rstking Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Nu, efter att jag har monterat min bränslepump, så har jag läst att den ska egentligen ligga under lägsta nivån i bränsletanken. Hur noga är det egentligen? Jag har provat köra pumpen (en Bosch 044) för att kolla efter läckor i systemet, men jag tyckte det fungerade bra. Jag är inte så sugen på att bygga om pump/filter/slangar osv. Frågan är ju om det kortar livslängden på pumpen eller nåt? I dagsläget sitter den i överkant på bränsletanken, ca.20cm från tankens botten. Synpunkter mottages med tacksamhet! Quote
kengren Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 Nu, efter att jag har monterat min bränslepump, så har jag läst att den ska egentligen ligga under lägsta nivån i bränsletanken. Hur noga är det egentligen? Jag har provat köra pumpen (en Bosch 044) för att kolla efter läckor i systemet, men jag tyckte det fungerade bra. Jag är inte så sugen på att bygga om pump/filter/slangar osv. Frågan är ju om det kortar livslängden på pumpen eller nåt? I dagsläget sitter den i överkant på bränsletanken, ca.20cm från tankens botten. Synpunkter mottages med tacksamhet! Pumpen skall sitta på lägsta punkt - den får inte gå torr.. kenneth Quote
Antas Posted January 7, 2012 Posted January 7, 2012 (edited) Pumparna brukar suga dåligt men trycka bra. Om du har pumpen ovanför lägsta bränslenivån i tanken så kommer den att pumpa bra tills bränslenivån har sjunkit till jämnhöjd med pumpens inlopp. Antag att bränslepumpen sitter på halva tanknivån då får du problem när nedre halvan av ska pumpas ur. Du får också problem när tanknivån ligger under pumpen eftersom du inte får något "självtryck" in i pumpen. När du slår av motorn (=bränslepumpen) rinner bränslet tillbaka till tanken från pumpens inloppsida. Pumparna brukar ha svårt att börja pumpa om det inte finns bränsle på inloppsidan och kommer därför att pumpa torrt (skärningsrisk!). Edited January 7, 2012 by Antas Quote
vedde Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Jag hade ingen aning om detta och satte min pump stående halvvägs upp på tanken men suget ur absoluta botten. Kört 2 säsonger med orginal Sierra pump och har inte upplevt problem men nu kanske man får tänka om. Kul att lära sig nya saker - inte kul att bygga om, men sån't är livet - gör om gör rätt. Lika glad för det är jag. /Fredrik Quote
Antas Posted January 13, 2012 Posted January 13, 2012 Betrakta "göraomandet" som optimering och en del av nöjet att bygga bil. Antas Professor i "göraomande". Quote
Thomas Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 En pump har svårare att suga än att trycka så även om det skulle funka så tappar man i kapacitet på pumpen. Quote
vedde Posted January 14, 2012 Posted January 14, 2012 Japp, jag har fått göra om massor med saker på min under byggtiden, och nu är det ännu mer när man skall in med ny motor. Varför inte passa på att optimera med en korrekt monterad pump? Jag har kört med Sierrans orginal insprutningsfilter och hade tänkt att fortsätt med det, det kan vara placerat på annan plats eller hur? Det är ju bara pumpen som bör vara under tankens lägsta nivå. Filtret sitter ju på trycksidan av pumpen. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.