse breda slicks, sinter koppling och ingen som helst ryck utjämnare i drivlinan kanske lådan får problem men, jag tror att den vanliga opel lådan håller långt om man bara kör lagom stålle

Skall själv behålla båda hardy skivorna för att skona drivlinan ( "inga" peak laster ) och ha en "vanlig" 9-5 v6 disel lammel, skall enligt bra källor hålla för momentet och vara lite snällare vid ingreppet.

Det är ju antagligen rycken som knäcker lådan. Rent statisk kan vi ju inte få ner kraften från en Turbo motor i backen..... :wohow:

Att man sedan hittar en 2.0 låda för under 1000 lappen och en 2.2 diesel eller v6 för ca 4000-5000 är ju ganska ok om det är bolt on

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick min Opellåda för 500 :- :D ,skapligt pris va?

Caper ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fick min Opellåda för 500 :- :D ,skapligt pris va?

Caper  ;)

Min gick på 600 inklusive bussfrakt .....vinner jag då ? Du var väl och hämta din för minst en hundring ...hehe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fick min Opellåda för 500 :- :D ,skapligt pris va?

Caper  ;)

Min gick på 600 inklusive bussfrakt .....vinner jag då ? Du var väl och hämta din för minst en hundring ...hehe

Du vann :(

Caper :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
1.  överge 9-5 motorn gå på 9000...

2. Det där med lådan...

1. Done, fick en deal på 7000:- för en CSE motor med styrbox och sånt... så det blir nog den.

2. Lådan, blir en R25 eller R28, förmodligen R25 först och sen får vi se.

Tack för att du ryckte tillbaka mig i verkligheten ;)

MVH

Henke

Share this post


Link to post
Share on other sites
1.  överge 9-5 motorn gå på 9000...

2. Det där med lådan...

1. Done, fick en deal på 7000:- för en CSE motor med styrbox och sånt... så det blir nog den.

2. Lådan, blir en R25 eller R28, förmodligen R25 först och sen får vi se.

Tack för att du ryckte tillbaka mig i verkligheten ;)

MVH

Henke

2,0 eller 2,3 ?

Och det där med verkligheten föstod jag inte ;) bygger man seven så är man nog inte helt i kontakt med den, hade man varit det hade man nog köpt något som är klart.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2,0 eller 2,3 ?

Och det där med verkligheten föstod jag inte  ;)  bygger man seven så är man nog inte helt i kontakt med den, hade man varit det hade man nog köpt något som är klart.

2,0:an blir det.

Verkligheten: Att jag förmodligen inte kommer lyckas köra sönder en Opel låda ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite uppdateringar på vad som hänt senaste två månaderna ( jag har sommar förbud i garaget )

http://error.netilium.org/~lupus/Oktober2004/

EDIT/ glömde säga vad som gjorts:

intercooler, kyl, elvatten pump, insugs rör, pushrods med dämpare, vattens pumps ersättare i blocket, stötdämpare bak ,

Ovan nu mera placerade eller i allafall dit loppade i väntan på hel svets.

Pushrodden med Dämparna sattes i 0.95 som motion ratio med svagt stigande utväxling i sitt normal läge

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite uppdateringar på vad som hänt senaste två månaderna ( jag har sommar förbud i garaget )

http://error.netilium.org/~lupus/Oktober2004/

EDIT/ glömde säga vad som gjorts:

intercooler, kyl, elvatten pump, insugs rör, pushrods med dämpare, vattens pumps ersättare i blocket, stötdämpare bak ,

Ovan nu mera placerade eller i allafall dit loppade i väntan på hel svets.

Pushrodden med Dämparna sattes i 0.95 som motion ratio med svagt stigande utväxling i sitt normal läge

SNYYYYYYGGT! :thumbup: :thumbup:

Från vilken bil kommer intercoolern?

Share this post


Link to post
Share on other sites

>>Gripenland

Den IC:n kommer från GIK. ;) Sitter vad jag vet inte originalmonterad på nogon bilmodell.

>>Tobias

Kul att se att det går framåt! :wohow: Har du någon fiffig lösning på problemet med drivremmen till generatorn? Man måste ju ha rätt antal brythjul etc för att det skall fungera så jag har skaffat en servopump enbart för att kunna använda original drivrem.

Har för övrigt läst på STCS's forum att Saab tagit fram en kortare drivrem för 9-5 i samband med att de insett att ett av brythjulen var överflödigt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
>>Gripenland

Den IC:n kommer från GIK. ;) Sitter vad jag vet inte originalmonterad på nogon bilmodell.

>>Tobias

Kul att se att det går framåt!  :wohow: Har du någon fiffig lösning på problemet med drivremmen till generatorn? Man måste ju ha rätt antal brythjul etc för att det skall fungera så jag har skaffat en servopump enbart för att kunna använda original drivrem.

