Arne k Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Jag har en rent ny motor och växellåda. Hur länge eller hur många mil skall man köra innan byter olja? Motor Opel 2.0 16 v. Växellåda quiefe rally låda. Quote
Pac Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 (edited) En motor behöver ett litet mått av slitage för att bli tät. Med dagens oljor kan det vara svårt att åstadkomma och resultatet blir poleringar istället för riktiga slitytor, så de skall inte ha för "fin olja" de första milen. Oljor är en veritabel djungel och inget att ta lätt på. Det bästa rådet du kan få är att kontakta de som byggt motorn och lådan och fråga. Edited November 12, 2011 by Pac Quote
Thomas Posted November 12, 2011 Posted November 12, 2011 Har den stått med olja i många år så byt den mot ny. Du kan köra 100 mil med en mineralolja och inte varva för högt.sedan byta till bättre mineral eller halv eller helsyntet om du vill. Jag har provat många oljor genom åren och likaså med Dutton som jag har XE motor i. Och jag måste säga att Quaker State Performance racing 20W/50 är en mycket prisvärd olja. Jag kör på den nu efter att provat en massa andra. Den är mineral och mycket "hal" och är väl tillräcklig. Eftersom man bara kör på sommaren så är det ingen fara med viskositeten. Jag byter efter 200-300 mil.Fast det är helt onödigt. med mina ca 500 mil per år så hade en gång per år räckt. Opel rekommenderade en 10W/40 SG till dem men klart det var -80 talet. Quote
Henriksvantesson Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Körde ca 150 mil med mitt turbo bygge innan jag bytte. Körde då på OKQ8as halv syntet. Bytte sedan till mobil 1 helsyntent 10w40! Quote
Thomas Posted November 16, 2011 Posted November 16, 2011 Miller har inkörningsolja. http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Systems/Oils/Oils.htm säljes i sverige av MCBlarsson http://www.mcblarssonab.com/?category_id=12&item_id=clrunninginoil Quote
Recommended Posts