Jump to content

Recommended Posts

Posted

I helgen höll det på att gå riktigt illa men det slutade ändå ganska bra.

Inre drivknuten på vänster sida lossnade, det gick inte så fort och min kompis som körde kopplade ur och stannade direkt. Vi körde över ett gupp och i fjäderkomprimeringen slog inertia switchen slog ifrån (det borde den kanske inte ha gjort men det är en annan fråga) och motorn dog direkt.

Det som hade hänt var att bultarna som håller knuten fast i medbringaren hade skruvat ur sig. Två var borta, två var helt urskruvade men satt kvar och två gick antagligen av i guppet.

Jag har kollat och efterdragit bultar runt hela bilen men missat dessa. De har ju antagligen varit lösa länge.

Handbromsvajern fångade upp drivaxeln och roterade ganska centrerat och slog därmed inte sönder nåt.

Bultarna på högersidan var lite lösa men inget hade lossnat, på bägge sidor satt de yttre knutarna bergfast.

Allt är draget med moment.

På den knut som lossnade hade korkpackningen gått sönder. Vi fyllde på med fett och skruvade ihop allt.

Frågan är om denna packning behövs? Det hade inte läckt nåt när jag kom hem sen. Jag tänker om denna packning kan göra att bultarna lättare smyger ut.

Allt ska lossas och dras en gång till med loctite så att trycka dit en ny packning är inga problem.

Posted

Kanske en dum fråga men... satt packningen på rätt ställe?

(Mellan metalldelen på gummidamasken och knuten, och inte mellan knuten och medbringaren)

Posted

Tur att det gick bra. Skall kolla över dessa också. Sen kommer jag snart gå över bilen ordentligt då den har gått drygt 150 mil.

Jag har ingen packning alls.

Posted

Jonas, då låter det som den satt på fel ställe då. Mellan knut och medbringare, det tolkar jag i alla fall som att det inte behövs nån där :)

Posted

Då ska du nog kolla så att knuten sitter på rätt håll oxå. På mina är det ett urfräst spår till packningen som då ska sitta utåt.

Det är nog tänkt att friktionen mellan drivknut och medbringare ska hälpa till att få sakerna att hålla, därför ingen packning där.

(Någon får rätta mig om jag har fel men jag är 99% säker på att det inte ska vara någon packning mellan knut/medbringare)

Posted

Osäker på vad det är för axel (som vanligt är det från Westfield).

Det följde med en korkpacknig till varje knut, jag är inte helt säker men jag tror jag satte den mellan knut och medbringare. Intruktionerna var från Westfield och jag monterade enligt dessa men fick påpekande om att ringen på knuten skulle vändas mot damasken, så det gjorde jag.

Bild tagen innan jag vände knutarna.

_MG_1268_border.jpg

Men så länge det inte kommer ut nåt fett borde väl allt vara ok?

Posted

Ja visst. Men när det blir riktigt varmt så börjar fettet "rinna" och det är då det kan läcka.

Eg. ser det ut som man skulle ha packning på bägge håll?

Posted

Är inte packningen till för att sitta mellan dammaskhållaren och drivknuten?

Original är det inga packningar alls på mina Scorpion axlar men då sitter

dammaskhållarna fastpressade på knutarna.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...