jonasw Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Har problem med kopplingen, den kopplar inte ur. Har zetec st170 med orginal 2.0 svänghjul och tryckplatt, typ9 med bytt urtrampningslager. Kopplingen känns ok i pedalen och jag kan se att lamellen ligger fritt. Lamellen är lite mindre i diameter men jag tänkte att det inte spelade nån roll till att börja med. Vad behöver jag ha om jag byter till 1.8? Tryckplatta, tändgivarfäste men passar startmotorn? /Jonas Quote
Krolleg Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Nu vet jag inte hur det är för st 170 motorn. Men jag bytte från zetez 2,0 (silvertop) svänghjul till zetec 1,8 svänghjul (från escort 1,8). Enda skillnaden är en aning lättare, mindre diameter på koppling 21cm i diameter mot 23 tror jag det är. Ytterdiametern på startmotorkransen är densamsa. Kopplingskit köpte jag från ebay i england ca 1200:- inkl frakt. (koppling till 1,8 mondeo) Quote
sorin Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Hej Jonas kolla med Peter M (Hyper8) på Westfield forumet . Han har samma kombination (st170/ Typ 9 ) Han har inte startat den än men kanske han har nån tips till dig. Ha det bra Sorin Quote
Thomas Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 Hur menar du/ser du att lamellen ligger fritt? Quote
jonasw Posted October 29, 2011 Author Posted October 29, 2011 Hur menar du/ser du att lamellen ligger fritt? Jag ser att tryckplattan släpper och det verkar so lamellen ligger fri/ Jonas Quote
Thomas Posted October 29, 2011 Posted October 29, 2011 om det är så och den inte frikopplar så kan det vara så att den går för trögt på splinesen så den inte släpper från sv.hjulet. hur är det om du lägger i 4:an och trycker ner kopplingen och duttar till på starten? OBS. bilen får inte starta om du inte har fritt fält framför dig så ta ur stiften eller lossan nån kabel i så fall.När du duttar till på starten så kan den lamellen släppa så den frikopplar. Quote
jonasw Posted October 30, 2011 Author Posted October 30, 2011 om det är så och den inte frikopplar så kan det vara så att den går för trögt på splinesen så den inte släpper från sv.hjulet. hur är det om du lägger i 4:an och trycker ner kopplingen och duttar till på starten? OBS. bilen får inte starta om du inte har fritt fält framför dig så ta ur stiften eller lossan nån kabel i så fall.När du duttar till på starten så kan den lamellen släppa så den frikopplar. det ska jag prova innan jag river allt! Tackar för era svar/ Jonas Quote
Thomas Posted October 30, 2011 Posted October 30, 2011 Nu vet jag ju inte om din fungerat tidigare men om en bil står länge så brukar lamellen fastna och då kan man göra så här. Quote
jonasw Posted November 7, 2011 Author Posted November 7, 2011 Den kopplar fortfarande inte ur. har beställt ett 1.8 svänghjul från en Eskort -97, vad ska det vara för tryckplatta och lamell? Vilken Mondeo, på bildelsbasen hittar jag bara Mondeo 1.8 TD, Passar det? / Jonas Quote
Thomas Posted November 7, 2011 Posted November 7, 2011 Tryckplatta man brukar använda vid såna här applikationer är den som tillhör den motorn med det svänghjulet. Lamell får du ha en som passar till växellådan med rätt splines o diameter. Sedan ett urtrampningslager som passar ihop med tryckplattan och gaffeln. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.