DomiSeven Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 I helgen höll det på att gå riktigt illa men det slutade ändå ganska bra. Inre drivknuten på vänster sida lossnade, det gick inte så fort och min kompis som körde kopplade ur och stannade direkt. Vi körde över ett gupp och i fjäderkomprimeringen slog inertia switchen slog ifrån (det borde den kanske inte ha gjort men det är en annan fråga) och motorn dog direkt. Det som hade hänt var att bultarna som håller knuten fast i medbringaren hade skruvat ur sig. Två var borta, två var helt urskruvade men satt kvar och två gick antagligen av i guppet. Jag har kollat och efterdragit bultar runt hela bilen men missat dessa. De har ju antagligen varit lösa länge. Handbromsvajern fångade upp drivaxeln och roterade ganska centrerat och slog därmed inte sönder nåt. Bultarna på högersidan var lite lösa men inget hade lossnat, på bägge sidor satt de yttre knutarna bergfast. Allt är draget med moment. På den knut som lossnade hade korkpackningen gått sönder. Vi fyllde på med fett och skruvade ihop allt. Frågan är om denna packning behövs? Det hade inte läckt nåt när jag kom hem sen. Jag tänker om denna packning kan göra att bultarna lättare smyger ut. Allt ska lossas och dras en gång till med loctite så att trycka dit en ny packning är inga problem. Quote
Jonas Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Kanske en dum fråga men... satt packningen på rätt ställe? (Mellan metalldelen på gummidamasken och knuten, och inte mellan knuten och medbringaren) Quote
Jocke4U Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Tur att det gick bra. Skall kolla över dessa också. Sen kommer jag snart gå över bilen ordentligt då den har gått drygt 150 mil. Jag har ingen packning alls. Quote
DomiSeven Posted September 28, 2011 Author Posted September 28, 2011 Jonas, då låter det som den satt på fel ställe då. Mellan knut och medbringare, det tolkar jag i alla fall som att det inte behövs nån där :) Quote
Jonas Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Då ska du nog kolla så att knuten sitter på rätt håll oxå. På mina är det ett urfräst spår till packningen som då ska sitta utåt. Det är nog tänkt att friktionen mellan drivknut och medbringare ska hälpa till att få sakerna att hålla, därför ingen packning där. (Någon får rätta mig om jag har fel men jag är 99% säker på att det inte ska vara någon packning mellan knut/medbringare) Quote
DomiSeven Posted September 28, 2011 Author Posted September 28, 2011 De sitter åt rätt håll, det var världens diskussion om det när det skulle monteras :) Quote
Thomas Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Nån har O-ring http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1562671&CarReference_ID=9129&CategoryType_ID=1 Nån Audi har papperspackning, det har jag varit ute för. Quote
DomiSeven Posted September 28, 2011 Author Posted September 28, 2011 Osäker på vad det är för axel (som vanligt är det från Westfield). Det följde med en korkpacknig till varje knut, jag är inte helt säker men jag tror jag satte den mellan knut och medbringare. Intruktionerna var från Westfield och jag monterade enligt dessa men fick påpekande om att ringen på knuten skulle vändas mot damasken, så det gjorde jag. Bild tagen innan jag vände knutarna. Men så länge det inte kommer ut nåt fett borde väl allt vara ok? Quote
Thomas Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Ja visst. Men när det blir riktigt varmt så börjar fettet "rinna" och det är då det kan läcka. Eg. ser det ut som man skulle ha packning på bägge håll? Quote
Gerhard Posted September 29, 2011 Posted September 29, 2011 Är inte packningen till för att sitta mellan dammaskhållaren och drivknuten? Original är det inga packningar alls på mina Scorpion axlar men då sitter dammaskhållarna fastpressade på knutarna. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.