Matz Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 Hej. Fick en fråga av en kompis pappa angående släpvagnsvikter på hans Skoda Octavia. Han själv har BE-kort så det är inga större problem men frun i huset ha det ej. Bilen har en "Max Släpvagnsvikt" som är lägre än "Släpvagns Maximala Totalvikt vid B-behörighet". Se nedan: Max släpvagnsvikt, kg: 1400 Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650 Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530 Frågan är vad som sätter begränsingen till 1400kg, är det vad kroken klarar av eller är det vad biltillverkaren tycker att bilen klarar av? Gubben har en bekant(oxå men en Octavia) som tydligen(säger han) hade bytt dragt till ett med högre(1700kg) "max dragvikt" och där igenom ökat "Max släpvagnsvikt" på bilen och då helt plötsligt fått dra 1530kg på sitt B-kort! Kan detta stämma? Någon som har några erfarenheter eller tankar om detta?? Quote
sorin Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 (edited) Kanske jag kan ha fel men jag tror att gubbens bekant snackar goja . Det är väll biltillverkaren inte krok tillverkaren som sätter de begränsningarna . Eller ? Sorin Edited January 8, 2012 by sorin Quote
sorin Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 (edited) opss dubbel post Edited January 8, 2012 by sorin Quote
Antas Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 (edited) För att få köra med "vanligt" körkort får släpets totalvikt inte överstiga dragfordonets tjänstevikt. Oavsett hur mycket dragfordonet får dra gäller regeln ovan. Den sammanlagda totalvikten av dragfordon+släp får ej överstiga 3500 kg, över den vikten krävs flera bokstäver på körkortet. Om Gubben besiktigar om dragfordonet och får det godkänt för 1700 kg gäller fortfarande regeln att "släpets totalvikt inte överstiga dragfordonets tjänstevikt" och i detta fall ger det totalvikt på släpet 1530 kg. OBS! Om nybesiktningen kräver tyngre dragkrok, andra förstärkningar eller annat kan dragfordonets tjänstevikt bli högre och ger då högre totalvikt på tillåtet släp. OBS 2! Beakta vad fordonstillverkaren tillåter dvs CE-märkningen!!!! Antas Har hela alfabetet på körkortet! Edited January 8, 2012 by Antas Quote
cealm Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 -- Det är väll biltillverkaren inte krok tillverkaren som sätter de begränsningarna --- Jajmen, det är bilfabrikanten som föreslår dragvikt enligt sina beräkningar och som Transportstyrelsen sedan godkänner. Min V8-bil har 900kg som tillåten dragvikt. Dessa 900kg angav jag både i SFRO-pappren och sedan till SBP vid regbes. Det blev som tänkt, 900kg. Alla Sevenbilar har väl dragkrok? Quote
Antas Posted January 8, 2012 Posted January 8, 2012 (edited) Visst är det så men ibland kan tillverkaren godkänna att fordonets max släpvikt ökas. Då kräver fordonstillverkaren att dragkrok och förstärkningar godkända och angivna av fordonstillverkaren monteras. Detta är viktigt eftersom det är fordonstillverkaren som är ansvarig för typgodkännandet (CE), om man gör egna förändringar på fordonet t.ex. monterar ej godkänd anordning så överensstämmer ej fordonet med CE-godkännandet. I detta fall blir ansvarsbestämmelserna mycket besvärliga. Nordiska skadestånd var före EU-anslutningen rent ut sagt bedrövliga, efter EU-anslutningen har den/de skadelidande ett betydligt bättre skydd. Svenska och Nordiska skadestånd kunde före EU anslutningen uppgå till futtiga 1000(SEK) lappar men efter anslutningen miljonbelopp. Ni som har egna företag, se för helve....till att ni säljer ENBART CE godkända produkter!!!!! Antas CE-märkt av ett långt yrkesliv. Edited January 8, 2012 by Antas Quote
Matz Posted January 8, 2012 Author Posted January 8, 2012 Tack för alla svar, mycket kunskap i detta forumet!! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.