Arrowsmith Posted September 27, 2011 Share Posted September 27, 2011 Hej ! Jag hjälper en vän att lösa ett problem med inregistrering av importerad lite "udda" motorcykel. Vid registreringsbesiktningen i Växjö tog det stopp i o med att ett avgascertifikat saknades. Certifikatet är enligt besiktningsprotokollet "certifikat enligt 2002/51/EG"........ Vart vänder man sej för att få ut detta certifikat?? Tillverkaren eller vad?? Den har tidigare varit reggad i tyskland utan broblem men nu tog det stopp. Inte borde det väl bli problem här då efter importen kan man tycka? Kikar man i Eurolex och lite andra googleträffar så förstår jag ju mer av vad certifikatet innebär, men denna modellen av motorcykel är inte med i några listor hos SBP så de kunde inte släppa igenom den utan hänvisade ägaren till att skaka fram pappren själv och återkomma. Ägaren är inte svensk från början och har svårt för svenskt byråkratspråk vilket jag kan förstå efter att ha läst lite ikväll.... SBP protokollet...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka Posted September 28, 2011 Share Posted September 28, 2011 Kolla här http://www.birf.org/intyg.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 Hmmmm... det tyska regbeviset borde räcka om inte cykeln fått dispenser i Tyskland. Transportstyrelsen sätter sig på tvären om det är dispenser involverade. Tex verkar det stört omöjligt att få in amatörbyggda fordon såsom sjuor och annat roligt. Jag skulle tippa på att tillverkaren eller den Svenska importören kan utfärda de bevisen som behövs för modellen. Risken är väl att de måste inspektera/plocka isär hojjen innan de gör det. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 RING OCH PRATA MED DESSA. DE LÄR VARA BRA http://gulasidorna.eniro.se/f/carspect:15512066 urs. fetstilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 29, 2011 Share Posted September 29, 2011 Eftersom tredje siffran i chassinumret (väl) är "9" så är det ett lågseriefordon och då brukar Bilprovningen gnälla även om fordonet varit reggat i annat EU-land. Intyg från tillverkaren är nog enda vägen men det förutsätter ju att fordonet är testat enligt normen. Är det en US-hoj så kanske den inte är avgastestad...inte enligt rätt direktiv. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 30, 2011 Share Posted September 30, 2011 Berätta, berätta :icon_bach: :icon_bach: vad är det för hoj!!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 (edited) Eftersom tredje siffran i chassinumret (väl) är "9" så är det ett lågseriefordon och då brukar Bilprovningen gnälla även om fordonet varit reggat i annat EU-land. Intyg från tillverkaren är nog enda vägen men det förutsätter ju att fordonet är testat enligt normen. Är det en US-hoj så kanske den inte är avgastestad...inte enligt rätt direktiv. /Gustaf Jo, det var med avsikt jag lämnade de första siffrorna kvar i bilden just för att det skulle framgå att det är ett lågseriefordon. Fordonet är en US-cykel som tidigare varit godkänd och reggad i Tyskland men vid regningen där så krävdes CoC pappren in till "TÜV" vilka behöll pappren även efter exporten. Borde det räcka med CoC pappren för att komma igenom nålsögat tror du Gustav?? Eftersom vi har samma regelvärk här -vad jag kan förstå, som i Tyskland och det funkade där med CoC så känns det logiskt så iallafall. Berätta, berätta :icon_bach: :icon_bach: vad är det för hoj!!? Det är en BossHoss med 6liters Corvettemotor. Mycket mer än så vill jag inte avslöja eftersom den inte är min utan en annan killes. Det är med de flestas ögon äckligt mycket pengar inblandat, det är en udda cykel och ägaren inte vill skylta med var den finns....... Därav den magra informationen Edited October 4, 2011 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Därav den magra informationen Fullt förståligt! Inte min kopp te men om man gillar stora hojar så måste den vara ultimat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Om CoC-papperen visar överensstämmelse med en typgodkänd modell bör det vara ok, kanske. Men lågserie är som att vifta med en röd flagga :-/ /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted May 22, 2012 Author Share Posted May 22, 2012 (edited) I onsdags förra veckan var den här saken avklarad och ärendet är lagt till handlingarna för min del. Allt gick till slut bra och nummerplåtarna bör vara påväg till ägaren i detta nu. Det tog massor av tid och studerande och ett flertal samtal i telefon, men det gick ändå! :) Jag kan råda er som funderar på att importera udda fåglar: Köp inget lågseriefordon, utan något som är serietillverkat. Köp något som är typgodkänt för att användas inom EU. Köp något med komplett dokumentation angående miljöfrågor såsom buller och utsläpp. köp något med komplett uppsättning infoskyltar från tillverkaren monterat i chassi/ram. det sparar tid och arbete.......jag lovar........... Edited May 22, 2012 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.