Bull Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 Hej, Jag har en stilla undran.. vilka toleranser har ni använt er av när det gäller känsliga delar som ex axelinfästningar etc? Har ni hållt er inom millimetern vid kryssmätning eller? Tack på förhand MVH/ Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 7, 2011 Share Posted October 7, 2011 gör så noga du kan. En familjebil med rörliga bussningar kan skilja på cm. Men kan du ligga inom mm så är det kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted October 8, 2011 Share Posted October 8, 2011 (edited) Börja med att punkta chassiet och punkta all triangulering. Färdigsvetsa så mycket som möjligt av chassiet och triangulering innan du mäter in och sätter fästena för hjulupphängningen. Växla från sida till sida när du helsvetsar så att du sprider värmen och svetsar symmetriskt på båda sidorna. Chassiet slår sig säkert lite ändå när du helsvetsar. Då du helsvetsat chassiet. Placera det helt i våg. Mät ut centrum på chassiet och botten. Montera hjulupphängningsfästena symmetriskt runt mitten och på rätt höjd. Om du sätter fästena för hjulipphängning sist på det sättet så går det att justera någon eller några millimeter i infästningen mot ramen om ramen inte är helt rak. En ca en meter lång gängad stång och muttrar att dra genom hålen i båda fästena för hjulupphängningen, ett vattenpass och en krysslaser är bra hjälpmedel här. Gör man på det sättet bör det inte vara något problem att få alla infästningspunkter för hjulupphängningnen inom någon mm. Det viktiga är ju att infästningspunkterna sitter rätt, om chassiet är lite bananformat, eller vridet emellan speler ingen roll. /Peter Edited October 8, 2011 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.