Jump to content

Fråga ang. montering av bränslepump


Recommended Posts

Nu, efter att jag har monterat min bränslepump, så har jag läst att den ska egentligen ligga under lägsta nivån i bränsletanken. Hur noga är det egentligen? Jag har provat köra pumpen (en Bosch 044) för att kolla efter läckor i systemet, men jag tyckte det fungerade bra. Jag är inte så sugen på att bygga om pump/filter/slangar osv. Frågan är ju om det kortar livslängden på pumpen eller nåt? I dagsläget sitter den i överkant på bränsletanken, ca.20cm från tankens botten.

Synpunkter mottages med tacksamhet!

Link to comment
Share on other sites

Nu, efter att jag har monterat min bränslepump, så har jag läst att den ska egentligen ligga under lägsta nivån i bränsletanken. Hur noga är det egentligen? Jag har provat köra pumpen (en Bosch 044) för att kolla efter läckor i systemet, men jag tyckte det fungerade bra. Jag är inte så sugen på att bygga om pump/filter/slangar osv. Frågan är ju om det kortar livslängden på pumpen eller nåt? I dagsläget sitter den i överkant på bränsletanken, ca.20cm från tankens botten.

Synpunkter mottages med tacksamhet!

Pumpen skall sitta på lägsta punkt - den får inte gå torr..

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Pumparna brukar suga dåligt men trycka bra.

Om du har pumpen ovanför lägsta bränslenivån i tanken så kommer den att pumpa bra tills bränslenivån har sjunkit till jämnhöjd med pumpens inlopp. Antag att bränslepumpen sitter på halva tanknivån då får du problem när nedre halvan av ska pumpas ur.

Du får också problem när tanknivån ligger under pumpen eftersom du inte får något "självtryck" in i pumpen. När du slår av motorn (=bränslepumpen) rinner bränslet tillbaka till tanken från pumpens inloppsida. Pumparna brukar ha svårt att börja pumpa om det inte finns bränsle på inloppsidan och kommer därför att pumpa torrt (skärningsrisk!).

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ingen aning om detta och satte min pump stående halvvägs upp på tanken men suget ur absoluta botten. Kört 2 säsonger med orginal Sierra pump och har inte upplevt problem men nu kanske man får tänka om.

Kul att lära sig nya saker - inte kul att bygga om, men sån't är livet - gör om gör rätt. Lika glad för det är jag.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Japp, jag har fått göra om massor med saker på min under byggtiden, och nu är det ännu mer när man skall in med ny motor. Varför inte passa på att optimera med en korrekt monterad pump?

Jag har kört med Sierrans orginal insprutningsfilter och hade tänkt att fortsätt med det, det kan vara placerat på annan plats eller hur? Det är ju bara pumpen som bör vara under tankens lägsta nivå. Filtret sitter ju på trycksidan av pumpen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...