-
Posts
1,127 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
115
Kjelland28 last won the day on February 12
Kjelland28 had the most liked content!
Reputation
708 ExcellentAbout Kjelland28
- Birthday 06/03/1965
Profile Information
-
Kön
Kille
-
Plats
Mariestad
-
Interests
Det mesta inom teknik samt lite blandat annat
Profile Fields
-
Namn
Kjell Andersson
-
Ort
Mariestad
-
Locost-status
Bygger locost
-
Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex.
-
Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂
-
Hur ska man placera kuggstången för att det ska bli så bra som möjligt med 140 spindel. Ska den ligga bakom eller framför linjen mellan styrarmsinfästningarna ? I nu läget ligger jag kanske 20 mm bakom och jag har negativ Ackermnann
-
Lättning och balansering av ett befintligt svänghjul?
Kjelland28 replied to Göran Nilsson's topic in Motor & växellåda
Alla motor renoveringsfirmor borde kunna fixa det eller peka på nån som kan. -
Anmälan Kinnekulle 2024. Matkväll fredag 2/8, bandag lördag 3/8
Kjelland28 replied to Jari's topic in Evenemang och träffar
1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. 7. 8. 9. 10. -
Hur långt slag behöver du ? Jag köpte en quick rack till en mini 2,2 rattvarv slag 100 som i min kortade version blev slag 140 och ca 3 rattvarv minispares i UK detta var innan brexit eftersom jag skulle ha min framför axeln så tog jag en RHD och vände upp och ned kostar 110 Pund inkl vat plus frakt idag . jag gav 70 då. jag kortade min, gängan i stången är 9/16 och staget är 7/16 i ytteränden. https://www.minispares.com/product/Classic/Steering/Racks/Quick/C-AJJ1570.aspx?180205&ReturnUrl=/shop/classic/Steering/Racks.aspx|Back to shop
-
Ackerman är När dina styrarmars anslutningspunkter för kuggstången ligger på den streckade linjen. I bildexemplet så har man kuggstången bakom axeln i ditt fall så har du kuggstången framför axeln men dina anslutningspunkter måste ända ligga på en förlängd streckad linje vilket med 140 spindlar är omöjligt. har inte hört nåt om att SFRO skulle gnälla på det. Bumpsteer däremot är nåt dom inte gillar.
-
Brottarservo 😀
-
Du kanske kommer upp med den på bandagen ? 😀
-
Vad får du för räckvidd 😀
-
Det finns ju inte så mycket att göra åt ackerman problemet, du kan flytta kuggstången lite fram och tillbaka för att göra skillnaden så liten som möjligt men där tar möjligheterna slut tyvärr. Alla bilar med kuggstången framför axeln borde lida av detta problemet
-
För tydlighets skull en strypning behövs bara om man suger från vevhuset till insuget efter förgasare eller spjällhus på bilar utan lambdamätare eller med förgasare. Detta för att minska mängden luft som inte passerar förgasarna och som magrar ur bränsleblandningen. blir förmodligen inget problem med insprutningsmotorer så vida man inte kör med luftmassemätare. Har ingen direkt erfarenhet av trycksatta motorer så som Morty skriver så behöver man nån sort undertryck samtidigt som man inte vill att det ska påverka bränsle-luft blandningsförhållandet. Har man övertyck kommer det troligtvis resultera i skjutna packboxar på veven och annat tråkigt.
-
Vet inte om det är relevant men på t ex. en volvo B20, jo jag vet inte samma motor men ändå, så går luftflödet från luftfiltret till ventilkåpan genom olje påfyllningslocket, ner genom motorblocket till vevhusventilationen och sen via slang in i insugningsröret genom ett jäkligt litet hål, 2mm, för förbränning av vevhusgaser. kopplar du vevhusslangen till luftfiltret så blir det nog ett för stort luftflöde från blocket dit som då för med sig olja. Som alternativ kan du ju prova att montera en strypning på slangen ner till ca 2 mm och sen kolla om det fortfarande suger med sig olja. Man skulle också kunna tro att det skulle kunna suga ner friskgas förbi kolvringarna och du har för stort undertryck i vevhuset.
-
Det enklaste sättet att växla utan att koppla brukar ju inbegripa att man samtidigt med växelbytet bryter tändningen ett par millisekunder strax innan man trycker i nästa växel. Inget jag har nån erfarenhet av.
-
En bra början är att köpa en mondeo rep handbok Biltema eller haynes eller kanske båda