Har för övrigt läst på STCS's forum att Saab tagit fram en kortare drivrem för 9-5 i samband med att de insett att ett av brythjulen var överflödigt ;)

Lupus berättade för mig att på Autoprodukter i Trollhättan så tillhandahåller dom valfri längd på dessa remmar :thumbup: bra va!

Caper :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
>>Gripenland

Den IC:n kommer från GIK. ;) Sitter vad jag vet inte originalmonterad på nogon bilmodell.

>>Tobias

Kul att se att det går framåt!  :wohow: Har du någon fiffig lösning på problemet med drivremmen till generatorn? Man måste ju ha rätt antal brythjul etc för att det skall fungera så jag har skaffat en servopump enbart för att kunna använda original drivrem.

Har för övrigt läst på STCS's forum att Saab tagit fram en kortare drivrem för 9-5 i samband med att de insett att ett av brythjulen var överflödigt ;)

Lupus berättade för mig att på Autoprodukter i Trollhättan så tillhandahåller dom valfri längd på dessa remmar :thumbup: bra va!

Caper :D

Remmen är kanske inte helt valfritt (önske tänk) men de har en hel massa remmar och de går efter mm längd så jag hade faktiskt 3 st att välja på inom vad min spännare klarar av. (Tog den kortaste).

Kan även medela att Momentum spåret är kört , då de inte får sälja remmar med den "ribbningen" som bilar har , där hade det annars funnits ett mycket bar utbud.

Skulle tro att micro eller liknande har samma annars är det väl bara att slå en signal till ovan.

'

IC:n är från GIK köptes begagnad till rätt pris på något forum , görs inte längre , finns även i en lite större och lite mindre modell ( tror Wackt har den mindre )

Share this post


Link to post
Share on other sites
IC:n är från GIK köptes begagnad till rätt pris på något forum , görs inte längre , finns även i en lite större och lite mindre modell  ( tror Wackt har den mindre )

Stämmer bra det.... min är 150x200 mm i cellpaketet. Din är väl 200x200 då kan jag tänka mig sen finns det en som är 250x200 också. Trevliga intercollers det här, smidiga mått och rätt grova anslutningar samt gjutna gavlar.

Kul och se att det händer lite i ditt garage ! Har jag vägarna förbi så hör jag av mig igen för ett nytt studiebesök !

Share this post


Link to post
Share on other sites
IC:n är från GIK köptes begagnad till rätt pris på något forum , görs inte längre , finns även i en lite större och lite mindre modell  ( tror Wackt har den mindre )

Stämmer bra det.... min är 150x200 mm i cellpaketet. Din är väl 200x200 då kan jag tänka mig sen finns det en som är 250x200 också. Trevliga intercollers det här, smidiga mått och rätt grova anslutningar samt gjutna gavlar.

Kul och se att det händer lite i ditt garage ! Har jag vägarna förbi så hör jag av mig igen för ett nytt studiebesök !

Jepp 200 modellen är det jag har , 250 hade varit helt optimla för plats. Men det får duga

Besok är det bara att pingla om så jag är hemma, hoppas få den på egna ben (däck) inom 2-3 veckor

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förresten - vad är det för vattenpump du använder? Ser smidigt ut! :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Förresten - vad är det för vattenpump du använder? Ser smidigt ut! :thumbup:

Pumpen är fin men dyr :( ca 2100 kr . :blink:

Enda anledningen är att jag blev tvungen att skaffa en är at det blev omöjligt med styrningen med orginal pumpen. Vatten pumpen var tvungen att gå ...

fördelen är väl att man förhoppningsvis klarar sig med ett lite mindre kyl (teoretiskt) och faktiskt sparar några hästar ur motorn som går att lägga på bakhjulen ( som om jag inte hade förmånga från början )

Fakta finsn på http://www.daviescraig.com.au/main/display.asp?pid=8

köpte min på Dalhems , med saab turbo klubb rabbaten så blev priset bara någon hundring dyrare än beställa från england.

OBS, egentligen tillkommer det en styr box för ytterligare nästan 1000 spänn men jag skall antingen styra den med gammla hederliga relän och spännings delning eller få en el gubbe här på jobbet att löda i hop en PWM styrning.

(eller bita i det sura och köpa....men det får i så fall bli när allt annat är klart )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stooor försening på ingång........(eller snarare kan den kallas jag vägrar åka volvo 740 i sommar för 7:an inte blir klar)

Kan nog ta ett tag tills det kommer något nytt här om 7:an

Skall pyssla om denna OPEL under våren men sen jxxxx blir det fart igen , jag lovar

EDIT bild delete pga mb tak

Edited by LUPUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×