Arne k Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Jag har dubbla 45 på min motor. När jag kollade tändsiften så var två rent sotiga och dom andra helt rena. Förgasaren matar två stift var. Var ligger felet tro? Är den ena fel inställd? Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 (edited) Tillhör stiften samma förgasare? och samma bestyckning o flottörnivå på bägge? Om det är det så kolla dina tomgångsblandningsskruvar och synkroniseringen mellan dem. Den som är sotigare kan gå med sojället mer stängt än den andre. Edited November 5, 2011 by Thomas Quote
cealm Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Kanske en omöjlighet men om du skiftar förgasare och kör med motorn och de stift som är rena blir sotiga då är det i alla fall klart att förgasaren är "boven" på ett eller annat sätt och inte något annat på motorn. Men det kanske inte ger något. Quote
Arne k Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Hej Thomas! Fan vad jag är glad i dag! Jag fick igång motorn för första gången i dag! Det blev ett nytt MBE Tändsystem. Dyrt men fan vad bra det är. Motorn går bra men dom är nog inte synkade som du skrev. Skall lämna i väg den till myggan så fixar han det. Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Är den ena mer stängd så får den inte in den luft den behöver till bränslet som sugs in.Det blir som Choke på den. Jaså ett spjong nytt? Var köpte du det? vilken modell Quote
Arne k Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Jag köpte den på Enem. Mycket bra att prata med. Det blev Mbe 9A4 som jag kan använda även till insprut om jag vill. Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Bra. Vad kostade det? har du gjort kabelstammen själv? Quote
Arne k Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Jag köpte allt. Programvara data (usb) Tändspole, databox,kabelhärva,lufttempgivare Allt kostade 14230Kr. Bara koppla in så startade motorn direkt. Det är så jag vill ha det! Nu blir det Gåsa middag med goda vänner Och firande att bilen är kör klar! Jippi :hypocrite: :prop: :prop: :) Quote
Thomas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Gott. Skönt, nu har du den modernaste versionen och den hänger med långt o länge. Min är väl 15-20 år gammal och skulle vilja ha en 9A4 jag med. Kör du med coilpack? = utan fördelare. Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Ja det gör jag! Ingen fördelade. Jag gjorde en adapter med en hylla där jag mont tändspolen som jag sedan satte där fördelaren sugit. Vet du var jag kan skaffa en ljuddämpare som inte hörs för mycket. Den jag har dämpar för lite. Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Ljuddämpare är svårt. Vid besiktning så kan man montera insats som man klär in med lite isolering/stålull.Den jag har nu äe en sådan som vänder 2ggr inne i ljuddämparen. Turbodämpare.Den är urbränd nu så den låter mer. Apples dämpmaterial brukar tåla hög värme. Jag ska nog köpa en Apple Slimlong nästa gång. troligen i vinter. Man kan rent generellt säga att en ljuddämpare med större volym dämpar bättre än en med liten volym.Plats är en bristvara på våra bilar. Mitt avgassystem går inte utanför karossen utan bara under den. Men om du har ditt utanför på sidan så kan du ha en ljuddämpare där och sedan kan du gå under bakaxeln och sätta en slutljuddämpare. När jag SFRO bullerprov så var det en med en 7:a där som hade pluggat slutröret och sedan bara borrat ett hål på ca 8-10mm där avgaserna skulle ut. Han fick godkänt men den måste varit orkeslös.Men tyst. Jag kör också med coilpack. man kan glömma dyra fördelarlock o rotor. Jag svarvade en plugg med O-ring till fd fördelarhålet och har satt spolen där. Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Hej Igen! Jag har ljudämparen utan för karosen. Men har dragit en under bilen som jag skall ha vid besk. Får nog tillverka en själv senom det inte går att köpa. Kan man inte stoppa lite stålull in i ljuddämaren så länge? Nu har jag varit ute och provat bilen. Det gick nästan bra. Problem med kylningen. Jag skall försöka förklara hur jag har det, om det är fel tro! Vist sitter vatten pumpen i motorn!? Har pluggatröret där bak som skulle gå till värme elemntet. Slang till kylaren från termostaten, sen från kylaren till vatten pumpen. Sen har jag monterat en expansions tank som det går en slang ner till ett t-rör innan vatten pumpen. Det som hände var att när motorn blev varm så tryckets vattnet ut genom tanken exp tanken. Var ligger felet tro? Skall systemet vara helt slutet? Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Du ska inte plugga toppen i bakkant.där ska det gå till plaströret (om det finns kvar) eller om det är ersatt med annat rör.Det ska cirkulera i toppen och det går inte om du pluggat det. Ja pumpen sitter i motorn och drivs av kamremmen. ps. nu vet jag inte om du har äldre eller yngre kamdrivning. Den nyare yngre har självspänning av remmen når allt är injusterat men den äldre låser man med bult och kan få efterjustera. På den äldre är det noga att remmen inte blir för slak för då kan den kugga över. Man ska kunna vrida remmen 1/4 varv bara på det ställe som det är längst mellan kamhjulen. jag ska leta upp en ritning Vänta SBD har nog en jag kollar och länkar http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/Cooling_systems/Cooling_system.htm Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Det var en bra länk jag fick! Men något plast rör har jag inte. Då skall jag koppla ihop den främre slangen som jag har pluggat och expasiontanken innan vattenpumpen? Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 (edited) titta på ritningen. Du ska ha avluftning på toppen. på insuget vid 1:ans cylinder ovanför generatorfästet så är det en avluftning och den skall till expansionskärlet. är den stängd så står det luft kvar i toppen. sedan ska en från kylarens högsta punkt också gå till expkärlet. Jag antar att bak på pumpen har du en gummislang historia som är som ett hjärta? där ska en gå till kylaren och även en slang till bakkant på toppen och en till undersidan på insuget(har du den) (alla insug har inte det)..Och vidare ska en slang från botten på expkärlet(headertank) gå till nedre kylarslangen antingen nära pumpen eller nära kylaren. jag har min nära kylaren. Jag har även bytt till 82graders termostat. Och en termoswitch på kylaren som startar fläkten tidigare och jag kan även slå på den manuellt med str.brytare inne i bilen. Så där som det står heater kopplar du en slang till vattenpumpen avluftning nr 1 http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?t=16039 Edited November 6, 2011 by Thomas Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Tänk så lite man kan! jag har satt en plugg i det hålet som skall lufta toppen( insuget). Men nu trillade poleten ner tro jag! Jag har inget uttag på under sidan på insug. Jag får tillverka en förgrening vid vatten pumpen. Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Sen har jag ingen luftning på kyllaren. Måste jag ha det? Eller det går bra att ha det på slangen innan kyllaren där uppe? Är 82 graders termostat att rekomendera? Jag har oxå så jag kan starta fläkten manuelt. Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Du bör bygga om ventilkåpan för motorn är byggd för tvärställd. risken är att du får in olja vid högerkurva annars. Ja risken? Det händer helt enkelt. http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?t=16039 Avlutningen till kylaren borde du kunna ha på slangen. Har du anslutning på undersidan av ditt insug? Alla eftermarknads har inte det men man bör ha det. du får gänga in en vinkel annars Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Nu förstår jag inget! får in olja var då? Jag har ingen anslutning på under sidan av insug! Vad skall jag ha det till? Jag har förgasare! Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 Nej olja kommer från ventilkåpan och ut genom vevhusventilationen och har du den till luftfilter så suger den in olja där vid lite avancerad körning om du inte bygger om ventilkåpan enligt skiss. Men har du ingen vattenanslutning på ditt insug på undersidan? grov ca 25-30mm som dessa? http://www.sbdev.co.uk/Inlet_Manifolds/2L_Inlet_Manifolds.htm om inte så ordna luftningen på ovansidan av insuget och sedan ett T på den grova som går från vattenpumpen till kylaren och anslut det i bakkant på toppen Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 lite kul läsning om XE motorn http://www.sbdev.co.uk/History_files/History_XEintoEscort.htm Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 En annan fråga. Du kör Opels R25 låda? Har du stödlager för växellådans ingående axel? Alltså det lilla nållager som sitter i veven i mitten av svänghjulet. Man måste ha det stödet annars så håller inte lådan så länge och kan föra liv. Ett sånt här om du rullar ner till mitten. Opel har också det på Omega A 2,0 C20ne motor. obs att det ska vändas med tätningen utåt. Nä nu har det nog blivit mycket ett ta in för dig. hi hi Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Jag har slang från ventil kåpan till en behållare som tar hand om eventuel ojla. Jag har ingen anslutning på under sidan av insug. Men jag har anslutning som det visas på bilden tidigare den röda tror jag att det var. Måste jag ha det på under sidan? Jag har ford Typ E/ quife låda. Jag har satt ett stöd lager där! Quote
Thomas Posted November 6, 2011 Posted November 6, 2011 (edited) jag vågar inte säga når om du måste ha den undre men jag har den och SBD rekommenderar det men jag vet fler som inte har den? Och ursprungligen så har den det så nån tanke med flödet ligger det nog bakom som denna t.ex. Edited November 6, 2011 by Thomas Quote
Arne k Posted November 6, 2011 Author Posted November 6, 2011 Jag får kolla i morgon om det går att fixa på något sätt! Skall försöka göra enligt ritningen som jag fick. Tack så länge! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.