Berne Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Jag har haft en läcka från min bakaxel ett tag och nu har jag hittat felet. Det är en spricka på baksidan, högst upp. Kan man svetsa den så att det blir tätt? Behöver jag isåfall plocka bort diffen eller kan man laga den ändå? Vilken svetsmetod blir bäst? Eller ska jag skrota den och montera en annan axel? Det vill man ju helst slippa för det är mycket mer jobb med alla fästen för bärarmar osv. Bilden är tagen uppifrån. Hoppas nån kan hjälpa mej med detta problem. Quote
Thomas Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Om det är det jag ser så kan di tvätta rent med aceton eller liknande och slipa rent o ev V-foga lite lätt men inte köra igenom och så miga ihop det med ganska bra med ström på. Men knacka på det först så det inte är tunt gods där. Det kan ju vara tunnplåt och som har rostat genom åren och då är det lätt att det blir värre når man svetsar. I sådant fall ser jag 3 möjligheter 1 Hårdlöda eller mjuklöda 2 plasta 3 byta axel Thomas Quote
Berne Posted November 13, 2011 Author Posted November 13, 2011 Tack för svaret, Thomas. Jag börjar med att slipa och tvätta får vi se vart det tar vägen. Quote
therealpinto Posted November 13, 2011 Posted November 13, 2011 Jag tror att det där egentligen är en rostskada. Förmodligen är det tunt på hela ovansidan där bromsröret legat i 40 år, det brukar samlas allehanda saker där som binder fukt och ger grogrund för rost. Det är sällan "strukturellt" men ska man laga ordentligt brukar man behöva ta ur diffen för att kunna slipa rent ordentligt. Ett alternativ är förstås att täta med kemisk metall tills man orkar/hinner plocka isär allt. /Gustaf Quote
Berne Posted November 14, 2011 Author Posted November 14, 2011 Det får bli kemisk metall så jag kan ombesiktiga i höst. i vinter tar jag bort axeln och gör en riktig lagning alt. byter ut den. Tack för goda råd. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.