family guy Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Hej allihop! Jag skulle behöva lite hjälp att reda ut begreppen runt coilovers, jag bygger Haynes Roadster och har fått mig tillsagt på SFRO 1 att räta upp de främre dämparna till ca 30°. Coilovers till Haynes Roadster skall enligt uppgift vara 13”(ca33 cm)open och 9”(ca 23 cm) closed. Är detta alltså ytterlägena där dämparen bottnar, se bild? Jag har måttat lite på detta med hjälp av en 3D-modell jag hittade på nätet och får, om jag nu tolkat specifikationerna på dämparna rätt, ganska konstiga resultat. Jag får en rejält tilltagen infjädring (heter det så?) men i princip ingen utfjädring vid rideheight om man förutsätter att undre bärarmarna då är i stort sett parallella med marken. Se bilder nedan. Vad ska man sikta på för fjädringsväg ut respektive in? Mätt på hjulet naturligtvis, inte dämparens slaglängd. Quote
Thomas Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 60% infjädring och 40% utfjädring var det när jag byggde. För dig blir det 6cm in o 4 ut på Stötdämparen. När du bestämt dig för ridehigh med hjulen på så får du göra stötdämparfästena efter det. Quote
Drake Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 (edited) Jäpp, så är det, fast en tum går bort pga gummikudden som ska ta emot om dämparen skulle bottna. Fast i praktiken är den så mjuk så det blir bara några mm IRL. 60 in 40 ut är lika galet som socialstyrelsens rekommendationer om 68 mackor om dagen, vänd på det så får du en säkrare bil! Tror inte någon sfro-gubbe säger emot dig, byt gubbe i så fall. Om dämparen bottnar i ett gupp (räkna bort den fjolliga gummikudden när du ritar in fästena) så känns det ordentligt och visst kan saker gå sönder MEN däcket har fortfarande kontakt med marken. (Vilket är bra) Om du har för lite "drop" så kommer hjulet att hänga i luften, vilket betyder att hjulet inte har någon kontakt med marken. (vilket inte är så bra) That´s my 5 cent´s. Varför ska du räta upp dämparna förresten? Fel geometri eller dämpare som inte klarar en sådan vinkel? Vinkeln har ingen betydelse så länge man vet vad man gör. Typ som med kukstorleken då. Sorry, men jag har någon avancerad form av Tourettes syndrom. Edited October 12, 2011 by Drake Quote
family guy Posted October 12, 2011 Author Posted October 12, 2011 Nämen Drake!!! Välkommen tillbaka från karpdammen, nu kanske det blir lite fart på debatterna igen! Tro mig, jag har absolut inga problem med lutningen men det hade Marlon och jag saknar tyvärr ännu erforderlig pondus för att käfta emot i de här sammanhangen. Men visst är det underligt att en sådan beprövad konstruktion som sjuan plötsligt blivit så fel? Quote
Drake Posted October 12, 2011 Posted October 12, 2011 Skit i honom, bygg så det funkar, han är inte dum. Men jag såg honom faktiskt slåppa igenom ett skräckbygge (på riktigt jävla livsfarligt) som var där för typ 3:e gången med motiveringen "jag kan väl inte ha den idioten här på ombesiktning varje vecka" Visa att grejerna funkar så kommer du igenom med allt! Quote
gka Posted October 13, 2011 Posted October 13, 2011 Sade han inte varför du skulle räta upp dämparna? Jag antar att anledningen är att för stor lutning gör att fjädringen blir regressiv, alltså lättare ju mer den trycks in. Jag har för mig att Fuling på rejsa.nu hade nåt kalkylark som räknade ut kurvor på det så man ser hårdhetens förändring över fjädringsrörelsen. Quote
family guy Posted October 13, 2011 Author Posted October 13, 2011 Denna anmärkning kom inte som en blixt från klar himmel, det ät fler än jag som fått detta påpekat. Tråden nedan behandlar frågan tämligen uttömmande. Stötdämparlutning Quote
therealpinto Posted October 14, 2011 Posted October 14, 2011 60 mm in och 40 mm ut är INTE mycket fjädringsväg. Man mäter på hjulet, förstås...om inte det framgått. Många engelska "kit" har för korta dämpare för att de ska fungera bra. /Gustaf Quote
family guy Posted October 14, 2011 Author Posted October 14, 2011 Jp, man får naturligtvis göra skillnad på fjädringsväg och dämparens "spännvidd" eller vad man nu ska kall det. Jag mätte lite i CAD-miljön och fick en fjädringsväg på ca 140 mm på hjulet. Ska mäta upp IRL i helgen för att få en mer komplett bild, men det känns som att jag nog kan få in en något längre coilover. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.