Jump to content

Fäste för vindavvisare


pacman

Recommended Posts

Tänkte byta ut mina "brooklands" mot en fullbred vindavvisare i lexan. Hur skall man fästa en sådan mot scutteln på bästa sätt?

Lexan är ju ganska mjukt så det måste väl till en list av något slag som den är fäst mot.

Förslag mottages gärna. Ni som har liknande "ruta" hur har ni gjort?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tog helt enkelt en aluminiumplåt (1 mm) och klippte till en remsa, bockade den i lagom vinkel, krympte och hamrade den till den välvning jag ville ha. I och med att det är så pass tunn plåt blir den formbar med handkraft, men när den är bockad blir den mycket stadig. Min bil har rullat 3000 mil med rutan och än har den inte trillat av... ;-)

/Bengt

post-25-0-66384000-1316939765_thumb.jpg

post-25-0-90147600-1316939772_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ser över rutan och blir därmed blöt i fejset när det regnar. Insekter odyl är däremot inget problem.

Kombinationen vindavvisare och dörrar är suverän! Det blir ett helt annat klimat inne i kupén och inte alls lika blåsigt.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Precis mitt mål. Med Brooklands upplever jag att det blir ganska turbulent, framförallt har jag ett kraftigt drag från vänster till höger som gör att det blir stopp i vänster snok. Inte så trevligt då jag gärna vill åka utan integralhjälm.

Under vintern skall det sys sidokapell där du har dörrar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Snyggt Bengt! :thumbsup:

Som sagt vilket material och tjocklek kör du med?

Ser ut att vara lite böjd på mitten, skulle du idag köpa tjockare?

Gillar denna och funderar på att göra liknande, blir väldigt blåsigt i ansiktet utan.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Min ruta är 4 mm tjock och tack vare att den är välvd räcker det.

Att den ser böjd ut på mitten beror inte på att välvningen är ojämn utan att övre radien, dvs höjden, inte är jämn.

Jag sågade till den för hand och filade till den så gott jag hann. Avfärden mot norska västkusten och Bergen närmade sig med hast och frun hade villkorat sitt deltagande med förekomsten av vindavvisare. Jag tänkte naturligtvis att jag fixar den sedan, men nu sitter den där och tre år senare...

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Mina fästen är enkla, 3 st till antalet. Rutan blir ju inte så stabil så man kan ta i den när man ska resa sig ur bilen men det beror nog mer på plasten. Om man böjer rutan något så gör det massor i böjstyvhet.

post-19-0-05409300-1326702248_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fina lösningar ni har båda två. Kollade idag lite på nätet vad Lexan kostar i 4mm...... Jisses :o , att det var så dyrt hade jag ingen aning om. 1600kr kvm. Eller tittar jag på fel ställe? :image018:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Både Makrolon och Lexan är olika märken på Polykarbonat (PC). Makrolons "hårda" heter saphir. Det som man MÅSTE ha är en polykarbonat med hård yta (annars torkar du plastrutan en gång med puts och trasa ,så får du en repig ruta).

Johan Bil & Planglas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Då jag bor i Uppsala försökte jag hitta något i närheten(Stockholm)och hittade denna:

http://www.stocksundet.se/lexan-margard/14

Det är Lexan Margard 4 eller 5mm för 1400 eller 1600 kvm + 300kr för kapning.

Dyrt? :image018:

Någon som har hittat billigare alternativ som ni önskar tipsa oss andra om? :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Då jag bor i Uppsala försökte jag hitta något i närheten(Stockholm)och hittade denna:

http://www.stocksundet.se/lexan-margard/14

Det är Lexan Margard 4 eller 5mm för 1400 eller 1600 kvm + 300kr för kapning.

Dyrt? :image018:

Någon som har hittat billigare alternativ som ni önskar tipsa oss andra om? :notworthy:

/Fredrik

Inte så farligt dyrt tycker jag, en ruta är inte så speciellt stor 149mm hög, 1100mmbred = 0,16kvm = 265kr(plus kap och frakt) för en säker ruta som inte blir repig. Margarden klarar vindrutetorkare enligt de jag pratat med, så då kan man ju ha en högre ruta än 150mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde min ruta 150 mm hög vertikalt, men eftersom den lutar kraftigt blir plastens höjd betydligt mer.

Jag tog med mallen och köpte bara den bit jag behövde, men den kostade ändå 7-800 kr.

Det kanske inte är så snyggt att dra ut rutan långt på sidorna, men jag inbillar mig att det gör en hel del för draget i kupén.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...