Jump to content

BMW e46 framvagn


Bengt Norell

Recommended Posts

Jag har sett en locost här i forumet som använt framspindlar och bärarm från e36, där hade byggaren placerat coilovern i ett fäste uppe på bärarmen. undre spindelleden var bytt till en 140 led så det problemet var löst men det jag undrar över detta med fjäderplaceringen. Bärarmen är en gjuten historia i väldans kraftigt gods men eftersom det är en Mc-Person är det inte alls tänkt att bärmen skall ta upp någon last där fjädern hamnar. Bilen är besiktigad och godkänd men jag undrar ändå över hur SFRO resonerar, är det ok även med en tyngre bil? e46 spindeln är smidigare och jag tror att bärarmen är tillverkad i alu är det ok att använda den också på samma sätt?

Hälsningar

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Bärarmen är förmodligen en smidd del men visst kan man diskutera om det är lämpligt att belasta den med bilens tyngd. En lätt Seven som kanske får ett axeltryck fram på 500 kg är det förmodligen inga problem men men det beror ju också på hur bärarmen ser ut.

Spontant sett skulle jag rekommendera en nykonstruerad rörbärarm som man vet är konstruerad för att hantera lasterna. Speciellt när du pratar E46 och aluminiumbärarm.

Alternativt kan man ju se till att fjädern sitter på övre bärarmen, via pushrod till exempel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått hem spindlar/lagerhus till en e36. Skall ni köpa BMW delar till e36 o e39 kan jag varmt rekommendera Fiddes garage utanför Ulricehamn, billiga priser och snabb leverans, Han tar bara en bråkdel av priserna på ex. Bildelsbasen.

Nu till mitt nya problem, fästet för undre spindelleden sitter förskjuten bakåt i förhållande till fästet för fjäderbenet. nån som fattar? Alltså, man kan tänka sig att fästet för fjäderben, centrum på spindeltappen och undre spindelleden skulle bilda en rät linje men så är det alltså inte.

För att få till caster, skall man helt kallt fästa spindeln så fjäderbensfästet lutar sina grader bakåt och sedan får undre leden hamnar där den är?

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

post-36-0-54595900-1324230772_thumb.jpg

Jag har gjort ett försök att lägga in ett par bilder, dels på spindeln så det kanske går att begripa vad jag funderar över. Fjäderbenet sitter alltså i det översta fästet och de skruvhål som bilda en triangel med fästet, och sedan sitter som sagt undre spindelleden förskjuten till vänster.

Jag har också lagt in en bild på en av juster-skruvarna till e39 bakvagnen. Skruven sitter i ett avlångt hål med klackar i ändarna som brickan passar emellan, rörelsen blir ca 7 mm. Den här skruven är 14 mm i diameter och den kan säkert vara till nytta på många ställen om man vill slippa att shimsa.

/ Bengt

post-36-0-65712900-1324230757_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Caster är ju lutningen på linjen genom övre och nedre spindelled. Om man inte har axeltappen på den linjen är det som att ha "försprång" (som på en motorcykelgaffel), det påverkar hjulets återstyrning.

Hur själva spindeln lutar spelar egentligen inte så stor roll men styrarmen följer ju med och det kan spela in på var man får plats med styrväxel etc.

Ett bra grundläge är förmodligen att kopiera BMWs geometri.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på att kolla upp hur fjäderbenet lutar på BMW´n, och det känns naturligtvis rimligt att om jag hänger upp spindeln i samma lutning som orginal så skall det funka, det som bekymrar mig är att inte veta varför geometrin ser ut som den gör, risken att göra fel ökar om man inte förstår vilka mått som är kritiska.

Frågan är om det kanske är säkrare att använda den upphängning jag tänkte från början, nämligen Jaguar XJ -88, problemet med den är att scrubmåtet blir 56mm vid ET 30, som är ekerfälgarnas offset. I SFRO boken nämns ju inte Jaguarens framvagn med nån större entusiasm, men frågan är om inte det är de äldre Jaguarerna med symetriska länkarmar.

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

BMWs konstruktion har säkert flera "bottnar". Min egen spaning är att man valt ett fjäderben som lutar mycket bakåt för att få ned totalhöjden (så man kan ha låg huv), kanske också för att det är en fördel att få övre infästningen av fjäderbenet nära torpedväggen där karossen är styvare.

BMW brukar dessutom ha vinklar som gör att man får hyfsad styrradie även med rätt lågt ET på fälgen.

56 mm är väl ingen "bra" styrradie, men beroende på däcksbredd och vikt över framaxeln kan det vara helt okej. Ekerfälgar låter ju som att det inte är tokbreda däck kanske?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för att Du engagerar dig, det uppskattar jag verkligen!

Vikten över framaxeln blir lägre, fälgbredd 5,5tum och ET kommer isf att vara samma som orginal på Jaggan, så geometrin på den skulle kunna bli precis som engelsmännen tänkte sig. Det kanske trots allt skulle vara ett säkrare alternativ än BMW. Dessutom kan jag använda Jaggans länkarmar och slipper undan det byggbekymret.

/ Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...