jonasw Posted April 17, 2013 Author Posted April 17, 2013 Najs! Antar att du inte ska suga luft direkt bakom motorn när du är klar. Varm luft stjäl hästkrafter. Har ju scoop på huven så jag tänkte leda ner luft till insuget, borde väl funka även om det bästa vore att vända insuget och ta luft framför motorn Quote
Peter M Posted April 17, 2013 Posted April 17, 2013 Har ju scoop på huven så jag tänkte leda ner luft till insuget, borde väl funka även om det bästa vore att vända insuget och ta luft framför motorn På min förra bil var det en liten låda för luftfiltret. Det var två väggar med gummilist som slöt tätt mot huven, samt hål i sidan på huven för kalluft. Du kan lätt få till något liknande som du matar med kalluft från ditt scoop. Quote
Martin Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Det är ju en V8 huv från Wesfiled, antar jag, så det finns ju redan hål i huven. Bara att bygga lämplig box. Jag funderar på att göra så på mitt bygge. Quote
jonasw Posted April 18, 2013 Author Posted April 18, 2013 Det är ju en V8 huv från Wesfiled, antar jag, så det finns ju redan hål i huven. Bara att bygga lämplig box. Jag funderar på att göra så på mitt bygge. Jo det är så jag tänkte göra Quote
Peter M Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Det är ju en V8 huv från Wesfiled, antar jag, så det finns ju redan hål i huven. Bara att bygga lämplig box. Jag funderar på att göra så på mitt bygge. Gött. Då kommer att låta "´Bröööööl!" ur scoopet. :thumbsup: Quote
Martin Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 Det jag funderat på angående de hålen är att de i normala fall är till för att släppa ut luften som kommer in is scoopet. Att "täppa" till ett av dem gör nog inte oss någon skillnad ur detta perspektiv. Men om man boxar in filtret under ett av dessa hål är det inte risk att det blir undertryck i den boxen? Luften som passerar över huven kommer väl vilja suga ut luft den vägen snarare än att trycka in något? Kanske är så lite att det inte har någon som helst betydelse. Jag kanske till och med är helt ute och cyklar och det blir normaltryck eller till och med övertryck där. Quote
jonasw Posted April 19, 2013 Author Posted April 19, 2013 Det jag funderat på angående de hålen är att de i normala fall är till för att släppa ut luften som kommer in is scoopet. Att "täppa" till ett av dem gör nog inte oss någon skillnad ur detta perspektiv. Men om man boxar in filtret under ett av dessa hål är det inte risk att det blir undertryck i den boxen? Luften som passerar över huven kommer väl vilja suga ut luft den vägen snarare än att trycka in något? Kanske är så lite att det inte har någon som helst betydelse. Jag kanske till och med är helt ute och cyklar och det blir normaltryck eller till och med övertryck där. Ja det är ju övertryck man vill ha. När jag tävla mc vet jag att vi mätte övertrycket i luftburken, minns inte hur dock Quote
jonasw Posted April 19, 2013 Author Posted April 19, 2013 En kompis hjälper mig med en ny scuttle, hemma för inmätning, ska bli lite mindre men istort blir det nog bra Quote
jonasw Posted April 26, 2013 Author Posted April 26, 2013 Första provturen med nya motorn idag. den känns bra men det var nog lite för kallt i backen för det spann väldigt lätt :) Quote
Antas Posted April 26, 2013 Posted April 26, 2013 En kompis hjälper mig med en ny scuttle, hemma för inmätning, ska bli lite mindre men istort blir det nog bra Är den knackad i alu? Quote
jonasw Posted April 26, 2013 Author Posted April 26, 2013 Är den knackad i alu? japp, inget jag gör själv även om det skulle vara kul men jag har en kompis som är riktigt haj på engelska hjulet :) Quote
Nallemannen Posted April 27, 2013 Posted April 27, 2013 Fasen va snyggt, han vet hur man kör det engelska hjulet... :notworthy: Quote
jonasw Posted April 29, 2013 Author Posted April 29, 2013 Har problem med bromsljusreläet. Förra säsongen funkade det utan problem men jag gjorde en upprensning i elhärvan i vinter och nått blev fel. Har kopplat 12v till 30 och 86, 85 till bromsljus och 87 till bromskontakt som jordar den. När jag nu bromsar så brann kabeln mellan 87 ock kontakten av. Tänkte den var klen så bytte till grövre men brann 12v till 30 av. Är så otroligt trög på el :banghead: någon som kan ge ett råd? Quote
Rikard Larsson Posted April 29, 2013 Posted April 29, 2013 För att förtydliga: Om du har 12 V till ena sidan av spolen (86) ska du jorda 85 när du trampar på bromsen. Quote
jonasw Posted April 29, 2013 Author Posted April 29, 2013 Byt plats på 85 och 87. Tack, ska prova det Quote
jonasw Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Dåligt med uppdateringar.. Husbyggande, båtköp och ett barn till har gjort att man haft fullt upp. Den här vintern försöker jag bara hinna det jag inte hann förra. Ny instrumentpanel (kolfiber), skärmfästen till nya skärmarna (kolfiber) och lite annat småpyssel. I sommras bänkade jag den och fick till en rätt bra kurva även om jag hade hoppats på högre effekt men Witune trodde på att högre komp och lite bättre portning i insuget skulle öka effekten. Skaffade nya 13" däck och fälgar för bana. Några bilder från sommarn och mappning: witune mappning.pdf Quote
Peter M Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Är det din nya modifierade motor som är bromsad? Jag har helt identisk effekt och vrid i min orörda motor. :o Quote
jonasw Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 (edited) Ja, jag har bara den nu. Det strulade ju en del vid ihopsättning då en motorfirma hade planat av blocket skevt. Så jag fick kompensera med en tjock packning, men tydligen var den lite väl tjock.. Men som jag läst i UK så är effekten rätt ok. Hade tänkt fixat med motorn den här vintern men det får vara. Edited February 22, 2014 by jonasw Quote
Peter M Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Min känns som vilken vråltrimmad Zetec som helst, så jag tror inte du blir besviken eller ens suktar efter mer effekt. Du verkar ha en bra motor nu. Fixa och dona med väghållningen i stället. Det är roligare. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.