Jump to content

Markfrigång på era sjuor


Krolleg

Recommended Posts

Jag har inte kapat oljetråget eftersom det då blir svänghjulskåpan som blir lägsta punkten. Tråget sticker ner ca 3 cm under chassit. För att skydda tråget gjorde jag "rails" på sidorna om tråget av fyrkantrör från ett skrivbord. Höjden över marken ser du på bilden.

Den lägsta markfrigången blev dock vid bakre ljuddämparna. För att få acceptabel (=godkänd)ljudnivå måste jag montera dessa platta dubbelströmningsljuddämpare (vilket djä...ord!) längst bak, troligtvis ramlar de av (!)efter besiktningen.

Min motor är Ford V6 2,9.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Tillräckligt. :D

Jag har kanske aningen för hög markfrigång för en optimal "attackvinkel", men det räcker för att köra över vägbulor i ganska god fart OCH med passagerare.

Link to comment
Share on other sites

Tillräckligt. :D

Jag har kanske aningen för hög markfrigång för en optimal "attackvinkel", men det räcker för att köra över vägbulor i ganska god fart OCH med passagerare.

Du får gärna mäta så jag vet om jag fått lagom höjd på mina dämpare :)

Dock har jag ca 12,5-13cm bak å ca 11,5-12cm fram till chassiet. Tråget och kopplingskåpan 7,5-8cm så jag la medvetet 5mm alu i botten när ja moddade tråget istället för 3mm som orginal va.

Link to comment
Share on other sites

"Min" besiktningsman Stefan sa, om jag inte minns fel, minst 8 cm helst några till. Så jag har 9,5 cm som lägst bak där jag en ljuddämpare.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Link to comment
Share on other sites

Du får gärna mäta så jag vet om jag fått lagom höjd på mina dämpare :)

Skall jag göra. :)

Min framvagn är brutalmoddad gentemot orginal så jag vet inte hur bra min frigång är som likare för dig. :huh:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Tja

12 cm ram

8 cm kopplingsklockan, ½ cm lägre än tråget.

Dock har mitt tråg tagit i många gånger men bara en med katastrofal följd :banghead: efter det moddade jag tråget med 3 mm plåt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Du får gärna mäta så jag vet om jag fått lagom höjd på mina dämpare :)

Det är inte längden på stötdämparen som skall ge rätt markfrigång. Skall du ha det optimalt så är det rätt markfrigång fram när den nedre bärarmen är parallell med marken. Detta skall mätas genom vridpunkterna. Sen kan du ha högre eller lägre hjul. Man kan även se det så här: (½hjulets belastade höjd)-(avståndet mellan centrum på framaxeltappen och nedre spindelledens vridpunkt)-(avståndet mellan inre bärarmsfästets vridpunkt och undersidan av ramen)= markfrigång.

Bak är förhållanden motsvarande men där bör man tillse att momentstagen är parallella med marken vid "ridehight".

Anledningen är att man får minst längdförändring när bilen fjädrar om bärarmar motsv är patallella med marken. (Sen finns det säket set-up'er där man använder det omvända till sin fördel, men det bör anses vara överkurs.)

Link to comment
Share on other sites

@krolleg:

fram: 115mm(mätt till underkant ramen vid främre undre länkarmsinfästningen)

bak: 125mm(mätt till underkant ramen där bakskärmen ansluter till sidan)

Det placerar min framdämpare ca10mm över mittläget vilket ger mig ca40mm infjädring och ca20mm utfjädring.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tror att man måste ha minst 75mm markfrigång. Inga vitala delar får sticka ner under chassiet. Detta har jag för mig att jag läste i röda boken.

Vad menas med vitala delar, eftersom tråg och sprängkåpa växellåda sticker ner...är inte dom vitala?

Mvh

Thomas

Edited by Elken
Link to comment
Share on other sites

Är inte vitala delar i detta sammanhang, delar som har med säkerhet att göra såsom bromsrör, styrstänger osv? Oljetråg m.m tar väl bara ett djupt tag i din plånbok.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Säg så här istället. För att köra på vanlig hårdgjord gata i de flesta av Sveriges kommuner med fartgupp, tjälskott samt två personer i bilen så rekommenderar jag att ha HELT fritt under bilen 130mm. Då klarar bilen i stort sett hela Sverige och man behöver inte tänka speciellt mycket på var man kör och kan ta fart hinder i körfart inte i krypfart. Men såklart ha uppsikt kör försiktigt över farthinder första gången osv.

Går man ner till 110mm = Kör mer uppmärksamt

Gär man ner till 90mm = Håll koll på hinder men du klarar det mesta men bli heller inte förvånad om det skrapar i.

Gå ner till 70mm = Du har många hinder du inte kommer över utan att åka snett över. Bli inte förvånad över ideliga skrapljud.

Skulle oljetråget eller pluggen ligga på 70 till 90mm kör observant och sikta rätt dvs så hinder "missar" där pluggen sitter. Jag har 85 under pluggen på min första bil. Det händer att det tar i ibland och skrapar.

Egen reflektion: På bilar jag numera bygger vill jag inte gå under 100-110mm på någon punkt men heller inte mer än cirka 120mm för det behövs inte såvida du inte kör på mycket skogsvägar med nedtryckta hjulspår och stenbumlingar i mittgräset. Fast hur ofta kör vi Sevenbil på sådan väg, kan hända någon gång men inte att tillräckligt ofta för det skall styra kontruktionen.

Olika kommuners farthinder är verkligen olika. En del behövs det klätterutrustning och syrgas för att bestiga andra bara "skuttar till lite" så är man över.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är inte vitala delar i detta sammanhang, delar som har med säkerhet att göra såsom bromsrör, styrstänger osv? Oljetråg m.m tar väl bara ett djupt tag i din plånbok.

m :D h

Janne

Hej!

Jo, givetvis. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det jag menar är om det är OK att ha 75 mm markfrigång mot chassie fast motor växellåda sticker ner 40mm? Det blir ju omöjligt att framföra på ens nyasfalterade vägar så då tycker jag reglementet är knasigt. Jag tror en rideheight på ca 100-110mm är lagom om man ska åka på svenska vägar och då får man nog vara lite försiktig när det är ojämnt...

Mvh

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja jag får se. Jag kan inte göra mycket åt markfrigången, nackdelen när man köper ett färdigt "kit" dock har ju alla andra supercars i sverige gått igenom så min borde också gå igenom.

Men kan ju spänna upp fjädrarna fram så jag iaf höjer 1-2cm om dom klagar.

Link to comment
Share on other sites

När jag registrerings besiktigade första gången så gällde 85mm från lägsta punkten ner till backen. Med min nya motor kvalar jag in på 92mm, undviker i möjligaste mån fartbulor. Vi har en för att komma in i villaområdet som satan själv byggt och ritat, den behöver jag nästan ta på snedden med bruksbilen som är normalhöjd.

Link to comment
Share on other sites

finns inga bestämda mått enligt besiktningsmannen vid min regbes, och jag har låg bil 75-80mm, är en bedömningsfråga enligt honom.

man ska utan svårighet komma över exvis farthinder , även om man sänker farten till 25kmh över guppen så är det okej. bilen ska ej heller

bottna vid normala hastigheter vid normal :blink: vägstandard enligt honom.

mitt personliga tips o råd är att ha minst 90-100mm vid lägsta punkt, ska försöka fixa detta i vinter.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...