Jump to content

Robban

Forumdeltagare
  • Posts

    14
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1,269 profile views
  1. Jag vill vara med ! SAAB-Locostbyggare ! Mvh Robert
  2. Hej ! Kan man TIGa med vanlig tråd i Gjutstål eller ska man ha en speciell tråd för detta material, typ gjutjärnstråd ? Mvh Robban
  3. Hej ! Jag har pluggat,,,men det är snyggare om man svetsar igen och slipar av.
  4. Vill svetsa igen ett nippelhål i bromsoket med TIG. Ska man förvärma till ca 200,eller kan man svetsa kallt. Någon som vet ? MVH Robban
  5. Hej ! Köpte min 1995 2.0T motor med kabelhärva o trionicbox för 5000kr på skroten. Den saknade startmotor,generator o turbo. Så att betala ca 7500kr för en helt komplett motor är skäligt. Skrotengubbar är tyvärr som torghandlare,man måste pruta lite ! Kolla på www.bildelsbasen.se Mvh Robban
  6. Jag klöv oken tog ut kolvarn och borra en extra kanal ! Samt svetsa igen toppen på en nippel. Blev ju skitbra :-D Så nu har man singelrör på fram-oken! Nu slipper jag pröjsa T-kors och små rör mm Samt att det ser bra ut. "Locost" Robban
  7. Hej ! Har problem med att det finns 2st bromsledningar på varje 140 ok framtill. Finns det 140-240 ok som passar med bara 1st bromsledning. Har lämnat in bak oken på Kemisk förnickling och Skulle ha lämnat in fram oken också med det är ju skitfult med dubbla ledningar. Vore tacksam för svar ! Mvh Robban
  8. Var köper man T-kors till bromsledningar
  9. Klart att det går ! Jag är för övrigt ingen SAABexpert och kan inte alla motor o växellåde Alternativ som finns. Jag delar bara med mig av egna erfarenheter ! Det kanske inspirerar någon ! Mvh Robban
  10. Tjenare Lupus !!! nu är man i gång igen med bygget. Bodde hela helgen i garaget ! Opellådan är ju lite fetare än en volvo dito så jag har jobbat som attan med att få motor o växellåda så långt bak som möjligt. Detta innebar ju att vinkelkapen åkte fram ;) Trodde först på fullaste allvar att jag skulle slippa kapa upp chassit runt lådan! Chassit står nu på alla 4a och chassi, motor+växellådefästena är klara. Man börjar bli som en tyngdlyftare,,jag vänder bilen och ställer den på högkant med handkraft då jag svetsar under bilen,,,huuua !!! tungt som attan när bakaxeln och däcken sitter på. Va ute och burna lite med min andra SAAB ihelgen .(satte dit 2 nya dumpar på den elakingen i fredagskväll) en av dom andra 2 hade gått sönder efter mindre än 200mil Fy fan va den går ,,upp till 110km/t med burnande däck sen fäster det och man åker nästan av vägen :) Den ska för övrigt få sig en omgång färg +lack runt jultider. Tomten är snäll i år ! Tips till intresserade som vill bygga med SAAB motor i Super7: 1995 års 900, 2L turbo motor 1995-96 Opel Omega eller Caravan 5speed växellåda man ska ha. SAABs stora svänghjul o koppling från 9-5an ( detta bygger ut exakt mot växellådans u-lager ,,diffen är försummbar med endast ca 1-2mm. Mycket mätande blev det men resultatet blev lysande ! Bara fabriksprylar och inget knåpande med distanser. Lupus !!! 240nm i våra lådor,,har du tänkt på att förstärka chassit med kraftig plåt runt växellådan ,jag tänker köra med tjock plåt runt lådan så dreven håller sig utomhus. Ska fotografera lite och lägga upp på nätet om några veckor så alla kan spana in bygget. Mvh Robban
×
×
  • Create New...