Jump to content

Släpvagnsvikter för personbil.


Matz

Recommended Posts

Hej.

Fick en fråga av en kompis pappa angående släpvagnsvikter på hans Skoda Octavia.

Han själv har BE-kort så det är inga större problem men frun i huset ha det ej.

Bilen har en "Max Släpvagnsvikt" som är lägre än "Släpvagns Maximala Totalvikt vid B-behörighet".

Se nedan:

Max släpvagnsvikt, kg: 1400

Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530

Frågan är vad som sätter begränsingen till 1400kg, är det vad kroken klarar av eller är det vad biltillverkaren tycker att bilen klarar av?

Gubben har en bekant(oxå men en Octavia) som tydligen(säger han) hade bytt dragt till ett med högre(1700kg) "max dragvikt" och där igenom ökat "Max släpvagnsvikt" på bilen och då helt plötsligt fått dra 1530kg på sitt B-kort!

Kan detta stämma? Någon som har några erfarenheter eller tankar om detta??

Link to comment
Share on other sites

Kanske jag kan ha fel men jag tror att gubbens bekant snackar goja . Det är väll biltillverkaren inte krok tillverkaren som sätter de begränsningarna . Eller ?

Sorin

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

För att få köra med "vanligt" körkort får släpets totalvikt inte överstiga dragfordonets tjänstevikt.

Oavsett hur mycket dragfordonet får dra gäller regeln ovan.

Den sammanlagda totalvikten av dragfordon+släp får ej överstiga 3500 kg, över den vikten krävs flera bokstäver på körkortet.

Om Gubben besiktigar om dragfordonet och får det godkänt för 1700 kg gäller fortfarande regeln att "släpets totalvikt inte överstiga dragfordonets tjänstevikt" och i detta fall ger det totalvikt på släpet 1530 kg. OBS! Om nybesiktningen kräver tyngre dragkrok, andra förstärkningar eller annat kan dragfordonets tjänstevikt bli högre och ger då högre totalvikt på tillåtet släp.

OBS 2! Beakta vad fordonstillverkaren tillåter dvs CE-märkningen!!!!

Antas

Har hela alfabetet på körkortet!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

-- Det är väll biltillverkaren inte krok tillverkaren som sätter de begränsningarna ---

Jajmen, det är bilfabrikanten som föreslår dragvikt enligt sina beräkningar och som Transportstyrelsen sedan godkänner. Min V8-bil har 900kg som tillåten dragvikt. Dessa 900kg angav jag både i SFRO-pappren och sedan till SBP vid regbes. Det blev som tänkt, 900kg. Alla Sevenbilar har väl dragkrok?

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så men ibland kan tillverkaren godkänna att fordonets max släpvikt ökas. Då kräver fordonstillverkaren att dragkrok och förstärkningar godkända och angivna av fordonstillverkaren monteras. Detta är viktigt eftersom det är fordonstillverkaren som är ansvarig för typgodkännandet (CE), om man gör egna förändringar på fordonet t.ex. monterar ej godkänd anordning så överensstämmer ej fordonet med CE-godkännandet. I detta fall blir ansvarsbestämmelserna mycket besvärliga. Nordiska skadestånd var före EU-anslutningen rent ut sagt bedrövliga, efter EU-anslutningen har den/de skadelidande ett betydligt bättre skydd. Svenska och Nordiska skadestånd kunde före EU anslutningen uppgå till futtiga 1000(SEK) lappar men efter anslutningen miljonbelopp. Ni som har egna företag, se för helve....till att ni säljer ENBART CE godkända produkter!!!!!

Antas

CE-märkt av ett långt yrkesliv.

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...